Investeringar för FIRE?

För vanliga dödliga finns det ingen anledning att äga enskilda aktier. Det ökar risken utan att öka den förväntade avkastningen.

Jag är som sagt själv ingen expert, men kolla den här posten: Allt du behöver veta om räntor: Zinos räntetriangel | Räntepricken, räntelinjen och räntetriangeln

Jag skulle ärligt talat rekommendera att stanna på nivån ”räntepricken” och bara köpa en bred räntefond. Detta är det klassiska rådet. Att gå vidare därifrån är avancerad portföljkonstruktion och då behöver man läsa på.

3 gillningar

Så är det.
Distinktionen är, för att förenkla: 1. Tillväxtportfölj, 2. Uttagsportfölj. De ser olika ut, precis som @axr påpekade ovan. Det handlar i grunden om att #2 ska ha lägre volatilitet än #1 för att minska Sequence of Returns Risk.
Sen kan man söka optimera, finlira, mer el mindre. Och spendera mer eller mindre tid på det (80-20 regeln gäller). That’s it.

Helt ärligt: det är inte mer komplicerat än så. Resten handlar om intresse och subopimering. Hur mycket tid en människa ska spendera av sin tid på jorden att fundera på pengar är en öppen fråga. Inget kan vi ta med oss när vi dör

2 gillningar

Också en bra utrikisk term för TS att söka på. (Den svenska termen är ”sekvensrisk”.)

Helt sant, men för många som hänger här är det ju ett nöje i sig. Men det luriga med investeringar som hobby är att ju mer man lär sig desto mindre finns det att göra. Jag har läst på och fördjupat mig under lång tid, spenderat otaliga timmar med artiklar, forum, videor och böcker, och jag har hållit samma allokering i tolv år, med tre fondbyten totalt mot andra fonder i samma kategori.

Jag tror att även en bred räntefond är onödigt avancerat för de flesta. Det räcker i allmänhet gott med ett bra bankkonto.

5 gillningar

Jo, det är nog helt sant.

3 gillningar

SaveLend erbjuder P2P-lån. Du kan sätta in 100 kr och uppåt.

1 gillning

Ja, räntefond eller ett riskfritt räntekonto på banken.

får kolla upp räntefonder, vanligt räntekonto har jag väldigt svårt för :slight_smile:

För att?

Jag är nyfiken, eftersom jag själv ser få uppsidor med räntefonder framför räntekonton.

var det en fråga till mig :slight_smile: ? varför jag har svårt för ränekonton ?

Ja, precis. Forumet tar inte med citat om man svarar den direkt ovanför. :slight_smile:

Jag har i många år haft bankkonton med lite högre ränta alltid med insättningsgarantin, vilket jag antar menades här med räntekonton.
Dessa har väldigt liten utveckling, ränterna har varit så låga så länge. Sen ska det beskattas. Det är så små siffror och gjort att inget jag har sparat ihop kommit någonvart jämfört med allt annat.
Jag tänker att det finns flera andra men inte så riskfyllda intrument att investera i som ger betydligt mera än 0,8 - 1,4 % i utveckling, såsom indexfonder. Eller räntefonder gissar jag, som jag inte har någon koll på än som jag skrev förut :slight_smile:
Sätta in pengarna på ett vanligt konto med den utvecklingen är det absolut sista jag tänker göra :slight_smile:
räntefonder har jag ingen koll på.

Är det någon som befinner sig i Stay rich fasen, eller som har funderat på vägen dit, att allokera kapitalet till Allvädersportfölj när det är dags att bevara kapitalet?

Grundportföljen i stora AV-tråden tycks ju stå sig hyggligt även under de osäkra tider som varit under våren. Tänker ifall det är ett bra koncept att bevara värdet på kapitalet.

Jag har haft tanken på att vikta över alltmer åt det hållet längre fram, men långt tills dess så länge jag får leva friskt.

2 gillningar

Grundportföljen verkar OK i stay-rich, men vissa avancerade varianter verkar kräva för mycket uppmärksamhet för min smak.

2 gillningar

En del av FIRE investeringar borde absolut bestå av utdelningsaktier. Vet man vad man gör så ökar utdelningarna varje år. Om en utdelningsaktie tillfälligt faller i pris betyder inte att utdelningen faller.

4 gillningar

Då är utdelningsaktier en klar fördel. Du lever på utdelningarna i din FIRE och värdet på aktierna finns kvar till dina barn när du dör. Det är så jag gör och utdelningarna ökar varje år vilket även värdet på aktierna gör.

2 gillningar

Disclaimer: så här funkar inte aktier.

Om man har kunskapen att analysera utdelningsaktier så är det precis så det fungerar.

1 gillning

Jag tror ingen har det till den grad att ett innehav aldrig har backat på ett år. Om man nu inte varit investerad väldigt kort tid.

Men om han skriver om det till “i genomsnitt över lång tid går utdelningarna och aktiepriserna upp” ? :slightly_smiling_face: