Investeringar för FIRE?

Det totala värdet av innehavet samt den totala utdelningen har ökat varje år, enstaka aktier kan naturligtvis falla i värde. Det finns en speciell strategi för att analysera just utdelningsaktier men jag är inte smart nog att göra detta själv utan betalar för analyserna som även inkluderar closed-end funds.

1 gillning

Jag kan bara svara på det som faktiskt stod skrivet och det var missvisande. Din omskrivning stämmer sannolikt bättre sett till hela marknaden. Men det är sällan man har hela marknaden i sin stockpickade portfölj.

1 gillning

Jag har även min totala investeringsportfölj (förutom fysiska ädelmetaller och P2P lån) kontinuerligt analyserad för viktiga siffror som de flesta struntar i eller kanske inte förstår värdet av.
Aktuella data:
Beta = 0.35
Yield on cost = 4.09%
Dividend growth = 18.7% per year

2 gillningar

Jag har haft bra utveckling med utdelningsaktier förut, varit bara Bank. Inget som rekomenderas långsiktigt.
Är inne en hel del i börsen men inte så bra koll på utdelningsportföljer generellt.
Vad är dina tips för mig som defintivt gillar utdelningsaktier utifrån tråden och önskemålet att inte dö med noll i arv :slight_smile: ?

Att bygga upp en FIRE portfölj utan utdelningsaktier är okay eftersom portföljen teoretiskt borde växa snabbare då men att leva i FIRE utan en utdelningsportfölj är inte speciellt smart, speciellt inte om man vill lämna ett arv efter sig till sina barn. Vill poängtera att jag lever i FIRE men inte äger en enda svensk utdelningsaktie av den enkla anledning att jag inte funnit några trovärdiga analyser av dem.

förstår, är själv aktiv en del på börsen och det finns att läsa om att bygga utdelningsportföljer som dels delar ut konstant men även växer, aktivärde men även ökad utdelning. Tänkte du kanske kunde peka lite, annars får man läsa på. Jag vill gärna ha dessa men förstår att det får bli en blandning av lite allt möjligt, förutom kanske vanligt räntekonto som utvecklas sämre än inflationen :slight_smile:

Det spelar ingen roll. Eller jo, lättare för arvtagare som inte bryr sig eller har tillgång till ”experter” att förvalta en fond.

1 gillning

äger du utländska utdelningsaktier? något du vill dela med dig om eller tipsa om :slight_smile: ?

Det är inget speciellt med det, du borde kunna komma åt utländska aktier och fonder från ditt ISK på exempelvis Avanza.

1 gillning

Jag gillar personligen utdelningsaktier väldigt mycket. Sänker stressen också att en dipp mest bara blir ett bättre köpläge och en uppgång är givetvis alltid trevlig men målet är mer kassaflödet.
Vilka är dina top 5 eller 10 innehav när det gäller utdelningsaktier?

Svensk bank tycker jag är trevlig gällande utdelning och stabilitet.

2 gillningar
  1. Johnson & Johnson
  2. Chevron
  3. Canadian Natural
  4. iShares MSCI Hong Kong (ETF)
  5. Cohen & Steers Infrastructure Fund (Closed-End)
  6. Unilever PLC
2 gillningar

Tack, ska kolla dem :+1::ok_hand::pray:

Gör en lista med de aktier du vill köpa och bevaka samt vänta, vänta, vänta tills du får köpläge. Det är åtminstone så jag gör, mina senaste köp var Nike, och Pepsi. Nike sålde jag igen med bra vinst efter bara några veckor då aktien plötsligt rusade men Pepsi som även den gått upp i pris behåller jag för cashflow att leva på.

2 gillningar

Värt att påpeka att med utländska utdelningar betalar du växlingsavgift vid varje utdelning och igen om du återinvesterar, om du inte har ett valutakonto (vilket det är få banker som erbjuder för ISK idag). Enligt erablerad ekonomisk teori får du alltså sämre avkastning efter avgifter (eftersom utdelningar är irrelevanta). Tror man inte på den teorin utan har en egen bild av att utdelningsaktier är bättre så kanske den extra avkastningen man får kompenserar. Men de flesta på forumet skulle nog säga att det är rakt av dumt att hålla enskilda utdelande utländska aktier på ett vanligt ISK.

3 gillningar

Ville bara tillägga att jag såg detta på Avanza idag, angående om man har ett valutakonto kopplat till KF hos dem:

Så inte ens då kommer man runt det här problemet. Oklart hur det funkar på andra banker.

4 gillningar

Precis som beskrivits tidigare i tråden så finns det lika många vägar till FIRE som det finns till Rom. Själv har jag (för lite inspiration) en ganska stor mix av både svenska, nordiska, och andra utländska innehav, aktier, ETFer, och även ett lite mindre sparande via fondrobot. Har inga större summor på sparkonto eller bostad. Fokus på stabila bolag i portföljen, cirka 95% har utdelningen med varierande direktavkastning. Tycker strategin med att ha stabila bolag med utdelning har fungerat bra.

I din situation kanske en fondrobot hade kunnat vara ett bra alternativ, eller en portfölj med ETFer, fonder, samt några investmentbolag att regelbundet spara i.

Lycka till!

1 gillning