Börsen faller, Köper ni? Vad köper ni?

Jag köper nu på mig, funderar på att minska bufferten för att handla billiga fondandelar.
”Förspill inte möjligheterna som uppkommer i en rejäl kris” som Churchill sa😃

2 gillningar

Ja jag köper månadsvis med automatisk månadssparande. Säljer aldrig något långsiktigt :ok_hand::ok_hand::+1:. Köper även ner börsen går upp i höjden :partying_face:. Alltid 100% fullinvesterad i aktie index långsiktigt. Torr krut är bara till kortsiktiga extra utgifter vid behov :+1::person_tipping_hand: .

11 gillningar

Lägger också in lite från min torra krut hög då och då men hittills har det fortsatt falla så frågan är hur mkt man ska gå in extra utöver månadssparande…

Aja levande får se döden eller vad man nu säger…

2 gillningar

Jag sänkte månadssparandet mycket i våras, viktar om lite nu och tänkte slänga in rejält efter sommaren. Jag inväntar räntebesked, sommarstiltje och eventuellt även lite valoro innan jag skrider till verket.

2 gillningar

Sänkte sparandet i våras och pytsar in lite extra nu istället.

2 gillningar

Självklart köper jag! Varje månad precis som vanligt oavsett om det går upp eller ner :slight_smile:

Sitter inte med krigskassa, utan är fullt investerad med allt som inte ska användas på kort sikt.

8 gillningar

Jag köper varje vecka, kontinuerligt.
Jag råkade göra ett uppehåll på tre veckor men har inte kunnat hålla fingrarna borta sen dess.
Jag köper lite blandat. Vissa indexfonder och en del svenska aktier.

2 gillningar

Började plocka på mig lite storskogen idag 15:- annars Lf global en gång i veckan börjar lite smått för att sedan öka på under kommande 6-12 månaderna. 50% likvid.

3 gillningar

Storebrand Global All Countries
Storebrand Sverige Plus
Storebrand Sverige Småbolag Sverige Plus

3 gillningar

Lika spännande som vanligt. :sunglasses: Indexfond en gång i månaden.

10 gillningar

Själv kör jag mina vanliga index Global, Sverige och EM kryddat med lite Japan och Asien. Nu funderar jag på att öka i min småbolags ISK, mixar med Global, US, EM, Europa, Norden och Sverige.
Allt hos Swedbank/Robur

Jag fortsätter månadsspara som vanligt (20000-22000 kr i LF global indexnära) :vulcan_salute:. Jag är full-investerad i ovan nämnda fond sånär som tre månadsutgifter i kontakter som buffert, så det finns inte så mycket utrymme att öka månadssparande. Skulle förvisso inte gjort det ändå, då jag anser att ”köpa dippen ” är att försöka tajma marknaden :point_up:Jag ändrar heller inte fonder utan håller mig till min plan med globala indexfonder

6 gillningar

Fortsätter månadsspara i indexfonder men har viktat upp svenska börsen i nysparandet. Märkt att jag börjat köpa fonder för en del av “nöjespengarna”. :slightly_smiling_face: Ökat upp inkomsten för att kunna investera mer. När vi kommer under -30% successivt omfördela från guld/räntor i mellanriskhinken till aktiefonder. Kommer vi ner till kring -50% överväga att öka belåningen på portföljen/bostaden.

3 gillningar

Hade velat köpt mer men är inte likvid… men men. Kunde varit värre!

2 gillningar

Fundering: ska man ha en buffert (tex 3 månader och ett mindre spar som täcker årligt semesterresande) eller ska man vara fullinvesterad, och om man behöver pengar så säljer man fondandelar?

Ja!

Inte kul att behöva sälja av portföljen när den är - 50% för att man behöver byta tak eller vill åka på semesterresa eller laga bilen.

7 gillningar

Så resonerar jag också, men samtidigt tar det emot att ha stor kassa. Så därför intressant att höra hur man resonerar här i forumet :blush:

1 gillning

Lite vibbar från RT-Anonymous-tråden här. :blush:

Hej, jag heter Jan och igår köpte jag:

• PLUS Allabolag Sverige Index
  • PLUS Småbolag Sverige Index
  • PLUS Mikrobolag Sverige Index
  • Handelsbanken Global småbolag
  • Avanza Global

Skämt åsido. Kör exakt samma strategi som förut, men extra inkomster går idag direkt in på börsen.

6 gillningar

Blir nästan lite arg besviken på dig när du betalar 0,67% i avg för den Handelsbanken GL Småbolag :stuck_out_tongue_winking_eye::joy::partying_face::person_tipping_hand:. Den dyra avg skrämmer mig :partying_face::partying_face:
Hur kommer det sig att du inte ens har 10 tusen i gratis Nordnet indexfond Sverige :thinking: ? Då du har ändå så mycket annat både bra och dåligt i portföljerna @janbolmeson ? :person_tipping_hand:

1 gillning

Mest för att jag primärt använder Avanza… :thinking:

1 gillning