Börsen faller, Köper ni? Vad köper ni?

Vad är de största skillnaderna mellan PLUS alla bolag sverige och Storebrand Sverige? Bortsett ifrån avgift. Finns det någon vits med att äga båda?

Plus är bredare med fler innehav.

2 gillningar

Jag har rejält mycket torrt krut och kommer också använda det till efter sommaren…men tyvärr inte för investeringar i värdepapper utan för en renovering av huset. :sweat_smile:

1 gillning

AuAg Silver Bullet. Nån gång måste Eriks förutsägelser slå in.

4 gillningar

Köper varje månad och köper enligt global trendföljning som nu är Guld, Europa index och USA index. Lika fördelning.

AuAg Silver Bullet. Nån gång måste Eriks förutsägelser slå in.

Ursäkta för en kanske lite dryg motfråga, men varför måste de slå in? Genuint intresserad :wink:

1 gillning

Intressant. Om vi glömmer trendföljningen, vad är din långsiktiga plan för guldet?

All in i kinesiska fonder. Har köpt dippen ett bra tag och nu vänder det upp samtidigt som väst kraschar.

1 gillning

Klart det måste slå in. Hur ska jag annars någonsin bli ekonomiskt oberoende? Duh. :grinning:

6 gillningar

Har sänkt min risknivå och sitter still i båten just nu. Det globala skuldberget oroar mig.

1 gillning

Hej
Jag har också funderat lite på att stoppa in en del av mitt “avbytar kapital”. Som i dagsläget består av pengar på kontot och guld.

Min krashplan har varit att vid ett fall av MSCI world på -25 % stoppa in pengarna och vid -50 % sälja av guldet och stoppa in det. Med “stoppa in” menar jag köpa globala indexfonder.

En tvåstegsraket kort o gott som jag slipper hoppas använda. I dagsläget ligger MSCI world på - 21%. Finns en massa dilemman med min plan. Tex när skall jag balansera tillbaks. Jag är inget privatekonomiskt profs men nyfiken på andras tankar och idér. So pleas be gentle :wink:

Magnus

3 gillningar

Dax för min ordinarie månadsparare i KF idag och kör just nu 66% global index och 34% Sverige Index.:facepunch:t2:

1 gillning

Är du rädd för att köpa amerikanska aktier nu?

Lyssna på Amerikanska vänstern, iofs 3v gammal. Men får iaf min börsoro att lugna sig en smula…

2 gillningar

Ja helt rätt. Styrräntan i Sverige :sweden: ligger på historiskt sett normala nivåer ändå är det panik :scream: i kubik. Kanske har peak inflation redan varit i maj. Jag tankar fett på dessa:

SBB :sweden:
Volvo :sweden:
SKF :sweden:
SEB :sweden:
SHB :sweden:
Ericsson :sweden:
Telenor :norway:
Occidental Petroleum :us:

3 gillningar

Enig. Globala skuldberget, inflation, råvarubrister och höjd ränta är inte en cocktail jag skulle beställa i baren :slight_smile:

Kan du skriva några ord kring vad din låg risk är definitionsmässigt? De andra förstår jag.

Jag köper också för så mycket jag kan. Dock skulle jag aldrig röra bufferten pga köpläge på börsen. Med det sagt beror det på att min buffert är dimensionerad för att täcka oförutsedda utgifter. Om något skulle jag öka buffert eftersom vi har rörlig ränta på huslånet. Om bufferten är dimensionerad för att kunna göra köp av olika slag när bra köpläge ges (börs eller annat) så skulle jag givetvis ha en plan för när och hur mycket som ska köpas.

Men för egendel så blir det inga köp med bufferten. Ändring av buffertstorlek görs på grundval av ändrad risk och storlek för oförutsedda utgifter.

1 gillning

I “Låg risk” ligger fysiskt guld och US gov bonds med löptid 1-3 år.

1 gillning

Min portfölj är enbart en utdelningsportfölj så nu köper man på sig än fler aktier. Främst SBB just nu.

1 gillning

Har ingen plan för guld. Den är med så länge den ligger top tre, sedan blir den utbytt till något annat.

Jag köper aktier samt fyller på Lysa månadsvis. Men mest aktier, för att det är roligt, trots vetskapen om att det generellt är bättre att stoppa pengarna i en global indexfond med låg avgift. Har lönat sig senaste 5 åren.

2 gillningar