Jag har varit utanför med 2/3 sedan ett år tillbaka och köper in mig successivt nu, mest i Sverige, Tillväxtmarknader och globala småbolag.
Tycker det är bekymmersamt att kronans kurs gör globalfonder så pass dyra att köpa som de är nu trots en ordentlig nedgång. Jag inser att man kan få vänta bra länge innan man kan investera till så bra pris som nu, men det tar emot eftersom jag just avvaktat sjunkande värderingar för att vilja gå in igen och det känns fortfarande för dyrt.
Hoppas det passar in i den här tråden- vore väldigt intressant att höra hur andra här gör (bland de av er som valt att stå utanför med delar av eller hela era tillgångar).
Köper mest global och Sverige och har nu valt att vikta över mer mot Sverige just pågrund av den svaga kronkursen mot dollarn. Ligger nu på 34% Sverige när jag köper🇸🇪
Sålde av en del när börsen drog nedåt. Föll för ränteoron då jag planerar att betala av ett lån. I rena pengar förlorade jag inte så mycket på det, men det känns ändå surt. Fortsätter att pumpa in pengar på fonder varje månad, när lönen trillar in på kontot. I samma takt som tidigare.
Jag köper. En gång i månaden köper jag global aktieindex. Håller fortfarande på med DCA för att köpa in mig på börsen med en klumpsumma jag fick. Fortsätter troget köpa tredje tisdagen i månaden
Personligen har jag verkligen inte suttit och väntat på en krasch utan bara lite vettiga värderingar. Och nu ser Sverigeindex ut att vara vettigt värderat, likaså globala småbolag och Tillväxtmarknader. Ingen vet om det kommer fortsätta sjunka eller inte och jag vill inte missa en chans att gå in igen så det bästa kan vara att ta chansen nu att gå in i det som ser köpvärt ut för första gången på länge. Samtidigt tar det emot att övervikta Sverige alltför mycket men som någon skrev kan man ju omvikta i ett senare skede.
Svenska kronan står nu i 10.63 mot US dollarn, på väg mot nytt rekord.
Ett ruskigt sug efter dollar för alla som ska betala för råvaror.
Snart dags att skifta iväg från US dollarn?
Aktien är nere mer än 85% från toppen och har fortfarande ett P/E på runt 26.
Utan att veta mer så känns det inte helt rätt att den varit värderad som den var.
Har ingen aning om var rätt värde ligger och har inget direkt innehav i Sinch men om blankare fortsätter blanka efter 85% ner så bör man vara försiktig.
Jag tror många övervärderar sin egen förmåga att förutsäga hur det kommer att gå i framtiden. Om man har investerat några år och det gått bra så drar man nog gärna slutsatsen att “man kan det här” och följer sen sin egen magkänsla/metod.
Själv kör jag index.
Jag gör det lite smått. Ser det som en chans att få ok betalt för mina US aktier och biffa upp mitt svenska index. Säkert fel, men känns rätt (för mig)
Ikväll gick jag för första gången sedan årets nedgångar igenom en bevakningslista som jag kallar Highlights Nedgång. Har medvetet undvikit att lägga näsan i blöt där men nu känns det som att tiden är mogen.
Där har jag det senaste året lagt till bolag som jag velat ha men som varit lite högt värderade.
Genomgången resulterade i en lista med bolag som jag de närmaste veckorna kommer att ta positioner i.
De flesta kommer att hamna i min gubbaktieportfölj men det fanns några med hyfsad direktavkastning som hamnar i utdelningsportföljen.
Jag har en liknande strategi men med -20% och -50% på svenska börsen. Pengarna för att köpa tas från brummer2xl och guld. Det jag har köpt är Nordnet Sverige, plus fastigheter och Länsförsäkringar Global.