Börsen faller, Köper ni? Vad köper ni?

Köpte faktiskt 10 aktier för skojs skull för någon månad sedan. Önskar att jag köpt mer, upp 14% sedan dess… varav 5% idag pga att priserna på naturgas rusar.

Utrycket ”den enes bröd, den andres död” har sällan känts mer passande. :grin:

1 gillning

Hoppas verkligen att inte alltför många tog inspiration av mig och köpte Equinor. :joy: Jag köpte för 351,8 NOK per styck. Senaste avsluten just nu ligger på 307 NOK…

Jag tror jag väntar in utdelningen 25:e maj och säljer sedan bort mitt innehav. Är väl bara att (återigen) konstatera att aktier är inte min grej. Finns säkert många som har lyckats (och fortsätter lyckas) köpa enskilda aktier och gör en bra avkastning på det, men för mig känns det:

• krångligt (orderdjup, olika köp/sälj-kurser etc)
  • dyrt (courtagen på Nordnet i Finland ligger på 7-9€ som minimum för mig som har få affärer per månad)
  • inte värt den risk det innebär

Indexfonder passar mina behov bättre och känns bara så otroligt mkt enklare. :slight_smile: Bara slänga iväg en köporder och så har man innehavet inom några bankdagar. :heart:

(Jag ska försöka komma ihåg detta nästa gång jag är frestad att försöka med aktier igen… :see_no_evil:)

7 gillningar

@Jacobus , har du aktien på finska aktiesparkontot eller på gamla depån (AOT)?

För att vänta tills utdelningen gör ingen skillnad i den första fallet för att värdet av aktien faller med utdelningssumman när den betalas ut.

Har du aktien på AOT så betalar du skatter för utdelningen som är helt onödigt för att när du säljer aktien med förlust betalar du inga skatter öht (och kan dra förlusten av dina vinster).

Och för att svara på den ursprungliga frågan så köper jag - surprise! - MSCI World och Small Cap Indexfonder samt lite fonder med nordiska aktier. Som jag alltid gjort.

1 gillning

Tack för svar @JayR, kul med någon som faktiskt har koll på de finska förutsättningarna! Uppskattas. :pray:

Jag har detta innehav på en OST, alltså ett finskt aktiesparkonto. Precis som du säger är det väl sannolikt så att värdet faller med utdelningssumman (är detta en naturlag eller är det bara så att det brukar vara så…?). Annars tycker jag att just aktieutdelningar är en av fördelarna med “äkta” aktier - man får pengar utbetalt utan att behöva sälja något av innehavet, vilket ju kan kännas lite småtrevligt. :slightly_smiling_face:

Men tack för inspirationen. Jag lade en säljorder till 1% över senaste avslutspris nu. :+1:

I mitt fall tror jag att jag ska flytta detta innehav till “Nordnet Indeksirahasto Teknologia” istället (ser ut att ha exakt samma innehav som Nordnet Indexfond Teknologi men är noterad i EUR istället för SEK). Den har haft en bra utveckling hittills i år, och Apple, Microsoft och Nvidia utgör ju drygt 40% av fondens innehav så det är väl en del av förklaringen till det. :smiley: Tre aktier (Nvidia, Microsoft och Apple) stod för hälften av uppgången i S&P500 i 2023Q1 - Övrigt / Omvärldsbevakning, nyheter och makro - RikaTillsammans Forumet

1 gillning

Moi på dig igen! :slightly_smiling_face:

Det är ju jättekiva* att få regelbunda utdelningar men det är också lite mental bokföring. Fonderna använder utdelningarna för att köpa nya investeringar som faktiskt accelerar ränta-på-ränta effekten.

Sk total return approach funkar exakt lika bra som utdelningsstrategier - man kan tex bestämma sig att ta 2-3% av fondens värde ut varje år. Och wink wink, det kan till och med vara skatteeffektivare i Finland i långa loppet.

Men det finns inga rena sanningar med detta heller… :wink:

Ha det gott!

(*jättekiva = jättekul / skönt på finlandssvenska)

1 gillning