Dividend Aristocrats/Kings som fonder eller individuella aktier

Jag tänkte börja investera i utdelningsaktier och fick tips om att köpa aktier i några dividend kings/aristocrats. När jag googlar ser jag dock att det finns fonder med t.ex alla S&P aristocrats. Vad tror ni är bättre, köpa in sig i en fond eller satsa på aktier i något av de individuella företagen? Känns ju som att fonderna sprider riskerna bättre :woman_shrugging:

Hej Emma,
Fonder/ETF:ar är ju definitivt det enklaste om du vill ha utdelning på utländska aktier.

Denna tråd kanske kan ge dig lite inspiration:

@JFB brukar ha bra råd just gällande dessa också. Själv gillar jag Vanguards 2 ackumulerande och utdelande ETF:ar som finns på både Nordnet och Avanza. Om du väljer utdelande är det bästa att ha dessa i ett KF.

Edit: om du är ny inom sparande är det bästa rådet att spara i billiga, breda indexfonder, precis som @axr hänvisar till nedan :wink: (eventuellt i kombination med sparkonto med insättningsgaranti och hyfsad ränta).

2 gillningar

Stort tack, bra tips! Jag har försökt läsa på om skillnaden mellan ETF och fonder men blir inte helt klok på det, låter dock relativt “synonymt” och som att det är bättre än att köpa utdelningsaktier i enskilda aktörer. Ska kolla in Vanguard!

Det låter som att börshandlade fonder (EFTer) skulle kunna vara din grej. Det finns flera börshandlade fonder på det temat.
Jag tycker att de är smidiga då man kan få väldigt nishade innehav (precis som du vill ha nu). Du betalar courtage (precis som med aktier), det finns en “spread”, dvs skillnad på köp- och säljkurs (som utställaren tjänar på transaktionen) och en ofta låg årlig avgift (tänk fondförvaltningsavgift). Det kan även tillkomma en valutaväxlingsavgift.

Så totalt sett är detta ett najs sätt att komma åt nischade marknader men för att det ska vara lönsamt bör du behålla innehaven över en längre tid. :slight_smile:

4 gillningar

Man kan konstatera att Avanza global totalt krossat de där utdelningseteferna de senaste tre åren med sina +55,22%.

Men det kan ju kännas nice att bara äga aristokrater och kungar. :slight_smile:

1 gillning

Förresten, en fråga när det gäller utländska EFTs. Läste att man betalar skatt på vinsten på just utländska EFTs, men inte svenska. När är det värt att betala den skatten, vad tycker du…? Känns som att det är mest prisvärt med svenska EFTs då?

Tack, jag ska kolla in!

Oj, ja det låter ju jättebra! Jag valde Länsförsäkringar Global Indexfond efter att ha hört så mycket bra om den på Rikatillsammans, men Avanza Global kanske hade varit bättre då…?

Ps. Kollade precis på Avanza, LF har tydligen gått upp 59% på 3 år, så det var ju inte så tokigt det heller!

1 gillning

Stort tack för svaret, det låter verkligen som något för mig! Det jag funderar på när jag har läst på lite är att man verkar få betala extra skatt när det gäller utländska EFTs men inte svenska… När är det egentligen värt att ta den extra kostnaden, är det kanske mer prisvärt att satsa enbart på svenska?

Ifall du håller dina ETF utländska som svenska i ISK eller KF så betalar du endast ISK skatt eller KF skatt. Det kvittar om det är aktier, ETF, Fonder och ifall de är svenska eller utländska .

Däremot så betalar du växelavgift, vanligtvis 0,25% vid köp SEK-> EUR till exempel och igen vid sälj (EUR->SEK då) och spread (skillnaden mellan köp och sälj (tänk på samma sätt som för aktier)) och courtage.

1 gillning

Ja, man kan förvänta sig väldigt snarlik utveckling oavsett vilken man väljer.

I min mening är idén om “utdelningsaristokrater och kungar” en finansiell marknadsföringsgrej. Säkerligen påverkas inte bolagens kassaflöde av att de årligen höjt sin utdelning, utan det är andra parametrar som påverkar huruvida de kan fortsätta växa och höja utdelningen. Samtidigt är det väl ett visst kvitto på tidigare välskötta bolag.

4 gillningar

Hmm när jag googlar står det att man betalar källskatt på utländsk avkastning, men att man får tillbaka den om man sparar på isk då det endast är isk-skatten som man ska betala, MEN det står också att utlastning över 500:- måste man själv ansöka om att få tillbaka och att det kan ta lång tid… Så det låter ju smidigare att välja svenska utdelningsaktier :woman_shrugging:

Hej Emma,

En liten fundering; varför vill du ha utdelningsaktier/-fonder överhuvudtaget?

Om du har en mellan/lång sparhorisont är det bättre att ha ackumulerande sådana.

Bara ett välment tipp.

Jag läste en bok där strategin med bred indexfond + utdelningsaktier + enstaka utvalda aktier föreslogs som en sorts investeringspyramid, med indexfond som bred bas, därefter lite mindre i utdelningsaktier och ännu mindre i utvalda aktier. Tycker att strategin låter vettigt så jag anammar den :slight_smile:

5 gillningar

Om du har aktierna/ETFerna på ett kapitalförsäkringskonto så fungerar det bättre med skatten. Avanza t ex återbetalar den utländska skatten till dig en gång per år.

Bra att veta, stort tack!

Det låter på tråden som att nyfikenheten är större än kunskapen hos TS, sagt helt utan försök till diss.

Om jag var du @EmmaSommar hade jag fortsatt med en global indexfond (vilken, som @Ateist_investor skriver, kvittar) och lärt mig mer, alternativt köpt ett mindre innehav och jämfört efter en längre period för att se om det gav mer än spänning.

Men visst, allt detta är sagt av en typisk indexfondförespråkande forumsnubbe som tycker det är spännande nog med ”tråkfonder”. Speciellt när de går så otroligt bra just nu. :sweat_smile:

5 gillningar

Ja visst är nyfikenheten större än kunskapen, annars hade jag ju inte frågat… Frågar bara om sådant som jag inte redan vet, känns ju lite meningslöst annars. Och att fråga ser jag som ett led i att lära mig mer :woman_shrugging:Men jag håller med om att det är bra att börja med ett mindre innehav, så tack för det tipset.

Har märkt att Rikatillsammans är något av en ekokammare där ledordet är global indexfond, vilket låter bra och som jag också investerat i, men finns ju mer än så på börsen. Gällande utdelningsaktier har Marcus Hernhag en del bra info, kan tipsa om att kolla in honom. Sen kan man ju tänka att det ena inte utesluter det andra, även om vi såklart kan ha olika investeringsstrategier att föredra :woman_shrugging:

2 gillningar