Utdelning i aktier ha en större summa i 1 aktie med högre utdelning eller ha jämn fördelningar mellan 4 aktier?

Hej!

Jag är dålig på att räkna och matte och så. Jag har följande aktier på Avanza

Handelsbanken A 152 stycken x 5,50 cirka 15:000 kronor
investor B 59 aktier x,1,10 cirka 13;000 kronor
SEB A: 133 aktier x 6,75 cirka 17:000 kronor
Swedbank A: 513 ×9,75 aktier cirka 100:000 kronor

jag har en större del i aktien Swedbank A eftersom den har större utdelning i svenska kronor än de andra aktierna jag har.

Jag funderar på om jag har tänkt fel nu, ger det högre utdelning om jag har en mer jämn fördelning och fördelar de 100:000 jag har i Swedbank A till de andra aktierna?

Vad är bäst, alternativ 1 eller 2?

Alternativ 1: Ha kvar min större del i Swedbank eftersom den har högre utdelning

Alternativt 2: Fördela summan från Swedbank för att få en jämnare fördelning och högre total avkastning?

Hoppas ni förstår hur jag menar och tack för hjälpen :slight_smile:

Hänger inte med vad/hur du har räknat.

152 x 5,5 blir 836 kr. :thinking:

Förstår att det är rörigt, tack för din hjälp :slight_smile:
Jag har räknat såhär

Handelsbanken A (jag har 152 aktier)
utdelningen är 5,50 kronor per aktie då har jag räknat 152 stycken x 5,50
Samma för de andra aktierna, förstår du hur jag har räknat då? :slight_smile:
investor B 59 aktier x,1,10 kronor
SEB A: 133 aktier x 6,75 kronor
Swedbank A: 513 ×9,75 kronor

Summorna ovan var hur mycket jag har i varje aktie i pengar :slight_smile:

Alla har ju runt 5% direktavkastning så i absoluta tal gör det ingen större skillnad. Däremot så bör du ju inte lägga alla ägg i en hink utan diversifiera dina investeringar, dvs de flesta skulle anse alternativ 1 helt förkastligt och förespråka alternativ 2.

(EDIT: såg nu att Investor bara var 0.5%)

2 gillningar

Och jag förstår inte varför du påstår att Swedbank har högst utdelning. Baserat på de siffror du anger är direktavkastningen för de fyra bolagen 5.57%, 0.5%, 5.3% respektive 5.0%, dvs Swedbank är näst sämst i listan.

1 gillning

Tack för din hjälp! Samtidigt så gnager det i mig tanken att om jag har summan av aktierna i indexfonder så tjänar jag ju mer pengar på det än utdelningen av aktierna…,

Jag är som sagt dålig på matte, jag antog att Swedbank hade högst avkastning eftersom deras utdelning var högst i kronor jämfört med de andra och då antog jag att den hade högst avkastning.

Tack för hjälpen! :slight_smile:

Du måste räkna på den relativa utdelningen, dvs utdelning per aktie/pris per aktie eller total utdelning/total investering. Att du får många kronor i utdelning på en aktie är ju inte relevant om aktien i sig kostar mycket. Tänk dig att en enda Swedbankaktie kostade 100000, och du fortfarande bara fick 9,75 kronor i utdelning, det skulle du ju inte vara särskilt nöjd över.

1 gillning

Tack, jag tror att jag förstår hur du menar!

Så varför direktäger du aktierna då om du vet att det sannolikt inte är bättre än att bara placera kapitalet i indexfonder?

därför att jag blivit påverkad av min svärfar som har många aktier i bankaktier och har en utdelning på 30:000 per år. Och det känns lockande att ha utdelning, dock blir min som bäst typ 10:000 om jag räknade rätt.

Ok, men lura inte dig själv bara. Det är inga magiska pengar som skapas utan samtidigt som du får din utdelning så sjunker värdet på aktierna. Om du sedan återinvesterar så har pengarna bara snurrat runt ett varv. Har du kapitalet i indexfonder så får du utdelning också, bara att du inte ser det då fondförvaltaren direkt återinvesterar kapitalet. Om du vill kan du lika gärna göra fiktiva utdelningar från ditt fondinnehav.

4 gillningar

Tack snälla för din tid och hjälp. Jag ska lyssna på dig och forskningen och föra över hela summan från mina aktier till min länsförsäkringar global index istället. Tack, önskar dig en jättetrevlig helg!

Omöjligt att svara på. Vet du själv varför du investerar i just dessa utdelningsaktier som du gör? Dessa utdelningar är bara mental bokföring då bolaget sjunker lika mycket i värde som utdelningen på X dagen. Pengar flyttas bara från ett konto till ett annat. Det är ju den totala avkastningen utdelning+kurstillväxt som är intressant?

1 gillning

Jag investerade i bankaktierna eftersom de har hög utdelning och känns pålitliga. Jag har försökt läsa förstå och lära mig om aktier men det är för komplicerat helt enkelt. Jag lyssnade på min svärfar som jag skrivit ovan och investerade i bankaktier för att få hög utdelning som honom.

Ok, det är en väldigt viktig del av investeringar att förstå vad man köper och varför, för att inte göra beteendemässiga misstag på vägen.
Det är också unga aktiespararnas första regel:

2 gillningar

Ordet känns i detta sammanhang är en röd flagga för mig. Aktierna bryr sig inte vad du känner och alla risker och möjligheter ligger på ett helt annat plan.

1 gillning

Tack jag ska läsa det :blush:

Ja, du har helt rätt. Att styras känslomässigt är ju inte bra utan man ska ju bortse det och lita på forskning framförallt om indexfonder

Titta på Utdelningsjägaren och hans portfölj, det kan vara ett tips på hur du ska agera.

1 gillning