Utdelning i aktier ha en större summa i 1 aktie med högre utdelning eller ha jämn fördelningar mellan 4 aktier?

Tack för tipset! :blush:

Du kan ju inte bara titta på direktavkastningen när du väljer en aktie. Den huvudsakliga värdeökningen i aktieinvesteringar är kursökning. (För att göra det lite mer komplicerat så sjunker i regel alltid en aktie lika mycket som utdelningen på x-dagen)

Du gör en jämförelse med aktiefonder och deras kurs är ett resultat av både kursförändring och återinvestering av vinst.

1 gillning

Varför vill du ha utdelning?

1 gillning

Om du frågar mig, som är en rookie, när det kommer till börsen - skit i att lägga pengar på aktier med utdelning.

Anledningen är den att; vad göra när utdelningen slopas? Som nu många har gjort, då behöver du sitta och strukturera om samtidigt som du måste hålla vakt vid rapporteringar.

Lägg pengarna i fonder, läs igenom lite olika kring vilka som är bra/ folkligt och spara så som resterande gör, behöver inte vara exakt likadant men på ett ungefär, och om du vill få utdelningar kan du dra ut hälften av årets utveckling.

T.ex. om fonderna har genomsnitt på 12% i avkastning, dra ut 6%.

Du kommer att få det bra, beroende på din totala summa som är investerad.

Hamnar du runt 2-4 MSEK får du ut en bra årslön, förutsatt att fonderna ger avkastning på ca 10-12% om året och du drar ut 4-6% av det.

1 gillning

Tack, jag förstår lite iaf :slight_smile:

därför att jag tycker att det är kul, att investera i mer aktier och få högre utdelning, känner lite fomo och min svärfar har som sagt det i bankaktier mycket per år (nu låter det lite drygt i text-format men det är inte meningen)

Tack snälla för din kommentar, den hjälper mig mycket :slight_smile:Avanza har jag ändå majoriteten i indexfonden Länsförsäkringar global så jag ska byta från aktierna till den och öka på.

Sen har jag 50% av mitt kapital på Lysa också :slight_smile:

1 gillning

Ja, istället för att vänta på utdelning som kommer minimalt pö om pö, låt allt växa i en eller enstaka fonder och ta ut när du vill, pö om pö, utan att kapitalet minskar.

Lättare, smidigare.

2 gillningar

Tack, det går ju helt enkelt inte att argumentera mot det är ju exakt så man ska göra. (Vilket jag har gjort tidigare i alla år, bara kommit på tillfällig glir från planen). Tack, :slight_smile: