Glömde nämna Warren Buffet, om man inte är förtjust i Marcus Hernhag. Han har också ett intressant perspektiv på utdelningsaktier ![]()
Jag är mest nyfiken på vad syftet är för din del. Att Buffet med sin jätteportfölj och ur amerikanskt perspektiv kör utdelningsaktier är kanske inte så märkligt. Men får en slumpmässigt vald svensk ISK-investerare så känns det inte lika givet. Om man inte då ser till intresse och nyfikenhet såklart, vilket är väldigt goda skäl de också. ![]()
Du vet väl att Buffetts bolag Berkshire Hathaway aldrig delat ut sin vinst till ägarna?
Är/var det en anledning att inte äga Berkshire?
Jag läste en bok där det rekommenderades som strategi i en sorts pyramid, med bred indexfond som bas, smalare del som utdelningsaktier och ännu smalare del med “vanliga” aktier (vet inte vad man kallar aktier som man inte har för utdelningens skull?). Lät som en vettig strategi. Men är intresserad av hur du tänker när det gäller indexfonder, jag har investerat i Länsförsäkringar Global Indexfond, men vet inte om man ska bredda det ännu mer med t.ex Sverigeindex (Avanza Zero)? När jag läser på verkar det “räcka” med en global indexfond, men känns ju som att mer än en fond skulle sprida riskerna ytterligare. Jag har en del besparingar men hittills har de tagit det lugnt på mitt sparkonto… Vad tror du är en rimlig andel procentuellt sett att investera i global indexfond? Nu när jag börjat läsa på om aktier tycker jag också att det är kul att lägga lite tid på det här, så nyfikenhet/intresse spelar absolut en roll i det ![]()
(googlade precis, ser att det heter tillväxtaktier om jag förstår det rätt
)
Jag har ca 40% i globala indexfonder och har sedan frångått de allmänna råden och har 10% i USA index samt 40% i Sverige index och 10% i Spiltan investmestbolag.
Det är ingen rekommendation, utan ett scenario jag tror på.
Där lurar du dig lite. Avanza Zero är tvärtom väldigt smal. Den har kvalitéer om man ser till pris etc, men inte för spridningen.
100%? ![]()
Mennska du ”testa lite” så avsätt en lekhink på 10-15% där du kan pyssla lite om du har lust. Annars dras man lätt med vid minsta medgång och riskerar att ta dumma beslut.
Jag gillar också utdelande bolag men frågan är om det är rätt just nu. Problemet med att följa tips i böcker är att tiden kanske gått dom förbi och lärdomarna däri inte stämmer särskilt bra just nu. Det finns säkert strategier som är relativt tidlösa när det gäller att bevara och säkra värde över väldigt lång tid med minimal arbetsinsats men vill man vara aktiv så tror jag att man bör vara lätt på foten och anpassa sin strategi till omvärldsläget.
I en miljö med låga räntor och en del oro i världen så tror jag absolut på bolag med hög direktavkastning och en lång historik. Nu har ju dock det tåget gått och vi närmar oss troligen lite räntesänkningar. Det borde få fart på fastighetsbolag och småbolag.
Själv har jag växlat över en del till ränte-, fastighet- och småbolagsfonder. Utdelningsbolag utgör fortfarande omkring 40 % av min totala portfölj men presterar inte längre bäst.
Sätt allt i billig global indexfond för att komma igång. Då har du en tillräckligt bra situation så att du kan ta dig tid att läsa på lite. Sedan läser du på tillräckligt länge för att inse att stanna vara kvar i global indexfond är det bästa valet du kan göra ![]()
Hmm
du har inte kommit dit själv då eftersom du håller på med faktorinvestering? ![]()
Tack för svaret, det låter rimligt!
Ja det är nog riskabelt att bara följa råd i böcker. Nu funderar jag också på om den riktar sig till folk med en himla massa pengar dessutom… Inser att jag skulle behöva spendera himla mycket för att få någon markant utdelning, men det finns ju risk även i utdelningsaktier så nu börjar jag tänka att mitt kapital kanske jobbar bättre för mig på andra sätt
Hur mycket tänker du att man behöver investera i kronor och ören när det gäller utdelningsaktier för att det ska vara “värt det”?
Ha ha ha det kanske stämmer… Finns det nån poäng med att investera i mer än en global indexfond för att sprida riskerna ännu mer, eller blir det lite overkill med tanke på att en del av bolagen säkert kommer överlappa…? Har köpt in mig i Länsförsäkringars, ser nu att den och DNB speglar olika index, så kanske värt att dela upp i dem båda…?
Jag skulle själv säga att det inte är värt besväret (det minskar risken extremt lite), men det finns lite trådar som diskuterar det på forumet om du söker.
Kan någon förklara varför det rekommenderas 100% globalfond?
Jag förstår fullt ut poängen med riskspridning, ”köpa hela höstacken” osv.
Det jag inte förstår är valutarisken.
För mig känns det som en uppenbar risk att köpa en globalfond som till typ 60-70% består av dollar om man bor i Sverige och spenderar SEK.
Dollarn stod i 8.2 för bara något år sedan och nu står den i 10.50. Faller dollarn mot SEK inom något år igen har man ju tappat 20-25% av fondens värde bara på valutan.
Valutarisken är inte speciellt hög bara för att bolagen fonden äger handlas i dollar. T.o.m. på lång sikt irrelevant
Du äger inte dollar (eller någon annan valuta) alls när du äger andelar i en fond eller aktier. Du äger bolaget/bolagen.
Vad folk använder för valuta när de handlar andra aktier från bolaget än just de aktier du äger spelar ingen roll. Det är bara andra personers handel av bolaget/bolagen.
Jag förstår verkligen inte.
Om jag köper en sak i USA för USD växlat från SEK.
Och kronan stärks 20% mot dollarns för att kronan stärks mot alla valutor, så har jag väl automatiskt tappat 20% av sakens värde för mig som konsumerar i SEK.
Hur kan det inte ha betydelse i det långa loppet?
Låt säga att jag i början av min investeringskarriär tappar 20% av den initiala investeringen. Det ger ju 20% lägre utfall resten av all ränta-på-ränta.
;(
Nej det har du inte.
Först växlar du SEK till USD. Sen nästan direkt säljer du dina USD igen när du köper bolaget/fondandelen. Du äger inte USD när du äger aktien eller fondandelen.
Tack för svar!
Stämmer det då att det finns 0 korrelation mellan att dollarn stärkts mot kronan sedan 2021, å ena sidan, och hur bra globalfonder gått å andra sidan?
Det är klurigare. För du måste först välja i vilken enhet du mäter.
Är det realt värde? Dollar? Kronor? Bitcoin?
Beroende på det så är det ju inte säkert att man kan säga om globalfonderna gått bra eller dåligt.
Vad gäller Buffet tycker han att inte utdelningsaktier är något man ska leta efter, då företagets preferens för utdelning är helt irrelevant. Man missar också alla bolag som inte delar ut eller kör på share-buy-back istället (som hans egna företag Berkshire).
Däremot kan mycket av hans överavkastning kopplas ihop med att han alltid haft en preferens för värde-bolag (t.ex. Coca Cola). Dividend Aristocrats lutar visserligen åt värdefaktorn, men man kan fånga faktorn billigare (och mycket bredare) med en faktorfond. Helst små värdebolag då överavkastningen är störst där, vilket skiljer sig en del mot de medelstora bolagen i Aristocrats.