Dividend Aristocrats/Kings som fonder eller individuella aktier

Okej, tack för svaret, låter skönt att göra det så obesvärligt som möjligt :wink:

Intressant! Förslag på någon sån faktorfond?

Noterar att ingen i tråden påpekat de skattemässiga nackdelarna med att äga utländska utdelningsbolag via fond/ETF istället för aktier, så jag gör det eftersom jag tycker att det är en av de viktigaste aspekterna att beakta.

Flera av de mest kända utdelningsaristokraterna är ju utländska (amerikanska), där 15% källskatt dras. Fonder/ETF:er får inte tillbaka denna källskatt. Problemet är inte så stort för marknadsviktade globalfonder där direktavkastningen i nuläget endast uppgår till ca 1,5%, vilket innebär att 0,15 * 1,5% = ca 0,23%-enheter av totalavkastningen förloras årligen, men för utdelningsviktade fonder/ETF:er blir denna förlust mycket större.

Om vi tar Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield UCITS ETF som exempel så ligger direktavkastningen på 3%, vilket alltså innebär att ca 0,45%-enheter av totalavkastningen förloras årligen.

Jag är ingen förespråkare av utdelningsstrategier generellt, men om jag hade använt mig av en sådan hade jag därför definitivt satsat på att äga aktierna direkt via en kapitalförsäkring (för att helt slippa tänka på källskatt själv) istället för via fond/ETF.

4 gillningar

Tack för att du förklarar detta, det var verkligen mycket intressant. Jag läste på om källskatt på utländska utdelningsaktier och även om man teoretiskt ska få tillbaka skatten på isk verkar det ta lång tid, och ibland vara relativt krångligt och bara ersätta en del av den. Så utländska utdelningsaktier har jag helt strukit från min lista. Kör bara på isk, tänker att ännu ett konto blir för komplicerat. Så det var intressant att höra om fonderna/ETF, känns då inte längre aktuellt heller. Jag börjar nu ifrågasätta poängen med utdelningar överhuvudtaget för mig. Läste ett räkneexempel där man kom fram till att det behövde investeras 100.000 kr för att i genomsnitt få utdelning på 500 kr i månaden (gissar att man har slagit ut årsutdelningen på 12 mån då, även om den förmodligen inte delas ut månadsvis). Då tänker jag att man måste investera en hel del pengar för att det ska vara “värt det”. Om jag investerar 50.000:- blir det visserligen 250:- i månaden, och det är ju bättre än 0:- i månaden, men utdelningen är ju inte garanterad och det är heller inte riskfritt. För att en utdelning skulle bli mer kännbar i min hushållskassa skulle den behöva hamna på 1000-2000:- i månaden, och då behöver jag ju investera 200.000-400.000:-. Dels har jag inte så himla mycket pengar… Och sen tänker jag att de pengar jag har kan arbeta bättre för mig genom att investeras på andra sätt (global indexfond och icke-utdelningsaktier/ tillväxtaktier). Vad är dina tankar om detta?

2 gillningar

Av det jag läst i tråden tycker jag också att det verkar tveksamt med utdelningsaktier i din situation. Börja med vanliga hederliga marknadsviktade globala indexfonder, och testa andra strategier i lekhinken om du är nyfiken.

Som nämnts i tråden föredrar jag också faktorviktade aktiefonder framför fonder med fokus på enbart utdelning. Det finns flertalet trådar där detta diskuteras som du kan söka fram om du vill lära dig mer.

1 gillning

Absolut, Sverige har väldigt dåligt utbud av small cap value faktorfonder men det finns tre stycken ETF:er som är relevanta. (sök på nedan kod i Avanza/Nordnet)

JPGL: multifaktorfond
ZPRX: small cap value Europa
ZPRV: small cap value USA

Man ska inte luta för mycket åt faktorer, men för avkastning och volatilitet är ca 10-15% optimalt. Vilket är varför jag kör 5% i vardera ETF ovan.

Om du vill läsa mer om SCV så finns nedan forumtrådar:
https://rikatillsammans.se/forum/t/overvikta-mot-small-cap-value-scv/

https://rikatillsammans.se/forum/t/om-man-anda-ska-overvikta-mot-nagot-varfor-inte-overvikta-mot-value-stods-av-forskning-och-ar-oalskat-pa-historisk-niva/

1 gillning

Intressant, stort tack!

1 gillning

Det är som många säger i detta kloka forum. Försök att ligga kvar brett i index. Undvik så mycket som möjligt enskilda aktier. Har själv gått på ett par smällar nyligen och hade önskat man hade bara sparat i Lysa under denna tid och långt tidigare. Spara och ändra inget om du till exempel ligger i Lysa. Det är ju ett sparande som vad jag vet man kan glömma bort. Man får en tung ånger om man börjar med enskilda aktier…

1 gillning

Ger DA på 6% vilket låter högt. Innebär att man måste fokusera på aktier som har hög utdelning och detta i sig innebär att man kanske köper aktier med ännu mer risk.

Jag själv har en del av mina besparingar i aktier och är en bra bit ifrån 6% DA då alla mina aktier inte delar ut. Jag ligger på runt 50k på årsbasis på mina utdelningar. Blir drygt 4000kr i månaden.

1 gillning

Oj wow, vilka utdelningar! Det är bara att gratulera :clap::clap::clap:Själv har jag nu helt släppt tanken på utdelningsaktier för min del och ska investera i Avanza Zero istället. Vissa föreslår ett bredare Sverigeindex men jag såg att Avanza Zero i princip innehåller de flesta av de utdelningsbolag jag kikat på (Atlas Copco, Hexagon etc). Så det blir lite som att investera i utdelningsaktier genom en fond som dessutom sköter återinvesteringen… typ. Så tänker jag att man kan se det i alla fall :woman_shrugging:

2 gillningar

Förresten, får man fråga hur mycket du har investerat i utdelningsbolagen för att få så fina utdelningar?

Tack, jag ska försöka följa alla goda råd! Håller med om att det är trist när man gör felköp, det har jag också precis gjort… learning by doing får vi kalla det :woman_shrugging:

Bit över miljonen

Fantastiskt, starkt jobbat! :clap::clap::clap:

1 gillning