Fond 3 och 4 verkar vara indexfonder. Indexfonder är aktiefonder. Men sedan finns det även aktivt förvaltade aktiefonder som är en helt annan sak. Då sitter det några stycken som ska bestämma vad fonden ska investera i I en indexfond så ska den bara följa sitt index istället, enkelt förklarat.
De förändringar som ag hade gjort:
Bytt fond 2 och fond 3 mot Plus allabolag Sverige index. Det är en mycket bred fond som investerar i hela svenska börsen. De fonder som du valt investerar bara i de 30 mest omsatta bolagen samt några svenska investmentbolag. Det är för smalt för min smak.
Fond 4 hade jag bytt ut helt. Den känns onödigt “avancerad”. Jag hade hellre haft en småbolagsfond såsom Handelsbanken gl småbolag ind cri a1 sek om man vill ha globala småbolag. Eller Plus småbolag eller Plus mikrobolag om man vill ha svenska småbolag.
Jag hade även valt att ta med en tillväxtmarknadsfond. T.ex Avanza emerging markets.
Riktigt fin och fondportfölj, ganska defensiv men med låg kostnad. Frågan är vad målet med ditt sparande är, sparhorisont/avkastningsmål? Det som sticker ut i sammanhanget är Handelsbanken fonden som har en relativt hög avgift i förhållande till den förväntade avkastningen.
Jag sparar till pension, om ca 20 år. Kan du ge förslag på köp som är mer offensivt :)?
Jag har en summa jag inte placerat. Så antingen ett ytterligare köp eller byte.
Tack för ditt utförliga svar! Jag har sett att många köper Plus allbolag Sverige. Men tittar man tillbaka ett år har den gått minus 22%, medan spiltan har gått minus 20% och Avanza Zero “bara” 16 % minus.
Jag tar absolut till mig dina synpunkter, men jag tycker bara det är väldigt svårt detta att avgöra. Tänker du att Plus allabolag Sverige kommer gå bättre på lång sikt, eller vad är det som talar för den? Jag sparar till pension ska jag tillägga, 20 år ska pengarna sitta.
Jag tittar inte ett dugg på historisk avkastning när jag väljer fond. Jag väljer alltid den bredaste som finns inom sin kategori. Det ger bättre avkastning i förhållande till risk.
Detta påstående behöver nödvändigtvis inte vara sant. Det finns ”smala” aktiefonder som har bättre förväntad riskjusterad avkastning än ”breda”. Tänker då främst på Multifaktor, men även vissa aktivt förvaltade.
Sant! Det finns en del smala och aktiva fonder som har bättre sharpekvot. Men dessa är inte lätta på förhand att pricka in tycker jag.
Därför investerar jag själv, och när jag ger förslag, så brett som möjligt istället.
Just när man jämför Avanza Zero och Plus allaboag så räcker det att läsa informationstexten.
Såhär står det om Zero:
“Fonden är en passivt förvaltad indexfond med målsättningen att ge fondandelsägarna en förmögenhetsutveckling som i så stor utsträckning som möjligt följer utvecklingen för SIX30RX-index. SIX30RX-index är uppbyggt kring de 30 värdemässigt mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen. Förutom överlåtbara värdepapper får fonden placera i fondandelar där SIX30RX-index är den underliggande tillgången och i derivatinstrument. Fonden får använda derivatinstrument i syfte att effektivisera förvaltningen. Fonden är en indexfond, vilket innebär att det är tillåtet att i fråga om aktier eller skuldförbindelser placera upp till 20 procent i ett och samma innehav. Vid exceptionella marknadsförhållanden kan fonden dock få Finansinspektionens tillstånd att placera upp till 35 procent i ett enda innehav. Högsta engångsinsättning är 25 000 SEK.”
Såhär står det istället om Plus Allabolag:
“Fonden är en passivt förvaltad värdepappersfond som investerar i samtliga cirka 330 bolag noterade på Nasdaq OMX Stockholmbörsen. Fonden ska i sina placeringar efterbilda sammansättningen av indexet SIX Portfolio Return Index och därigenom uppnå en värdetillväxt som över tid motsvarar utvecklingen för detta index. Fondens medel får placeras i överlåtbara värdepapper som ingår i eller speglar utvecklingen i SIX Portfolio Return Index, fondandelar, ränterelaterade överlåtbara värdepapper, penningmarknadsinstrument samt på konto hos kreditinstitut. I fonden får även ingå de likvida medel som behövs för fondens förvaltning. Fonden har som strategi att följa sitt jämförelseindex och tar inte några aktiva positioner mot marknaden. Förvaltaren strävar efter att handla aktier på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt. Fonden består normalt av direktinvesteringar (så kallad fysisk replikering). Fonden får placera högst tio procent av dess värde i andra fonder.”
I övrigt kan jag rekommendera att söka upp fonderna på www.morningstar.se. Sök på fonden i sökrutan och klicka sedan på en knapp om heter Portfölj Ny, så fins där massor av info
Värt att tänka över. Jag lär mig sakta men säkert. Jag fick ett förtida arv och det är de enda pengar som jag kommer ha i framtiden (förutom lön). Och mitt i denna lågkonjunktur ska jag placera dem och jag freakar ut av det. Det känns bättre att ha dem på ett vanligt sparkonto, än placera dem i fonder just nu. Jag har ju ingen erfarenhet att att se fonder VÄXA, utan det enda jag ser nu är hur de minskar i värde. Hemskt. Samtidigt har jag en liten risktagerska inom mig och skulle tex tycka det vore spännande att köpa tex Storebrand Global Multifactor A. Det är en aktivt förvaltad aktiefond väl? Gillar att de gör hållbara investeringar och Morningstar ger dem 5 stjärnor. Men är det ett dåligt val att sätta in en mindre summa pengar där?
Vi kan inte veta nu om det är dåligt eller inte. Det vet man först i efterhand. Att fonden har 5 stjärnor på morningstar är föga intressant tycker jag. Det finns till och med ett helt avsnitt på forumet om att inte lägga detta vid vikt när man väljer fond. https://rikatillsammans.se/morningstar-stjarnor/
Så kan det vara, vill bara tydliggöra att det är en myt att bredare portfölj automatiskt innebär bättre riskjusterad avkastning. Betydligt viktigare att diversifiera inom riskfaktorer än att försöka fånga så stor del av market beta som möjligt tex.
Faktum är att TS nuvarande portfölj kan ge bättre riskjusterad avkastning än Basportföljen. Så ditt förslag behöver inte nödvändigtvis vara bra, beroende på vad man vill uppnå med portföljen.
Tack för den summeringen. Det sägs att man ska bygga sina fonder som en pyramid. Jag har ju en väldigt bred bas då Och sen fattas tillväxtmarknad. Vet inte vilken jag ska skaffa där.
Nu är jag här igen Har vågat mig på att ha Spiltan aktiebolag investmentbolag som min Sverigefond. Så här ser det ut nu:
GLOBALA: 60% Länsförsäkringar Global Indexnära Storebrand Global Multifactor A
Proethos Fond
SVERIGE 20%
Spiltan aktiefond Investment
TILLVÄXT 15%
?
Diverse, aktier 5%
Jag läser ofta att man bara ska ha en global fond. Varför då? Varför skulle det vara fel att ha tre?