LF:s globala täcker ju mest stora bolag som Apple mm. Så jag ville ha Storebrand som bara har hållbara investeringar plus Proethos som är en klimatfond. Tycker inte LF täcker det. Varför har du ingen global fond?
Ingen dålig portfölj du har, bra riskspridning och skapligt låga avgifter. Förväntad avkastning långsiktigt blir ungefär som Lysa bred, vissa år sämre vissa år bättre. Ca 7-8% i genomsnittlig årlig avkastning.
Själv köper jag inga fonder, enbart svenska investmentbolag samt egenplockade små lågt värderade kvalitetsbolag. Förväntar mig en avkastning på 12-14% långsiktigt, men med betydligt högre volatilitet än Lysa. Allt beror på vad man trivs med för risk och önskad avkastning.
Tack för input. Jag får smälta detta. Jag vill ju ha minst 10% avkastning under en 20 årsperiod 
Inga problem, bjuder på det. 10% blir väldigt svårt att nå med bara globala indexfonder, du behöver antagligen belåna portföljen eller tilta den mot kända riskfaktorer för att uppnå det, tex följande ETFer: ZPRV och ZPRX (om du vill hålla dig globalt). Annars tilta mer mot svenska investmentbolagsfonden eller riskfaktorer, så som småbolag etc
Riskfaktorer kanske existerar för att institutionella investerare har kunder som inte tycker om att portföljen underpresterar mot globalt index. Är man inte ok med att eventuellt underprestera index i 10 år eller längre så bör man se över om man vill investera i riskfaktorer.
Global indexfond är också exponerad mot en riskfaktor, marknadsrisken. Är man rädd för att underprestera mot riskfria räntan, så bör man hålla sig till sparkonto
Tänker att riskfaktorer existerar helt enkelt för att det är en högre risk att investera i dom.
Har ingen kunskap om ETF. Läste vad det är, och kollade in de du nämnde, men det tror jag inte att jag vågar mig på för tillfället. Men tack för tipset
Har börjat kolla på investmentbolag. TACK för att du svarar så tålmodigt på mina frågor. Jag vill ju ha en investering mot tillväxtmarknaden och de indexfonder som finns verkar inte ge mkt avkastning, tex Avanza emerging market eller Storebrand emerging market. Fattar inte varför folk köper dem… Du skrev tidigare att du har mest investmentbolag, så vore intressant höra vad du tror om EQT istället för tillväxtfonder?
Är inte svårare än att köpa en aktie, är en börshandlat fond helt enkelt.
Bara för att EM inte gett så hög avkastning senaste typ decenniet behöver inte betyda att dom kommer fortsätta göra det. Viktigt att inte stirra sig blind på historien. EM har högre förväntad avkastning än DM.
Det är två väldigt olika investeringar. En EM indexfond investerar i ett par tusen av dom största bolagen på utvecklingsmarknaderna, medan EQT är ett riskkapitalbolag som investerar globalt i ett antal olika affärsområden, varav en stor andel onoterat, går att läsa mer här: https://eqtgroup.com/sv/om
Vill inte spekulera i vad som kommer gå bäst eller vad du bör ha i portföljen, viktigt att du gör din egen efterforskning så du kan hålla din investeringstrategi. Men generellt skulle jag säga att EQT är en mycket mycket mer riskabel investering som är komplex att värdera. Om du vill börja investera i investmentbolag skulle jag råda dig att börja med dom stora, tex Investor (som dessutom har ca 1/10 EQT i sin portfölj).
Matnyttig sida: ibindex
Bra bok: Bygg en förmögenhet : investera i investmentbolag - Marcus Fridell - inbunden (9789188849007) | Adlibris Bokhandel
Tack så jättemycket för alla dina input. Uppskattas!