Mitt första inlägg här och önskar er input gällande min fondportfölj. Jag har lång sparhorisont, runt 15-20 år. Har sparat i tio år och det har gått väldigt bra, så för två år sedan använde jag en del av avkastningen till att köpa en (nästan) ny bil.
Kanske var insikten hur bra det då gått som gav mig hybris och tänkte jag skulle lyckas få det gå ännu bättre… Sålde av någon/ett par fonder och utöver mitt sparande på Avanza öppnade jag ett konto på Nordnet och köpte Nordnet Indexfond Sverige ESG, den har gått ± noll typ. La tyvärr även mycket pengar på Swedbank Robur Ny Teknik, helt fel läge att köpa och har förlorat 42% av mitt kapital på den. Har tänkt jag ska vänta på att den ska hämta sig men lutar nu mer åt att tugga i mig den förlusten, sälja och investera de pengarna, tillsammans med de för Nordnets Indexfond, i Avanza Global. Har verkligen aldrig gillat Nordnets app och dess funktioner. Hur skulle ni gjort?
Har inte rebalanserat och Avanza Zero har gått otroligt bra så där jag väldigt stort kapital. Tar gärna emot förslag på vilka fonder ni skulle satsa på att behålla och även fördelning.
Jag skulle inte säga att jag är så kunnig utan vill allra helst hålla det enkelt, skapa en portfölj jag känner mig trygg med och bara låta den vara x antal år framåt, tills jag förhoppningsvis uppnår ekonomisk frihet.
Välkommen till forumet @droppen. Återkom gärna med dina tankar och resonemang kring varför du köpte dessa fonder så kan vi hjälpa dig med feedback på resonemanget.
Annars blir det mest subjektiva åsikter. Jag äger i princip ingen av fonderna ovan och har majoriteten av sparandet på LYSA som jag tycker löser alla mina problem och mål kring sparande.
Min subjektiva åsikt till varför jag inte gillar fonderna ovan är:
Avanza Zero - extremt smal och nischad Sverige-fond. Hellre äger jag en bredare Sverige-fond.
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - har haft den länge, men har börjat minska i den eftersom ingen fortfarande har kunnat förklara för mig varför just Investor kommer slå index i framtiden. Ännu smalare än Avanza Zero eftersom den har 50+ procent av innehaven i tre bolag och jag tror på diversifiering och forskning.
AMF Balansfond - om jag nu skulle ha en blandfond då hade jag nog gjort det hellre själv med egna räntefonder + aktiefonder. Återigen exponering mot Sverige.
Swedbank Robur Access Sverige - återigen exponering mot Sverige, finns bättre Sverigefonder i t.ex. SEB Sverige indexn eller PLUS Allabolag Sverige.
Handelsbanken USA Ind Crit A1 SEK - USA är redan 60% av en global indexfond.
Återigen - helt och hållet taget från mitt perspektiv. Min filosofi framkommer rätt mycket här:
Tack för svar. Glad amatör som testar sig fram är mitt svar svar.
Därför jag vill ta ett helhetsgrepp på mitt fondinnehav nu. Har lyssnat på ett flertal av era pod-avsnitt nu och läser här i forumet.
Kommit till insikt att antingen Lysa eller Globala barnportföljen är det jag söker. Vill helst ha allt sparande på Avanza egentligen, pga enkelheten men får en känsla som sagt av att Lysa skulle kunna vara något. Och det skulle ge enkelhet på ett annat sätt.
Såg även att Avanza inte har alla de fonder som ligger i den avancerade barnportföljen, om jag förstått rätt.