RT Anonymous tråd

Hello, my name is AimHigher and I’m an addict.

Jag har inte köpt några aktier eller fonder på åtta dagar.

18 gillningar

Gå med i AA (Anonyma Aktiesparare).

10 gillningar

Ger en ny dimension till Buy low, sell high :syringe:
:joy:

5 gillningar

Tror det var 3 dagar sedan för mig, nödköpte nästan idag. Men lönen kommer imorgon så jag lyckades hålla mig.

Inte handlat på 22 dagar, eftersom jag bara köper den andre i varje månad. :slight_smile:

Hej! Jag heter JFB och är investeringsberoende.
Jag trillade dit i eftermiddags och köpte mer av 3M.
Jag vet, jag är en dålig människa.
Får jag inte komma hit nu längre? 🥹

3 gillningar

Hej! Jag heter Jan och jag har inte loggat in på Avanza sedan förra torsdagen. Det är nytt rekord för 2022. Annars har jag under 2022 fått återfall och glömt bort att hålla mig till breda globala (eller svenska) indexfonder genom att ha syndat i enskilda aktier. :joy:

52 gillningar

Jag heter Pelle och har just nu inga pågående pågående fondordrar köp eller sälj, vilket är ganska ovanligt. Igår kom jag hem sent och ägnade bara typ 10 minuter åt att kolla mina fonders utveckling och Storskogens ras, det var nog rekordlågt engagemang.

PS
Orolig för att jag tappat det
DS

2 gillningar

Hej, jag är Florimell och jag har insett mitt beroende. Har autospar till Lysa och indexfonder, samt en pytte del ”hållbarhetsfonder” varje månad. Exemplariskt, men när jag nu tittar tillbaka på gjorda transaktioner kommer insikten. Av min ”fri hopp och lek peng” går den nästan uteslutande till enskilda aktier… idag när lönen kom har jag redan fört över pengar,
sett ut de aktier jag tycker är mest intressanta och lagt in ordrar… Av mitt totala sparande går nu nästan 1/3 till enskilda aktier :joy:

Hej, jag heter Alec. Jag har nu faktortiltat TJP portföljen (igen) och startat en ISK-flytt från Lysa till Avanza, trots att jag lovat mig själv att hålla marknadsportföljen passivt. Jag vet om att faktortiltad portfölj är inkörsporten till “tyngre grejer”, så som all-in i onoterat, men ändå faller jag dit igen.

7 gillningar

Hej, SNS här, jag är ISK-missbrukare.
Jag har ISK hos 8 olika institut.
Idag blir det insättning till Opti.

5 gillningar

:thinking: Lycka till @anon78057549 :heart_eyes: . :person_facepalming::person_in_lotus_position: Kände på mig att du hade något stort på gång :rofl::wink:

Hej, jag heter Stryd och jag är inloggningsberonende.

Håller i detta nu på att mentalt förbereda mig för en vit sommarmånad…

Som tanken är just nu(filar på konceptet):

Juli månad, ej inlogg på:
Lysa
Avanza
Nordnet
Savr
Länsförsäkringar
Handelsbanken (mer än eventuella betalningar)
MinPension
Di
Samt det svåraste RT

Verktyg för att lyckas:

Hoppa över sparande för månaden och konsumera mera(pandemigarderoben behöver ett lyft)
Radera appar från telefonen
Lyssna ej på diverse ekonomipoddar och minska andra sociala mediekanaler

Lite naiv plan jag vet…

9 gillningar

Pelle igen, en större bekännelse än den ovan.

För ett par veckor sedan gick jag in i en bred passiv indexfond, LF Global Indexnära. Det var i en depå med begränsat urval och det gjordes för diversifiering. Det är den fond som nu går klart sämst av alla fonder i alla depåer. Det var dumt men man är inte mer än människa.

6 gillningar

Då jag också vill gå över till lite tyngre grejer så funderar jag på att flytta min Lysa ISK till Avanza.

Jag har tidigare kollat på en sådan flytt och det verkar vara besvärligt och ta tid. Kommer du ta ut pengarna i juni och sen sätta in dem i juli eller du gör en fullvärdig flytt?

Kapten Zoom här.
Jag har inget problem med överdrivet sparande. Jag kan sluta när jag vill.

13 gillningar

Det är så när du väljer en global indexfond. Den kan aldrig gå mycket bättre eller mycket sämre än sitt jämförelse index. Sedan blir det orätvist utvärdera global index mot andra aktiva fonder kortsiktigt på 2 veckor historik. Jag vet att du gillar nedvärdera indexfonder och därför passar du på dra den jämförelse igen på 2 veckor sikt :wink: @Pellepennan . Varför ta in global index i portföljen när du vet att du kan det mycket bättre själv :person_facepalming::+1:. Ganska imponerande av alla dina aktiva fonder i alla depå att global index blir sämst på 2 veckor . :joy:. Felet var att du bytte inte ut den då du brukar göra minst 1 fondbyte i veckan. Du var inte tillräckligt aktiv den här gången :thinking::wink:

Hej jag heter Yztla.

Har suttit fast i riktigt tunga grejer förr i tiden, (spekulation av små små hype bolag) men nu är jag mest beroende av fonder även om det enskilda aktieköpet då och då ger en kick som inget annat.
Idag skall det köpas så det står härliga till! hoppas bara fixen är stor nog att ta mig igenom nästa 30 dagarsperiod.

4 gillningar

Påbörjade en flytt förra veckan, som verkar vara påbörjad. Om den inte går igenom tar jag ut allt nu innan kvartalsskiftet.

2 gillningar

Det går alltid bli steget före Lysa och göra det snabbare :+1:. Nu får det bli 100% Avanza Global :joy::wink: