Utvärderingen här är mot alla aktiva aktiefonder jag har, dessa i sin tur utvärderas mot alla valbara fonder i resp. depås fondutbud. Jämförelseindex tittar jag aldrig på.
Fast den måste du ha i åtanke när du väljer en indexfond och fatta att den kan aldrig överprestera sitt index lika så underprestera så mycket. Den följer bara sitt index ingetting annat. Den är beroende av alla aktier i index. Man kan inte förvänta sig något annat
I detta fall tog jag in fonden endast som diversifiering mot de aktiva fonderna jag hade i samma depå, för att det var klent med bra alternativ för diversifiering. LF Global Indexnära ryker sannolikt nästa vecka i den depån.
Helt rätt. Global indexfond och andra indexfonder är ett långsiktigt sparande för att följa global index eller andra valda index både upp/ned.
Spela på börsen får man använda sig av andra aktiva högrisk branchfonder . Det kallas marknadstajmning och har ingetting med följa index långsiktigt att göra.
Det är ett annat spel/sport på börsen
Jag heter Robert och jag tom. har gjort ett verktyg som gör att jag ständigt är exponerad mot mina olika “droger”.
Skämt åsido så agerar jag väldigt sällan på stimulus från marknaden. Och när jag gör det så blir det automatiskt lite extra betänketid eftersom pengar måste föras över från diverse internetbanker, vilket tar en dag eller två. Med det sagt så har jag tiltat TJP från 10 till 30% sverige, samt nedgångsfiskat (undviker att kalla det bottenfiska) lite svenska investmentbolag. Lysa 100/0 och guld står dock fortfarande för 80-90% av investerat kapital.
Hej, jag heter Mats, har knaprat antabus (Telia) sedan februari, litet återfall i SKF, Volvo AB. Ska försöka gå över till mellanmjölk (indexfonder) efterhand.
Hej, jag heter Joakim. Jag är beroende av många saker som inte är bra för mig.
Förr sparade jag lugnt i indexfonder. Kollade sällan min portfölj. Nu syndar jag i:
- Faktorbaserad strategi för enskilda nordiska aktier
- Kollar kryptomarknaden och finanstwitter flera gånger om dagen.
- Allt mitt månadssparande går till Ethereumcertifikat.
- Jag har t.o.m 20% krypto i min mellanriskportfölj!
- jag äger även lite Gamestop från en baksmälla förra våren.
Dock har jag kvar mina indexfonder jag köpte för några år sedan.
Finns det någon räddning för mig?
Du behöver rena din kropp, köp dippen i Luna!
Problemet är tyvärr att många av oss här på RT har egna problem med våra dumheter i portföljen ! Oftast är det lättare hjälpa någon annan än sig själv
. Tror du verkligen om vi hade lugn och ro i huvudet Isk portföljer angående sparandet på börsen att vi hade hängt här varje dag på RT öppna forum
?
Nej, det kommer att gå som för mig. Började försiktigt med sparkonto med insättningsgaranti i flera år, övergick till indexfonder och guld (låg dos) enligt rekommendation från RT. Det verkade oskyldigt. 2017 testade jag Bitcoin och sedan gick det snabbt utför. Indexfonder hade ingen märkbar effekt längre så jag sålde dem. Har nu nästan hela innehavet i Bitcoin och stirrar på grafer flera gånger om dagen. Jag vill inte ens sluta längre, har aldrig mått så bra i hela mitt liv.
Det kallar jag för utmärkt riskspridning globalt (luftväg). Själv hade jag inte vågat somna 1 sekund med en sådan högrisk produkt
. Skulle behöva 4 st bypass i kroppen för att kanske överleva
Man får vara försiktig, sparkonto är en inkörningsport till tyngre grejer.
Det börjar med några kronor i sparkonto med insättningsgaranti och slutar i all in 500% hävstång i luna.
Ta det varsamt!
Well that escalated quickly!
Ingen fara, jag injicerar aldrig shitcoins.
Hej,
Jag heter Johannes och jag missbrukat direktinvestering i aktier i över 12 års tid trots att jag under lika lång tid utåt förespråkat indexfonder. Jag gör mig även skyldig till medvetet missbruk av mental bokföring.
Jag gör nu ett försök att trappa ned med faktortiltning.I dagsläget är 34% av Avanzadepån enskilda aktier.
Tack
Jag spelar inte på börsen. Det är ett av skälen till att jag normalt inte ligger i passiva indexfonder, då jag ser detta som ett spel utan att jag kan påverka något alls själv vad gäller utfallet.
. Jättebra.
. Ingen annan ser globala indexfonder och andra indexfonder som ett spel . Det kan man få bekräftat när man läser Avanza och Nordnet bloggen och deras sparekonomer. Ändå vill deras arbetsgivare helst sälja dyra aktiva fonder då de tjänar stora pengar på det
. Fast du brukar aldrig läsa sådana bloggar
. Det är klart du kan påvärka utfallet av indexfonder om du vet när du ska sälja dyrt och när du ska köpa billigare igen. Vara bara investerad när index är i uppgående trend.
Hej,
Mitt namn är Aktieugglan och jag är aktiebrukare (förnekar fortfarande att jag är missbrukare )
I min strategi ingår att jag ska fylla på vid nedgång, men endast titta på ett par aktier i månaden. För två veckor sedan fick jag panik och fyllde på allt jag kunde i allt som hade gått ned, för “nu kan det ju bara gå uppåt”.
Har nu fått bita i sura äpplet och insett att det visst kunde fortsätta nedåt, med skillnaden att jag just nu inte har mer att fylla på med.
Note to self: håll fast i strategin oavsett vad som händer!
Tog bort Nordnet-appen från telefonen för att inte kolla hela tiden hur det går.
Den kom tillbaka förra veckan igen, för “jag tittar ju bara”
Missbrukare?
Näää, jag har ju inga problem!
Hej, jag heter Nattugglan och är en nattuggla.
Jag syndade för ett par veckor sen och kunde inte låta bli att köpa lite mer indexfonder för några tusenlappar jag fått över från min konsumtionsbudget.
Tips på 12 steg för att komma på rätt köl igen:
-
- Vi erkände att vi var maktlösa inför investeringar – att våra liv hade blivit ohanterliga.
-
- Kom till tro att en Kraft större än vi själva kunde återge oss mental hälsa.
-
- Beslöt att överlämna vår vilja och våra liv till Guds omsorg, sådan vi uppfattade Honom.
-
- Gjorde en grundlig och orädd moralisk inventering av oss själva.
-
- Erkände inför Marknaden, oss själva och en annan människa den exakta innebörden av våra fel.
-
- Var helt och hållet beredda att låta Marknaden avlägsna alla dessa karaktärsdefekter.
-
- Bad Honom ödmjukt att avlägsna våra brister.
-
- Gjorde upp en lista över alla personer vi hade gjort illa och blev villiga att gottgöra dem alla.
-
- Gottgjorde så långt möjligt dessa människor personligen, utom då det skulle kunna skada dem eller andra.
-
- Fortsatte att göra personlig inventering och erkände genast när vi hade fel.
-
- Sökte genom bön och meditation att förbättra vår medvetna kontakt med Marknaden, sådan vi uppfattade Honom , varvid vi endast bad att få kunskap om Hans vilja med oss och styrka att utföra den.
-
- När vi, som resultatet av dessa steg, hade haft ett andligt uppvaknande, försökte vi föra detta budskap vidare till sparnarkomaner och tillämpa dessa principer i alla våra angelägenheter.