Vilken strategi kommande 5-8 åren?

Hej,
Nu behöver även jag lite input på hur jag ska resonera. Jag har haft samma strategi i 10 år och har nu utvärderat det. Jag är medveten att de senaste 10 åren har varit mycket gynnsamma, kanske därför som jag funderar på om det är dags att ändra lite.

Såhär ser det ut:

80% i enskilda aktier (ca 35 st) Stabila bolag med god utdelningshistorik, men inga direkta raketer. Ingen enskild aktie utgör mer än 5% av totala portföljvärdet. Större delen av innehavet är i svenska bolag som någon slags motvikt till Globala indexfonden som är USA tung.

15% Global indexfond

5% kontanter

Nysparande per månad motsvarar i nuläget ca 1% av totala portföljen.

Senaste 10 åren har avkastningen på hela portföljen varit runt 20%/år i genomsnitt

Blickar jag framåt med samma sparande och en genomsnittlig avkastning på 10% så behöver jag 5 år innan jag kommer till “Stay rich” fasen. Vilket så klart vore trevligt men jag kan också köra 7 eller 8 år istället om det skulle vara nödvändigt pga av en krasch.

Jämför jag tex min portfölj men LF Global indexnära så har den sistnämnda presterat bättre under dessa 10 år. Så rent matematiskt har jag haft fel strategi. Nu har vi inte haft några dippar som har hållit mig sömnlös, jag är också lite av en sitta stil i båten typen. Men det som har varit en typ av trygghet (kanske lite falsk) är att aktieportföljen har stadigt delat ut runt 4,5% per år med undantag för 2020. Det har gjort att jag har mentalt lättare ta eventuella dippar och svängningar, samt att jag gillar det kassaflöde utdelningarna genererar.

Nu funderar jag om jag ska:

1. Fortsätta som jag har gjort med ungefär samma portföljsammansättning

2. Nöja mig med storleken på aktiedelen och lägga allt nysparande i en global indexfond

3. Sälja av alla aktier och lägga allt i globala indexfonder (även nysparandet)

4. Göra något annat, och isf vad?

Jag tar tacksamt emot input och åsikter. Kan nämna att innan den här 10 års perioden hade jag en period med frimärksaktier, förhoppningsbolag etc. Så den resan och läxan har jag gjort :slight_smile:

2 gillningar

Personligen kan jag för lite om aktier och har inte tiden, energin, och intresset att investera i dessa värdepapper. Oooch det verkar som att du egentligen är i samma sits.

Jag hade satt upp fyra hinkar med fondportföljer baserade på vad som rekommenderas på RT. Personligen består mina aktiefonder av 90 % passiva indexfonder, 10 % aktiva fonder, sen har jag en liten lekhink där jag köper aktier, bitcoin, eller just nu thematica Future Mobility-fonden.

1 gillning

Om du haft alla pengarna i cash idag och skulle investerat vad hade du lagt pengarna i då?

Se sen denna videon och svara på samma fråga igen. Jag tror du överskattar utdelningar:

2 gillningar

En bra tumregel är ju att om du har en stor exponering mot aktier så bör du ha en sparhorisont på minst tio år. Om du oroar dig över vad som ska hända om fem år så tycker jag att det låter som att du tar för hög risk. En ordentlig krasch kan nog sätta dig mer än 2-3 år efter.

2 gillningar

Din strategi tycks ju fungera, så kanske dumt att helt göra om helt från grunden. Hade jag ändrat på något hade det varit långsammare ändringar än sälja av allt och gör om.

Personligen så har jag en portfölj som är 50% utdelningsaktier (ligger mellan 30 och 40 stycken) och 50% index (lysa). Tänker att det kommer gå hyfsat bra oavsett.

Personligen tror jag att utdelningsaktier skulle klara sig bättre än index om vi kommer in i sämre börstider. Men vem vet…

Jag hade nog kört på 2. Sen kanske minska aktiedelen och ha lite mer räntor när du närmar dig att använda pengarna.

Lite funderingar från mig.

2 gillningar

Tack för länken, jag får kolla på det ett par ggr till och smälta informationen :slight_smile:
Jag har också svårt att filtrera bland all info som finns där ute, alla har sina synvinklar. Även när man läser olika böcker om indexfonder eller utdelningsaktier så tolkar jag det att respektive inriktning tycker deras strategi är “bäst”

#2 För det gör jag! :slight_smile:

Jag har en ganska liknande situation:

• En lång period av köp/sälj på känsla.
  • Rannsakan.
  • Uppbyggnad av aktieportfölj sedan 6-7 år tillbaka med tydliga regler (se här, jag hoppas okej att länka till egen blogg: Egon Investor: Aktieportföljen: Mina "regler", portföljen är full och framtiden).
  • Fullinvesterad i aktieportföljen med 15 aktier (jag har ej jagat utdelningsaktier)
  • Nysparande går in i indexfonder (80%) och ränta (20%). Nysparandet per månad är dock en lägre procentandel av aktieportföljen än i ditt fall.

Orolig skulle jag inte säga att jag är, är ganska känslokall när det gäller pengar på börsen. Är beredd att allt kan förloras. Kanske ett felaktigt antagande men om jag börjar dra ner på aktieexponeringen oberoende om det är i aktierna eller i indexfonder (som består av aktier) är att tiden till mål förlängs. Därför är jag mer inne på att hålla “högsta fart” därmed risk hela vägen i mål innan jag viktar om och sänker risken.

1 gillning

Jag upplever också att mina aktier har hållit emot bättre vid nedgångar än indexfonderna. Men det kanske är underordnat den totala avkastningen på längre sikt. En sak som jag stör mig på med fonder och kanske är irrelevant egentligen är att jag vill undvika vissa företag då jag inte tror på dem. Tex en Sverigefond som har 3-4% H&M, då jag är skeptisk till H&M så upplever jag det störande om jag skulle köpa den fonden.

Läser din blogg med jämna mellanrum :slight_smile: Jag lutar också mot #2 men ville få in lite andra synvinklar. Framförallt för att jag brottas lite med att en del (kanske all) fakta pekar mot att en global index fond skulle avkastat bättre än min portfölj. Och jag gillar fakta och forskning :slight_smile: samtidigt så har jag nog byggt upp en trygghet i den strategi som har tjänat mig väl.

Men varken min portfölj eller tex LF global indexnära har fått utstå en IT-krasch eller finanskris utan haft en rätt behaglig resa.

1 gillning

Har inga råd att ge vad gäller hur du ska placera pengarna i fortsättningen. Däremot verkar det som du räknat fel på årsavkastningen. Hade du haft 20% per år så hade du efter 10 år haft en avkastning på 520%. Gissar att du haft en avkastning på 200% på 10 år och helt enkelt delat 200 med 10 för att få din årsmedelavkastning. Det är inte korrekt. För att få din årsmedelavkastning ska du istället dra 10:e roten ur din totala avkastning. Det blir c 12%. Fortfarande en bra avkastning. Sagt med all välmening :slight_smile:

3 gillningar

#4 Absolut gyllene läge att verkligen gå igenom hela ditt kapital och se till att du får rätt balans mht risk och sparår på olika delar av kapitalet. Dvs 4 hinkars principen. Se länk nedan.

Jag har själv ca 20% av totala kapitlet (inkl alla pensioner och boende) i en i huvudsak utdelningsportfölj. Dock internationell med svenska inslag. Så jag förstår och håller med dig att det är lätt att sitta still i båten med en sådan portfölj eftersom man får betalt i form av utdelning medan man väntar på att börsen hämtar dig.

Men jag hade inte varit bekväm med att ha för mycket i den. Nu är jag förvisso 50+ och tänker snart leva på kapitalet så 4 hinkars var oerhört bra att hjälpa oss att få rätt på det. Men den funkar för alla åldrar. Risk/allocatcation is the name of the game :slight_smile:

Tack Stefan att du rättade till min tankevurpa. Du har helt rätt, jag räknade fel och du har rätt. :slight_smile:

1 gillning

Tack JFB. Jag ska ta mig en titt och se hur jag ligger till enligt fyra hinks principen. Ovan tog jag varken med pensionen eller boendet vilket kommer innebära att aktiedelen kommer minska markant. Sist jag tittade på 4-hinksprincipen (kommer inte ihåg riktigt upplägget nu) så upplevde jag att det var en ganska så lång inbromsning. Dvs redan 10 år innan mål skulle man börja skifta om från aktier och på så sätt minska risken.

Jag räknar med 7% årlig avkastning på aktier samt globala indexfonder, men om portföljen ska viktas om med 10% per år till räntepapper eller kontanter så kommer avkastningen sjunka från 7% till slutligen 1-2% tänker jag.

Som sagt jag får titta på avsnittet igen för jag kan minnas helt fel.

Rekomendationen är 10% på banken per år tills du skall använda pengarna. Men om jag förstod din första post rätt räknar du med att om 5 - 8 år ha uppnått FI i FIRE. Det betyder ju inte att du omedelbart skall använda alla pengarna, så de behöver inte ligga på bankkonto direkt när du nått ditt mål. När/om du bestämmer dig för att sluta jobba, dvs RE i FIRE, är det bra att ha 5 års utgifter på bankkonto och tillräckligt mycket för att klara dig resten av livet i mellanriskportföljen som t ex kan vara 60% aktier och 40% räntor.

När jag började med fonder, ca 5 år sedan var jag så nojig att allt hamnade i blandfonder. Efter 1,5 år började jag köra aktiefonder. För ca 6 månader sedan började jag med aktier, sedan dess har jag 70% av allt på börsen i enskilda aktier och 30% i fonder. Jag skulle ha sjukt svårt att lämna aktier och gå tillbaka till fonder nu. Det ger för bra avkastning jämfört med fonder. Skall tilläggas att om det kommer ett ras så kommer jag känna av det rejält :slight_smile:

Tack för förtydligandet, då skulle man kunna ha full fart framåt egentligen och om man når FI och skulle bestämma sig från en dag till en annan att sluta jobba så kan man omfördela allt i en handvändning till det du skriver ovan. 5 års utgifter på banken och en 60/40 portfölj.

När det gäller räntor - finns det något alternativ? I dagsläget känns det som att det knappt täcker inflationen. Men de kanske går upp vid en börskrasch och dämpar portföljens nedgång?

I mitt fall var det uppenbart att en global indexfond skulle get mig en bättre avkastning under de senaste 10 åren än min aktieportfölj :slight_smile: Jag skulle gärna velat ha haft med en krasch också för att se om det fortfarande var så att min aktieportfölj avkastar sämre. Men 10 år kanske är tillräckligt för att bevisa att jag är inte är bra på att välja mina aktier :slight_smile:

Krille får jag fråga vilken typ av utdelningsaktier som du investerar i? Jag själv investerar i utdelningskungarna som gick ner 14% i snitt under finanskrisen medans börsen va ner ca 30-40% S&P 500 ner 37%. Sen kommer ju utdelningshöjningarna som en krockkudde.

Utdelning är en del av bolagets vinst så att sortera bort företag som inte ger utdelning så har man sorterat bort alla företag som går med förlust så man slipper ju mycket skräp också

Hej Martin,
Jag har under dessa 10 åren bytt ut en del och vissa har försvunnit genom uppköp etc. Jag har en del preffar också som du ser nedan.
Fortum
Sampo
McDonalds
Digital Realty Trust Inc.
The CocaCola Co.
Realty Income Corp
Clorox Company
Pepsico
Enbridge
AbbVie Inc
3M
NorthWest Healthcare