Hej! Jag står inför ett klurigt beslut och skulle uppskatta inspel från kloka personer här på forumet.
Jag har nyligen sålt en bostad och köpt en billigare vilket har gett mig ungefär 1,5mkr över. Jag är 40 år gammal och mitt mål är att bygga en stabil passiv inkomst lite åt FIRE-hållet.
Jag vet att jag inte klarar av att vara en aktiv investerare, då jag testat tidigare och det fungerar dåligt både mentalt och ekonomiskt
Hur skulle du investera 1,5mkr i min situation i gällande börsläge? Och vad tycker du om min plan nedan?
Min plan just nu är att:
Köpa samma fördelning för 100 000kr varje månad de närmaste 15 månaderna för att minska riskem med att försöka tajma börsen.
Köpa den här fördelningen, inspirerad av Warren Buffets indexfondstänk men med lite mer riskaptit då jag inte är jättegammal.
När jag läste “Permanent portfölj” så trodde jag först du menade permanent portfolio som består av 25% aktier, 25% korta räntor, 25% långa räntor och 25% guld. Men förstår att så inte var fallet utan du menar en långsiktig portfölj med syfte att öka kapital (get rich).
När jag tittar på ditt portföljförslag så har jag några personliga åsikter om den:
40% globalt
50% sverige
10% svenska företagsobligationer.
Åsikt 1 - För lite globalt. Skulle lägga uppåt 70% i denna fonden.
Åsikt 2 - För mycket Sverige. Skulle lägga max 10% i Sverige. Förslagsvis 10% Plus allabolag Sverige Index. Den täcker in hela svenska marknaden i stort sätt. Sverige är ca 1% av världsmarknaden.
Åsikt 3 - Spiltan räntefond består av svenska företagsobligationer. Dessa är oftast starkt korrelerade mot börsen. Då kanske det likaväl kan vara aktier istället. Vill du ändå ha 10% räntor så skulle jag placera dessa i statsobligationer som har lägre korrelation mot börsen (typ AMF räntefond mix) eller på ett helt vanligt sparkonto med insättningsgaranti och ränta.
Åsikt 4 - Skulle snarare kika på “basportföljen” som beskrivs här på forumet.
70% Avanza Global
10% Avanza emerging markets
10% Plus allabolag Sverige index
10% Handelsbanken globala småbolag ind cri a1 sek
Åsikt 5 - Alternativt förenkla alltihop och bara köra 100% Storebrand Global All Country (bredaste globala indexfonden) eller 100% in på Lysa 90/10 eller 100/0.
Statistiskt har det visat sig att det lönar sig att investera allt på en gång istället för att dela upp det. Då “jobbar” pengarna längre än om du bara investerar en del varje månad.
Men rent emotionellt kan det vara jobbigt att investera allt direkt, bara för att se börsen rasa veckan efter.
Grattis! Det är få som faktiskt gör slag i saken realiserar sina bostadsvinster på det viset, oftast hamnar det i en ny bostad alt går till konsumtion.
Vad innebär det då, och när? Ju snabbare du behöver uppnå målet samt kan vara flexibel desto högre risk kan du ta. Skippa alla slags räntefonder.
Jag befann mig i ett liknande scenario i december.
Tog beslut att köpa i omgångar.
Har sedan dess kontinuerligt köpt in mig i fonder och aktier.
Tyvärr har majoriteten av köpen gått ner i värde och jag är glad att jag inte la in allt i december.
Idag känns det som om beslutet var rätt, eller nästan rätt - jag kunde ha väntat till nu och sparat rejält med pengar.
Men samtidigt så vet jag inte vad som sker imorgon, eller nästa månad eller om ett år.
Statistiskt skulle jag gått all-in i december. Samma sak gäller idag, att jag bör gå in med resten nu. Men med tanke på vad som hänt och händer i världen så känns det emotionellt inte rätt att stoppa in resten nu.
Jag tycker det låter klokt att sprida ut köpen 100k varje månad x 15. Absolut att det kan vara mer lönsamt att gå all-in nu, men samtidigt vet vi inte hur länge vi ska gå i nedåtgående trend. Jag tror det kan vara lättare att bibehålla strategin genom att sprida ut. Det kan ju också vara så att man ”snittar ner sig”. Endast min känslomässiga åsikt.
Jag tycker att en viss andel guld alltid ska finnas i en portfölj (minst 10%). Sen är det inte finansiell rådgivning osv.
Räntor är skit och kommer vara det tills vi når en peak men ny nedåtgående räntebana. Som Dalio säger “cash is trash”. Blöda långsamt som ett skadeskjutet djur, varför? Bättre att ha guld alternativt mer aktier. Beror på hur lång du är.
Jag kan tänka mig ha räntor med det ligger minst 2 år bort innan vi får se ett “bra” klimat för räntor, sen återstår det att se om det faktiskt händer eftersom Fed antagligen kommer vara fegisar och inte Paul Volcker-dödsstöt på marknaden. Även om det vore nyttigt in the long run.
Sen tycker jag din portfölj ser okej ut Men Nordnet har bättre utbud, de har nordiska indexfonder gratis även. Plus Shareville om du vill nörda.
edit: Det jag menar med Nordnet istället för Avanza är att du t.ex. kan ta in Norge som balanserar upp mot Sverige eftersom det är en helt annat börs (råvaror, lax), jag tycker du är liiiiite för Sverige-tung. Sen vette fan om jag hade haft en fastighetsfond med så mycket som 10% av portföljen.
Tusen tack allihop för att ni tog er tid och gav så bra inspel!
Jag kommer baserat på feedbacken att öka andelen globala fonder, både genom mer Avanza Global och antagligen en global småbolagsfond. Jag kommer att ta bort räntefonden och antingen ta bort eller minska andelen i fastighetsfonden. Eventuellt byter jag ut någon ytterligare.
Tror att det även för mig passar bäst emotionellt att sprida ut köpen trots allt, men jag tror att jag ska göra det på färre månader, t ex 10.
Fonder är så tråkigt och har över tid sämre ROI än Investmentbolag (studie av Nordnet). Men Investmentbolag är egentligen också tråkiga och är ett hopplock av oftast andra noterade bolag (ett stort undantag Kinnevik, men deras onoterade bolag har kollapsat i värde tyvärr). För 1.5 msek hade jag köpt blandade bolag i olika sektorer, olika länder och valutor. Då får du din egen skräddarsydda fond. Förslagsvis 150 K vardera på dessa:
SHB
SEB
SBB
Balder
Volvo
SKF
BP
Elmera Group
Eurolivs
Occidental Petroleum
Möjligt att portföljen @Gnagis föreslår kommer utklassa en massa fonder, men den portföljen har samtidigt mycket större risk än globala indexfonder.
Jag har byggt upp en ordentligt portfölj med aktier i år. De har gått ner i snitt runt 25%.
Mina fonder ligger på runt -10%.
Självklart kan man inte jämföra min portfölj med förslaget ovan (dock har jag fem av företagen i min portfölj).
Jag vet samtidigt inte vad som väntar oss kommande tid. Men mitt råd är att fundera på risken och om du (@jahanehe ) funderar på aktier så ska du göra din egen analys på bolagen och ta ett aktivt beslut att köpa dem. Lyssna inte på någon öht när det gäller enskilda aktier. Du ska definitivt inte lyssna på tips från mig på enskilda aktier
@Gnagis förstår helt resonemanget. Men när jag köper aktier vill jag vara helt inläst över tid. Och jag vill helst inte lägga tid på att vara helt inläst över tid så har bara en liten skvätt som jag leker med när det kommer till aktier, och då brukar det bli aktier som jag tror kan gå x5 eller x10 över några år. Techbolag då det är min bransch, och gärna sådana som “blivit en del av internets infrastruktur” som Cloudflare, MongoDB mfl. Jag vill nog ha lite tråkigt med dessa pengar helt enkelt
@AimHigher Tack för inspelet, känner lite likadant med fonder vs aktier
Låter väldigt förnuftigt hålla dig till en sektor du kan (IT/Tech). Nu säljer folk av allt i fullkomlig panik särskilt inom IT/Tech så det är rena julafton mellandagsrean för dig. Passa på!