Jag är kring 50 år och undrar lite om denna lite flexiblare Amortization Based Withdrawal (ABW) form av uttagsmodell av kapitalet till skillnad gentemot SWR. I åldern 55-69 år, dvs mitt blygsamma kapital ska räcka fjorton år. För en “BaristaFire” att luta sig emot på äldre dar. Är det någon mer bevandrad inom detta område tro? Kanske @Boglehead eller någon annan?
Finns där eventuellt möjlighet till något högre årligt uttag än just 4% om ens kapital bara behöver räcka till 69 årsdagen strikt, när den allmänna pensionen kickar in?
Ja, du kan ju helt enkelt ta kapitalet och dividera det med 14, dvs strax över 7%. Det ska inte vara så svårt att värdebevara kapitalet under de åren om du inte tar några större risker.
Ok, så jag kan ta ut lite drygt 70000kr om året per mille jag har i kapital alltså. Fan det blir ju cirka 6000kr per månad Då är det bäst att öka sparkvoten under slutspurten då!
Vad kan vara ett bra sätt att värdebevara kapitalet under uttagsperioden tycker ni? En mix av aktieindexfonder & sparkonto, obligationsfonder med mera?
Tackar för inspel, såg nu att Boglehead forumet har en matnyttig wiki-sida angående Amortization Based Withdrawal Rate, som alltså specifikt är det jag undrar över i denna forumtråd & (Baristafire).
Man kan ju tänka olika. Jag har helt enkelt gjort så som angaudlin beskriver ovan. Jag räknar dock inte med 69. Jag räknar med 67 år och parerar för att det kan bli 68.
Jag har räknat ut min ”monthly nut” och räknat upp dem med inflation för åren fram till Fire och åren de ska räcka. Innan alla osäkerheter på marknaden som var i år såg det ut att fungera.
I vilket fall som helst så var min plan att börja flytta från ISK till fasträntekonton sju år innan jag ska jag börja lyfta Fire-lön och upprepa det varje år. Jag går då miste om potentialen till högre avkastning under en del år för delar av kapitalet men det var den riskbedömning jag kände att jag kunde sova gott med.
Mycket har hänt sedan dess som kan påverka och vi får se hur det blir.
Tack för info, jag kör med 90% aktieindexfonder idag samt resterande 10% i rena direktägda svenska och utländska aktier i spekulations syfte. Men kommer nog anpassa risknivån lite inför det att jag tar steget att gå in i Barista fasen
Ok, så mitt sparmål är att få ihop två millar minimum För då kan jag ju plocka ut cirka 12000kr per månad, inflasionsjusterat samt inkl den årliga schablonskatten för investerings sparkontot med liiite tursam avkastning a’ cirka 3% per år typ. Trots alltime high för världsindexen för tillfället. Det blir ju ingen FatFire men det klarar man sig nog drägligt på?!
Om du är 70-talist är beräknad riktålder 69, men du ska kunna ta ut allmän pension från 65 redan. Tjänstepension brukar gå att plocka ut redan från 55.
Givetvis blir pensionen lägre om du tar ut den tidigare, men kan vara värt att känna till att det går i alla fall.
Men Barista FIRE… är inte det att du säger upp dig från ditt högavlönade jobb som advokat, ingenjör, läkare etc och börjar deltid som servitör på ett café eller flippa burgare på McDonalds istället? Hur man ens kan tänka tanken… men ändå, då blir ju ens nya inkomst en viktig faktor i kalkylen.
Hey, alla har inte juristexamen eller liknande och toppjobb med en mille i årsinkomst eller så! Jag är bara en simpel knegare utan gymnasieutbildning… Hoppas kunna klara mig på cirka 24000kr per månad totalt under firefasens fjorton år
Jag väljer att tolka allt becksvart och räknar därför med 70 år som riktålder, dessutom sjunker skatten på pensionsuttag ett år efter pensionsstart (väl?), så om nu inte riktåldern knuffas uppåt borde det vara en tröst iaf.
Jepp, du får den lägre skatten året efter din riktålder. Det kan däremot vara smart att plocka ut lite pension tidigare än så för att få ner total skatt även om du inte får den lägre skatten - då “låg inkomst under många år, trumfar hög inkomst under färre år”. Ju fler år med grundavdrag du kan få desto bättre. Förstå riktålder och pensionsåldrar för din pension
Monica, om man vill göra någon sån här variant, hur mycket kan man gå ner i tid/lön utan att pensionsavsättningarna blir för dåliga? Går det att optimera på något sätt?
Min tanke är att börja gå ner till 80% och sen minska 10% till per år för att landa på ca 50% sista året/åren.
Jag är statligt anställd och vad jag förstår räknar man inom vårt avtal på de fem bästa åren under de sista 7 åren innan pension. Förstör man sin pension helt genom att gå ner i tid?
Du pratar om förmånsdelen av tjänstepensionen inom PA16 avd II, och den är i enkla drag 60% av genomsnittet för de sista fem arbetsårens (pensiongrundande inkomst - 7.5 inkomstbasbelopp), skalat med antal arbetsår, dvs inarbetad förmånspension f_i år i ges av f_i = 0.6 \frac{\sum_{k = 0}^{4}(\text{pgi}_{i-k}-7.5 \text{ibb}_{i-k})}{5}\min(1,\frac{arbetsår}{30}) (och lite inflationsjusteringar på det). Dock, det finns en high-watermark, så redan inarbetad förmånspension kan ej sänkas. Den enda förlusten, förutom missad premiepension och inkomstpension pga lägre lön, är att skalningseffekten (arbetsår/30) inte kommer ge någon ökning trots fler arbetsår.