Utdelningsaktier - någon som lyckats leva på det?

Ja, som rubriken säger. Är det någon i forumet som har utdelningar som sin “lön”. Vore intressant att höra er resa dit, era strategier etc,
För/nackdelar med utdelningsaktier? Hög risk? Bättre att bara investera i fonder långsiktigt?

1 gillning

Folk brukar väl säga att man lika gärna kan sälja av fondandelar.

4 gillningar

Du får sämre riskjusterad avkastning än med aktiefonder/räntefonder i lämplig fördelning.

Så vill du leva på kapital är det klart bättre med en lämplig fondmix.

Utdelningsaktier ger övervikt på riskfaktorer så det ökar risken mer än bara aktiemarknadens snitt.

5 gillningar

Utdelning i kombination med räntesparande fixar min årslön typ. Sparar mest i utdelande fonder och ETFer. Tycker upplägget är smidigt för mig men möjligt att totalavkastningen blir något sämre än renodlat fondsparande.

2 gillningar

Det finns inget magiskt med utdelningar, vad än de många utdelningsvurmande bloggarna säger.
Du får ett enklare sparande med högre riskjusterad avkastning genom indexfonder.

2 gillningar

Jag hade tidigare en idé om utdelningsaktier som något vettigt. Sedan har jag tagit till mig detvsom sagts här på forumet och i podden.

Jag är inte negativ till fenomenet men ser det som en typ av uttagsstategi. Det bygger då på att utdelningarna ska användas till konsumtion (dryga ut inkomst). Är målet att utdelningarna ändå ska återinvesteras blir utdelningsaktier bara opraktiska. Det blir ytterligare ett moment att hålla ordning på utan att det tillför något extra värde.

Utdelningar är så att säga bra ”här och nu” medan de långsiktiga utsikterna (=mervärdet) är mer osäkert.

En fördel med utdelningar som uttagsstrategi är att risken kopplad sådant som räntehöjningar eller stora börsfall kan begränsas något. Du säljer ju inga aktier utan kan följa med upp igen när marknaden återhämtar sig.

Precis så. Utdelningar är bra i uttagsfasen inte i uppbyggnaden av sin portfölj.

1 gillning

Varför skulle man välja att skifta över till utdelningsbolag senare? Om det bara är för att slippa kränga fonder så är ju det argumentet rätt beigt tycker jag.

1 gillning

Jag skulle tro att en strategi med utdelningsaktier (eller dito fonder) passar den som har ett mer begränsat kapital och önskar sig någon sorts kontant avkastning. Det skulle så att säga handla mer om ”guldkant” än försörjning.

Har man större marginaler generellt kan man lättare ”ta smällar” och då kan andra strategier fungera lika bra.

Jag vore inte alls främmande för att äga en utdelande fond men då skulle den fungera som ”konsumtionsfond”. Jag skulle inte gå all in bara i detta.

Det är oavsett i princip bara mental bokföring. Du kan lika gärna sälja av fondandelar och ta ut lika mycket varje gång du annars skulle fått utdelningen. Skillnaden är egentligen bara att högutdelande företag brukar vara stora företag utan större tillväxtpotential, så man viktar sig mot sådana (jämfört med en indexfond).

Sen kan jag hålla med om att det stimulerar reptilhjärnan när det plingar till att man fått en utdelning på ett sätt som värdeökningen på fonder inte gör.

4 gillningar

I teorin är det förstås så. Men tveksamt om det är så i praktiken - det beroende nog lite på hur man är lagd.

Personligen till exempel så började jag för ett par år sedan spara 2000 per månad i utdelningsaktier, utdelande ETF:er och sparkonto med ränta. Utdelningarna låter jag finansernas en växande andel av avbetalningarna av CSN-lånet. [1] För mig fungerar det bättre än att spara i indexfond och månatligen sälja av.

2 gillningar

Ja men då handlar det ju bara om mental bokföring och inte om någon form av rationell grund för investeringen.

3 gillningar

Skulle helt klart förespråka fonder istället. När du har tillräckligt med kapital i fonder så kan du ju göra uttag från dessa istället. Fonder får ju också utdelning men dessa återinvesteras istället i fonden.

Lysa har en funktion för automatiskt utbetalning från sitt isk. Kanske kan vara något som passar?

1 gillning

Att övervikta mot utdelningsaktier är inte nödvändigtvis bra i någon fas.

En stor fördel med utdelningsaktier är den psykologiska fördelen att få utdelning när börsen är röd. Detta gör att personer som har svårt för volatilitet att hålla strategin och på så sätt inte sälja bort sig. Du kan bygga en Utdelningsportfölj av indexfonder och etf.
Kolla in
Petrusku blogg för vidare info.

7 gillningar

Jag menar att mental bokföring kan vara rationellt. Det förutsätter dock att man är en människa. För ett affärssystem eller bokföringsprogram är det ingen poäng.

1 gillning

Det finns i princip ingen fördel med utdelningsaktier i förhållande till att ta hemmagjord utdelning via t.ex. indexfonder eller icke utdelande aktier.
Det enda är om investeraren tycker att det känns bra, precis som det kan kännas bra att amortera på bolånet istället för att investera på börsen.
Det kan dock bli till ganska stor kostnad om det innebär att man placerar i värdepapper som inte är optimala bara för att de lämnar önskad nivå på utdelning.

Utdelningen kan ha betydelse för bolaget som delar ut, på gott och ont, men det är en annan diskussion.

Hej,

Eventuellt skulle en utdelningsportfölj passa bättre i situationer där man får skattemässiga fördelar, tex om man bor i ett land eller har en skattemässig konstruktion som gör att utdelning skattas annorlunda än reavinst. Osäker om det går att uppnå i Sverige för en medelsvensson, dock… Däremot vet jag att inte alla länder har samma skatt på reavinst som på utdelning.

Med vänlig hälsning,
F

2 gillningar

Ändå bra sätt att försöka rationalisera irrationellt tänkande. Jag begriper att de för somliga krävs den typen av hantering men det är ju mer en form av preferens än något man bör rekommendera andra.

2 gillningar

Köpa utdelningsaktier är en helt legitim investeringsstrategi. Har många psykologiska fördelar, bolagen har ofta exponering mot flera riskfaktorer etc. Många som bashar utdelningar och hänvisar till att det är samma sak som att sälja aktier med hänvisning till Miller/Modigliani förstår inte vad de läser. Precis som att det vid återköp har betydelse vid vilken värdering man köper så har det betydelse vid vilken värdering man väljer att sälja när det kommer till långsiktig totalavkastning.

En fördel med utdelningsaktier är att det går trender i deras popularitet samt att de ofta jämförs med utdelningen från räntepapper, helt utan hänsyn till FCF yield, payout ratio etc. - många tittar bara på den aktuella utdelningen och ignorerar resten. Under vissa perioder blir utdelningsaktier för dyra, ibland billiga beroende på efterfrågan på just utdelning. När man läser de andra inläggen i tråden framgår det ganska tydligt vilken period vi befinner oss i för tillfället.

Man måste dock alltid titta på de enskilda bolagen oavsett hur trenden ser ut för utdelningsaktier som grupp för tillfället.

5 gillningar