Det har ingen påstått, men det går inte heller säga att det skulle vara sämre än att ex. investera i en global indexfond. Sedan har strategin för många psykologiska fördelar som absolut inte bör avfärdas. Finns många sätt att flå en katt.
Handlar inte om att exploatera trender eller ägna sig åt marknadstajming, utan var en något krånglig omskrivning av att man inte bör betala mer för ett bolag enbart för utdelningen. Att folk i perioder betalar mer just för utdelning är en vanlig invändning mot utdelande bolag, men man bör naturligtvis undvika detta. Är alldeles för diffust och omöjligt att veta när en sådan trend börjar eller slutar för att kunna utnyttjas. Varje innehav måste kunna stå på egna ben.
Vem har nämnt något om en egde? Som sagt, en investeringsstrategi bland många. Kan du hålla den kommer du lyckas finfint.
Jag måste ha misstolkat det du skrev att ”man måste titta på enskilda bolag”.
Det låter som att man behöver ha god insyn i vad man köper och vad man betalar.
Hur ska du kunna göra detta bättre än marknaden?
Det jag skrev var ”Man måste dock alltid titta på de enskilda bolagen oavsett hur trenden ser ut för utdelningsaktier som grupp för tillfället”, som i att oavsett hur trenden på aggregerad nivå ser ut för tillfället gällande om utdelande bolag är för dyra för tillfället eller inte så har det ingen betydelse för enskilda bolag.
Lever numera gott på mina utdelningar men har inte haft någon speciell strategi annat än att varje månad främst ha köpt stora stabila amerikanska utdelare. Världsledande företag som har höjt utdelningen varje år i många år, en del av dem har höjt utdelningen varje år i 50-60 år. De ger inte bara en ökande utdelning utan har även stigit i värde genom åren. Exempelvis JNJ, BMY, MSFT, CVX, CNQ, KMB, MDT, PEP m. fl.
Minus:
Har man inte avsikten att leva på eller spendera utdelningarna så är det normalt inte fördelaktigt att investera i utdelningsaktier.
För yngre investerare kan det vara mer fördelaktigt att köpa indexfonder med låg avgift som återinvesterar utdelningarna från företagen i fonden för att uppnå en högre avkastning över en lång tid.
Plus
Man slipper sälja av aktier eller fondandelar till fel priser för att leva.
Man fortsätter att få sin “inkomst” som vanligt även efter en börskrasch.
I en börskrasch har man redan fått tillbaka en del av sitt kapital.
Det finns kvalificerad hjälp att få för att välja rätt utdelningsaktier.
Normalt faller stabila utdelningsaktier inte lika mycket som tillväxtaktier i en börskrasch.
Det finns även många utdelande ETF:er men de är svårare att utvärdera.
Ja, hur vet du vad som är ”dyrt” då?
Det kräver ju att du har en tro på din egen kunskap eller information som överlägsen marknadens. Har du inte det så bör du ju avstå från att köpa något annat än indexfonder…
Du är inte beredd att köpa det. Man ska helt enkelt inte ha utdelningen som faktor alls i köpbeslutet även om det är utdelningen man är ute efter. Förstår inte riktigt vad som är otydligt.
Det är ju vansinnigt otydligt hur du kan argumentera för att en viss typ av bolag ska selekteras fram, om du inte samtidigt vill tillstå att du tycker dig ha en edge mot marknaden.
Jag tycker snarare att det är vansinnigt vimsigt av dig att börja prata om edge mot marknaden etc. Du ska inte ha faktumet att ett bolag har utdelning med i din värdering av ett bolag, det ska vara en icke-faktor, något du inte tittar på. Vad man sedan väljer att titta på i övrigt när man värderar ett bolag etc är upp till var och en.
Hur får du ihop detta med att du säger att ”det finns hjälp att få att välja rätt utdelningsaktier”, då? Om vi för ett ögonblick ignorerar ordet ”utdelning” så antyder du väl att man behöver välja aktier? Hur ska du göra det bättre än en indexfond om du inte tror dig ha just en edge?
Notera att jag inte tror det är omöjligt att överprestera mot index, jag säger bara att du måste väl ändå kunna erkänna att det i så fall krävs att du konsekvent gör någonting bättre än marknaden i stort?
Ungefär som det kan vara irrationellt att fira med champagne när man når 1mkr i sparande. Men beroende på vad man har för sparfilosofi så kan exempelvis utdelningar eller att fira milstolpar vara sporrande, och bidra till att fortsätta systematiskt spara. I så fall är det fullt rationellt att fira milstolpar, eller investera i instrument som delar ut.
Vi är människor. Psykologins effekter är inte att förringa.
Jag är en sk “utdelningsinvesterare”. Pengaflödet täcker idag stora delar av boendekostnaderna. Har stora tråkiga bolag i min portfölj som delat ut år efter år (en hel del utländska bolag). Har en CAGR på ca 11% och YOC just nu på ca 6.8%. Under Coronakrisen fick portföljen testas och det totala resultatet blev ca 2,5% mindre i utdelning. Var rätt skönt och se pengarna rulla in och ingen försäljning behövde göras för att få pengaflödet att fortsätta. Hönan värpte sina guldägg trots en rejäl viktnedgång. När Coronan lugnat ner sig gick förstoppningen och det kom bonusägg från hönan.
Utdelningsinvestering är ingen magi. För och nackdelar sammanfattas bra av @Aktiegubben “Ove”.
För folk som ska börja investera eller vill ha råd säger jag Indexfond - typ LF Global.
Att jag investerar fel tycker jag inte. Anledningen är enkel: det passar mig. När portföljen “stängs” - som den gör vid pension - kommer jag låta utdelningarna komma in som en extra lön. Aldrig bry mig om att sälja. När jag väl trillar av pinn får mina barn det som är kvar.
Låt mig förklara några saker som kanske inte alla förstår:
Man behöver inte välja att leva på endast aktieutdelningar utan kan komplettera utdelningar från aktier till en pension eller annan inkomst. Att exempelvis öka sin pensionsinkomst med 20-25% genom att lägga till aktieutdelningar är mycket välkommet på ålderns höst och man behöver inte sälja några aktier, pengarna kommer in på kontot ändå.
Utdelningsaktier bedöms kontinuerligt, precis som icke-utdelande aktier, om de är köpvärda eller inte till aktuellt pris (P/E tal etc.)
Inte bara aktuellt aktiepris utan även utdelningen bedöms för utdelningsaktier. 1. Dividend safety: Hur stor chansen är att utdelningen sänks de närmaste åren. 2. Dividend growth: Hur många procent utdelningen stigit under olika perioder. 3. Present dividend: Hur stor den aktuella utdelningen är i procent av aktuellt aktiepris. 4. Yield at cost: Hur många procent aktuell utdelning är av ditt investerade kapital.
En utdelningsaktie kan snabbt bli köpvärd om den fortfarande bedöms ha hög “dividend safety” efter att ha rasat i pris, vilket innebär att utdelningen procentuellt sett har stigit kraftigt. Ett exempel är Pfizer aktien som har rasat i värde p g a att försäljningen av Covid vaccin fallit kraftigt samtidigt som Pfizer inte bedöms sänka utdelningen i USD. Detta innebär att Pfizer’s utdelning snabbt har stigit från 3.0% till 6,2% av investerat kapital till dagens kurs. Gör man bedömningen att Pfizer har mer än Covid vaccin att erbjuda och att utdelningen inte kommer att sänkas så kan aktien vara en utmärkt inkomstkälla även om priset på aktien skulle fortsätta falla något.