12 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet
Eftersom de flesta som svarar inte själva lever på utd avkastning är de per definition diskvalificerade att svara på frågan.
Korta svaret ja de går utmärkt
Ett tillägg läs inte svar från indexkramare som har manisk panik att ligga nära nån “indexfond” som enda sanna religonen, i denna frågan är avkastning mot index egal, pengar på kontot varje månad räknas, inte hur ett företags esgindex har gått.
De är inget fel att ha indexfonder om man vill det, det är bra för de flesta (har själv i bufferten), men ska man leva på utdelningar så får man leta på andra ställen.
Behöver du 20k i månaden och snittar 28k i utdelning så har du till buffert och mat då sover man gott och de spelar ingen roll om nåt index gick upp en eller ner en procent ![]()
Nedsidan är att de är bara glömma att låna pengar hos bank, så bra att ha lån innan man lägger ner arbetandet.
En befrielse är att när man ser att pengarna räcker, då försvinner behovet att ha mer hela tiden.
Jag kör mc och vandrar i berg vilket är vansinnigt dålig riskjusterad rolighet, jag kan ha mycket bättre riskjusterad rolighet i soffan att knyppla, men de ligger inte för mig helt enkelt.
Ni pratar väldigt kategoriskt om utdelningsaktier utan att definiera det lite mer noggrant så lätt att man pratar om varandra. Fantastiska tillväxtbolag delar också ut pengar men återinvesterar det mesta ändå. Sedan har du bolag som knappt växer och delar ut stor del av vinsten varje år, Aktieslag med fixerad utdelning(typ preffar). Generellt kan är det definitivt så att volatiliteten i utdelningar är betydligt mindre än Vollan i aktiekursen. Lånar man tex upp mkt pengar(typ bolån) så kanske man vill ha ett pålitligt flöde med pengar att ha till amortering / ränta och resten återinvesteras osv.
Jag kan inte leva på min utdelning, i den bemärkelsen. Men strategin med utdelande aktier har redan köpt mig alla materiella ting jag önskat mig. Nästan ![]()
Jag vet inte när eller om jag ens vill sluta jobba sen, men att ha passiva intäkter som stöd tänker jag ska hjälpa mig i allt högre grad genom livet. Jag vill också ha en röst på stämman, hur mycket än podden utmålar det som något som bara ”krösusar” gör. Bolag bygger välstånd.
Jag kom.
Nog en del av förklaringen varför en modell inte passar alla, hur akademiskt korrekt den än är.
Ja helt rätt. Ämnet är djupt och mycket avhandlat. Jag ville inte riskera att vandra iväg från huvudfrågans existensberättigande i min debatt med Nightowl.
Jag har redan slutat jobba och känner mig klar, en bit kvar till pensionär dock… Trodde jag skulle sakna jobba lite men hittills hittar man på annat som är roligare.
Städat lite OT- Diskussion, flyttat till Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet.
Intressant, kan du utveckla hur du tänker?
Jag lever på min “utdelning”. Kör Lysa och säljer av.
Alltså vad är argumentet för att köra utdelningsportföljer idag när man lika enkelt kan sälja av?
Förr var det säkert mycket krabbigare att sälja och köpa aktier så då hade väl utdelningar ett värde i sig.
Man kan tvingas sälja vid helt fel tillfälle för att leva om man varken har aktieutdelningar, ränteinkomster, reservkapital eller annan inkomst, exempelvis efter ett börsras.
Många tror att man alltid måste välja antingen eller mellan olika tillgångar. Man kan faktiskt ha både Lysa och utdelningsaktier i en portfölj, precis som man kan ha både aktiefonder och räntefonder eller guld och Bitcoin.
Jag har en aktieportfölj som är mer än 1/3 av mitt privata sparande på börsen.
(Alltså exklusive likvida medel, boende och tjp).
Alla aktier har inte utdelning och det är inte något jag strävar efter. Dock har jag haft bra koll på vilka som delar ut och följer upp det.
Utdelningarna motsvarade förra året nästan 3 månadsutgifter.
En ideal situation hade varit om jag kan komma över tröskeln där utdelningarna täcker alla löpande boendekostnader.
Och nej, jag vill inte sälja fonder för att uppnå samma sak.
Jag har ca 80% utdelande bolag i aktieportföljen i normalfallet. Några stabila högutdelare som banker och Volvo AB. Bankerna kan skifta ut stora delar av vinsten år efter år. Volvo växer och delar ut stora summor årligen nu mera.
Sedan fyller jag på med lågvärderad utdelningstillväxt. Direktavkastning är då lägre men över tid blir YoC% bra när det följer planen.
Den andel som inte delar ut är sådant jag tänker mig har hög sannolikhet att dela ut inom 1-2 år och där värderingen inte reflekterar det vid köptillfället. Castellum köpte jag i september efter den filosofin, efter att ha klivit av kring toppen vintern 21/22. Hittills har den investeringen gett runt 25% i bara värdeökning.
Utdelningarna återinvesteras löpande. Jag justerar innehaven löpande om något förändras mot varför jag köpte initialt.
Enkel modell jag tillämpar för nyinvesteringar:
PS <1
PE ett år framåt <15
Div >3,5%
Sedan spelar likviditet i aktien, min bolags-/branschkännedom och belåningsgrad också in i beslutet. Bolag med nettokassa är attraktivt i dessa högräntetider.
Så det är lite case by case vilka nyckeltal som är mer intressanta. För fastighetsbolag är tex. PS inte så relevant. Då är istället tillväxt i förvaltningsresultat och värdering per m2 bättre verktyg. Det kräver dock att jag har koll på vad det är för bestånd och vart det är koncentrerat.
Planen är dock att jag ska täcka så mycket av mina kostnader med utdelningen fram över. Oavsett om jag arbetar eller inte.
12 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Utdelningsaktier | Diskussiontråd om utd. aktiens vara eller icke var i en portfölj
Jaga behövs inte. Men det går absolut att ställa till det för sig med en underpresterande portfölj, som är ihopsatt av ens egna tankar om marknadstiming, bolagsanalyser etc. Jag säger inte att din portfölj underpresterar.
“Tryggheten” i utdelningar är som jag ser det mental bokföring. Jag ser däremot inte mental bokföring som något enbart av ondo.
2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Utdelningsaktier | Diskussiontråd om utd. aktiens vara eller icke vara i en portfölj
Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Utdelningsaktier | Diskussiontråd om utd. aktiens vara eller icke vara i en portfölj
Jag har delat upp den här tråden i två, se den andra tråden Utdelningsaktier | Diskussiontråd om utd. aktiens vara eller icke vara i en portfölj
Städat bort irrelevanta inlägg också.
Enkelt, de som inte lever på avkstningen har av någon anledning valt bort detta frivvilligt eller av andra orsaker och kommer då naturligt ha nån aversion mot detta. Antingen för lite pengar eller att de är fokuserade på nåt index och den infon som du då kommer få är missvisande.
På samma sätt som du inte går in på mp:s cykelforum och frågar vilken mc du ska köpa.
Hade frågan varit gällande hur är utd mot andra investerings varianter hade de varit en annan sak, men nu ser du tydligt i svaren att du FÅR INTE ha aktier du MÅSTE ha en indexfond annars är du en dålig människa, och de svarar inte på frågan hur man lever på utdelningsaktier.