Är det någon som följer utdelningsjägarens patreon? Tycker ni det är värt?
Det känns som majoriteten som följer honom tror på en snabb och extrem tillväxt som Utdelningsjägaren själv haft. Det känns som färre är medvetna om att hans patreon genererar mer än 100.000:- för honom i intäkter varje månad vilket gör hans utdelningsjagande till ett självspelande piano… Man får ge honom cred då han vunnit det ekonomiska spelet redan dock!
Själv har jag 5% av portföljen i utdelande ETF för skojs skull men kan dock se nöjet i en utdelande portfölj när totalen är hög och utdelningarna blir större och större.
Jag följer ingen, men bygger en egen portfölj med aktier jag tror på och där jag själv gör analysen. Många av aktierna har utdelning. Syftet är att bygga en portfölj med fonder och aktier där jag har en utdelning som täcker mina fasta och återkommande utgifter. Får se hur långt jag kommer med aktierna och om det behövs får jag kanske byta mina vanliga fonder till utdelande fonder/ETF:er. Dock kommer inte det ske förrän jag slutat arbeta. Ser ingen mening med att ha utdelande fonder redan nu.
Jag ska alltså kunna leva på mina utdelningar är tanken.
Har samma plan som @AimHigher på sista raden. Har en portfölj som i stort sett uteslutande består av utdelande aktier på Stockholmsbörsen. Är på målrakan mot FIRE nu… (allt är relativt). Följer dock ingen utdelningsjägare utan precis som Aim så köper jag bolag som jag förstår och tror på.
Jag har mycket utdelande men jag skulle personligen (säger inte att det är rätt eller fel) vilja ha mer riskspridning än bara svenska börsen. Har lite globala ETFer som delar ut + en hel del i Finland/Norge/Danmark/Tyskland/Nederländerna etc.
Jag har redan uppnått FI, behöver besluta om datum på RE. Jag har dock ett tidspann, tidigast kring årsskiftet och senast om 3 år (36 månader från nu) ska det bli FIRE.
Jag jagar inte företag som har en hög utdelning. Jag gör min analys utifrån att det är bra bolag jag vill äga. Många av dem delar ut 2%-5%. Vissa delar inte ut alls. Sen har jag banker som delar ut 50% av sina vinster.
Om jag köper tillräckligt många aktier så kommer deras totala utdelning göra så att jag klarar mig. Tror mitt snitt ligger på 4% DA just nu,
Vad menas med “fryspizzavarning”? (Jo, jag har redan googlat och får inte träff på det sammansatta ordet. Google vill dela på det sammansatta ordet och då får jag upp nyheter om återkallade fryspizzor.)
Jag tycker det är kul att analysera bolag och välja ut en del jag vill äga direkt, ser det som en hobby.
Min stora portfölj består av fonder och räntebärande papper.
Jag vill ha fonderna som bas och trygghet och aktierna ska betala mina utgifter.
Haha, det var @janbolmeson som drog den jämförelsen i en reel ang avgiften i aktiva fonder.
Nu kommer jag inte ihåg det exakt ordagrant men det var i stora drag
Om du betalar pengar(höga avgifter) i en aktiv förvaltad fond för att få tillbaka en sämre avkastning än en passiv billig global indexfond är som att gå in på en Michelinkrog och bli serverad fryspizza.
För en övertygad indexkramare så känns det jättemärkligt varför man skall lägga ner så här mycket tid och energi på att få en avkastning som är sämre än att ha det i en indexfond.
Det vet du inget om i våra fall. Jag kanske slår index?
Sen kan man se på alla som har en hobby på liknande sätt: “Hur kan man spendera så mycket tid och pengar på att spela spel, leka scout, spela hockey etc.”
Jag började spara för fem år sedan men har inget mål kring FIRE. Kör lite samma, utdelningssktier/etfer/fonder i kombination med indexfonder. Får se vart det tar vägen
Inte bara det, man undrar varför folk inte febrilt optimerar allt som har med pengar att göra. Varför ha hus när man kan hyra något snorbilligt rum från någon? Varför ha en Volvo när en begagnad Dacia fungerar som transport? etc etc
Men av någon anledning är det just kring investeringar som folk flippar ut om man inte följer det vissa husgudar förespråkar.