Jag har en fundering som vissa av er kanske har erfarenhet av. Frågan gäller hur man skall nyttja avkastning (ta ut) när man har ett sparande i fonder.
Ifall man äger direkta akter, har pengarna på ett räntekonto så ser man ju tydligt vad direktavkastning är som man kan ta ut utan att äta av själva kapitalet i sig.
Merparten av indexfonder återinvesterar väl utdelningarna vilket innebär att jag får fler andelar. Så för att leva på avkastningen måste jag alltså sälja andelar ?
Här tänker jag att det blir svårt att veta vad som är vad dvs ren avkastning vs. generell värdeökning.
Jag kanske krånglar till det här.
Syftet är alltså att leva på avkastningen utan år efter år , utan att för den skull gröpa ur/ minska själva grundkapitalet.
Det är ingen skillnad på utdelning och aktiekurs. Kursen sjunker i värde lika mycket som utdelningen. Aktiekursen är som en plånbok med framtida utdelningar. Själva utdelningen är bara att man flyttar kapital från ett konto till ett annat.
Jag tycker att det är mer intressant i så fall att kolla på vad det är du har satt in och vad du har fått för avkastning. Det gör jag så här genom ett kalkylark. Där lägger jag in mitt eget tillskott samt nuvarande värde på investeringsportföljen. Avkastningen räknas ut automatiskt.
Nej, utdelning eller sälja andelar/aktier är exakt samma sak. Bara mental bokföring.
Utdelning tar pengar från bolagets konto och sätter på ditt. Samtidigt som du äger bolaget. Så du flyttar bara pengar från ett konto till ett annat. Där bolagets värde minskar exakt lika mycket som ditt konto ökar i värde. Där det ena kontot är din investering (bolaget) och det andra ditt bankkonto.
Säljer du en andel eller aktie gör du samma sak. Du tar pengar från din investering och stoppar den på ditt konto. Där värdet minskar exakt lika mycket på din investering som ditt konto ökar.
Ja, det är jag med på. Kursen brukar ju gå ner lika utdelningen, men brukar återhämta sej ganska snart. Hur ser det ut i nedåtgående trend? Likt 2022?
Då vill man ju undvika att sälja indexfonder. Jag ser aktieutdelningen som krockkudde.
Jag skulle ha svårt att sälja av varje månad. (Förutsatt FIRE och att man måste)
Ja, men inte för mej. Mental bokföring + pengar på kontot och alla aktier intakt med en eventuell framtida värdeökning.
Förklara gärna hur du gör med indexfonder när börsen backar med 20% och du vill ha ut pengar.
Hos Lysa kan du ha månadsutbetalning.
Det finns några indexfonder med utdelning, men oftast årsvis.
Sedan finns ETF såsom XACT HDIV med kvartalsutdelning.
Sedan kan du själv sälja tillräckligt varje månad för att täcka utgifterna, förslagsvis i samvand med månadsvis ombalansering.
Ja, inser att man kan göra någon excelövning för att räkna ut detta på ett ungefär.
Med att leva på avkastning tänker jag så här:
Om mina aktier ger utdelning tar jag ut den summan, i det fall det inte blir något utdelning ett visst är så är det så, dvs jag säljer aldrig aktier. Värdeutvecklingen är därmed helt oviktig.
Med rena aktier är det alltså väldigt tydligt om man;
1.) Har någon avkastning att ta ut alls / hur stor den är.
2.) Att antalet andelar förblir detsamma så man aldrig säljer aktierna.
Med fonder blir det mer godtyckligt genom någon form av räkneövning där man riskerar att antingen ta ut för lite eller för mycket.
2022 är ett bra exempel där kurserna rasat men många av de högutdelande aktierna faktiskt gett utdelning.
Att ta ut säg 4 % är väl en bra riktlinje / medelväg (förutsatt positiv värdeutveckling om minst 4%) antar jag.
Framtida värdeökning som är proportinellt mindre än om utdelningen inte skett. Det är samma sak som att sälja själv som att låta bolaget själva sälja del av värdet och ge dig pengarna (utdelning).
Säljer, precis som din utdelning gör indirekt.
Det är absolut ingen som helst skillnad på att sälja och ta utdelning. Identiskt ekonomiskt.
Det är ett bra tips med sådana etf:er som faktiskt betalar ut beloppet. Det löser ju problemet tänker jag, ultimat vore ett gäng sådana som ger likande marknadsexponering som en basportfölj (länder/branscher) - dock med avvikelsen att inrikting är högutdelare.
Det borde väl i teorin ge en jämnare avkastning men dock lägre värdeutveckling jämför med globalfonder. Iallafall om man tittar på de senaste 5-åren , det utesluter tex ny teknik till stor del.
Jag hävdar motsatsen. Det är godtyckligt att räkna andelar och att bry sig om utdelning. Fonder är mindre godtyckliga eftersom de har plockat bort den här helt onödiga komplexiteten.
Om du hade pratat om företagens vinster så hade jag förstått din ståndpunkt lite bättre, men det gör du inte. Företag kan lämna utdelnimg även om de går back, eller hålla inne utdelning även om de gör vinst. Så utdelningen är godtycklig.
Sant , verkligheten är ofta mer komplex och passar inte alltid enkla teoretiska resonemang.
Jag är dock inte riktigt enig om att sälja är samma sak. Företagens vinster kan vara intakta / stabila och trots det viker marknaden , dvs marknaden är inte alltid rationell / effektiv.
Över tid är den nog det, det är när framtiden blir svår att uppskatta som som det kan ske omotiverade kursnedgångar.
Covid dippen är väl ett bra exempel.
Att sälja andelar under den dippen borde väl inte gå att jämföra med att ta ut utdelning från en korg rena aktier.
Säg att en aktie som lämnar utdelning direkt efter coviddippen. Du äger den direkt och väljar att plocka ut utdelningen. Eller så äger du en fond som har aktien. Fonden återinvesterar utdelningen (till efter-dipp-pris). Men du ska ha pengarna så du säljer lite av fonden och fonden får sälja aktien igen (till likvärdigt efter-dipp-pris). Blir samma samma ändå.
Har du 1M när året börjar så är allt över den summan avkastning oavsett om det är via utdelning eller värdeökning på fonden, du kan alltså plocka ut det utan att röra grundkapitalet.
Sen är det ju ok att inte ta ut mer än vad du behöver de goda åren för att ha lite i reserv till sämre år.
Absolut, jag måste bara förstå exakt hur många fondandelar jag skall sälja för att ta ut fondens utdelningar. Det går säker att forska fram , men det är inte roligt lika enkelt när de hamnar på kontot av sig själv.