Nej, du som småsparare kommer inte slå index över tid

Fortsättning på diskussionen “Tips och trix - för att bli rik snabbt?” där vi kom in på hur professionella förvaltare arbetar och hur min upplevelse är att väldigt många småsparare tyvärr är helt ute och reser (eller står på Mount Stupid). Ber om ursäkt för lite spetsig titel, men jag hoppas poängen ges av nedan.

Först och främst tack till @lHenrik för utförligt svar nedan, men först några antaganden och förtydliganden.

• Ja, jag klagar mycket på professionella förvaltare och raljerar med att de inte slår index vilket visas av bl.a. SPIVA och avsnitt 302 m.fl. Men för att förtydliga bilden så handlar det ofta att de inte slår index efter avgifter. Det finns forskning som stödjer av en hel del förvaltare slår index (genererar alpha) innan avgifter. Vi pratade med professor Laurent Barras på ämnet här i avsnitt 199.

• Ja, jag brukar säga att “färdighet” inte spelar någon roll. Det stämmer också att den utan färdighet kan få marknadens genomsnittliga avkastning utan ansträngning via en indexfond. Det mer komplexa svaret är att om du ska tävla om alpha så spelar skicklighet en viss roll. Mer exakt, så spelar den relativa skickligheten roll men den går bara lyfta till en viss nivå, därefter kommer slump in. Se avsnittet “paradox of skill”.

Förenklat exempel - vi kan utgå från att två stora amerikanska hedgefonder har samma skill och då spelar slumpen en större roll. Men båda kommer springa rundor runt en privatinvesterare som tävlar på samma spelplan eftersom småspararens färdighet är relativt sett så mycket lägre.

Därav att jag brukar säga att för en småsparare så spelar inte färdigheten någon roll, eftersom du ändå inte kommer att kunna tävla med hedgefonden eller den professionelle aktören och du kommer få bättre odds med indexfonden. Återigen, se avsnitt 302.

• All överprestation (alpha) är lika med summan av all underprestation. Dvs. det som någon tjänar på att slå index måste någon annan underprestera med.

• Handeln som småsparare står för är minimal i förhållande till den professionella handeln.

• Småsparare underpresterar i princip i alla undersökningar mer än institutionella och professionella sparare.

Några egna anekdoter:

• I intervjun med Paolo Sodini i avsnitt 87 som är professor på Handelshögskolan, har doktorerat på MIT och pluggat på London School of Economics på ämnet säger typ: “Tänk på att när du gör en transaktion, så finns det alltid någon på andra sidan som har totalt motsatt åsikt än du. Jag utgår alltid från att den andre är betydligt smartare än mig.”.

• Lyssna på avsnitten med Andreas och Henrik från Coeli som förvaltar sina 10 mdr och har gjort det i 10+ år hur de jobbar. De har ett team med analytiker där varje analytiker bevakar en bransch t.ex. halvledare, bygg eller något annat på heltid. De åker på branschmässor runt om i världen, träffar bolagen, träffar VD, finanschef, kunderna och alla andra. De har Bloomberg-terminaler, prenumerationer på allt de önskar, fritt mandat att köpa aktier (iof long-only), tillgång till alla analytiker som de önskar och de förlorade fortfarade fem-års-vadet med mig mot en indexfond.

• Kolla t.ex. @Andre_Granstrom (som var med i ett avsnitt här) i forumet som lägger timmar varje dag, tycker det här är det roligaste som finns, har gått amerikanska universitetskurser om allt från aktieanalys till aktieävrderingar, läser nästan mer forskning än mig, kan citera från nästan lika många böcker som jag (eller än fler), har hållt utbildningar för oss på Patreon kring värdering, DCF-analys m.fl., får betalt för att skriva analyser och har gjort bättre analyser än många professionella analytiker och han är fortfarande som “det här är riktigt svårt och jag har en stor del av mitt eget sparande i indexfonder.”

• Satt med en CFO på ett börsnoterat bolag som vid ett tillfälle sa - “Ibland är jag fascinerad över hur analytiker och småsparare gör analyser på bolaget där jag har full insyn, är med och lägger planerna och jag vet inte hur det kommer att se ut i framtiden, och de är mer säkra än vad jag är.”

• Läs kommentarer från @lHenrik, @Anonym m.fl. som jobbar inom finans och hur svårt det är med M&A, due diligence och skapa värde - trots att man är inne i bolagen eller på snabbvalet hos andra aktörer.

Jag kan idag ibland skämmas för hur naiv jag har varit tidigare, när jag själv var “nu prenumererar jag på Aktiespararna, har gått en kurs, läst böckerna” och nu ska jag slå index. Tjena. :see_no_evil:

PS1. Då har vi inte ens kommit in på aktörer som t.ex. Renaissance Technologies, Bridgewater, Pimco eller de andra stora grabbarna som kan anställa vem de vill och har team av doktorerade personer och domänexperter.

PS2. Med ovan sagt, så betyder det inte att man inte kan direktäga aktier, det finns många värden med det, t.ex. att ha en hobby, att kunna berätta historier, att lära sig mer om ekonomi, samhället, psykologi, människor etc. Men utifrån ett perspektiv att generera alpha / slå index så har du oddsen massivt emot dig.

PS3. Ja, det finns undantag såsom Warren Buffett och Kavastu m.fl. men dessa är så få och extraordinära att vi hör talas om dem för de vaskas fram utifrån de tytsta vittnenas kyrkogård. Skrapar man på ytan så finns där ganska många detaljer där också (som t.ex. att WB höga CAGR kommer från de tidigare åren, han har inte slagit index liga konskevent de senaste åren m.m.).

PS4. Ja, det finns strategier som ger förutsättning för att slå index, t.ex. vissa kvantitativa strategier och liknande där man t.ex. överexponerar sig mot en faktor. Problemet med dessa strategier är att de ofta också underpresterar i perioder och de flesta klarar inte av att hålla sig till dem. Så det är inget fel på strategin, men kombinerat med beteende(misstag) så är det få som orkar uthärda dem. För att citera Corey Hoffestein:

So, almost by definition, certain strategies – especially low frequency ones – need to be difficult to stick with for any premium to exist. The pain is, ultimately, what keeps the strategy from getting crowded and allows the premium to exist.

PS5. Ja, det går att slå index enskilda år. Men för att återigen citera Paolo Sodini, Craig Lazzara med flera. Ett år säger ingenting. Det är först efter minst 10 år du kan säga något. Kanske.

Korslänkning:

9 gillningar

Jag funderade lite på hur jag bäst skulle förmedla varför det är nästan omöjligt att göra “smarta köp” på det sättet du hoppas.

Jag jobbar i nära anslutning till aktieanalytikerna på en av nordens större finansiella institutioner. Därigenom har jag fått inblick i vilken information professionella investerare har tillgång till.

Det riktiga värdet en aktieanalytiker förmedlar, enligt min mening, är information som de professionella investerarna (portfolio managers eller PM’s som det kallas) använder för att göra en bedömming om de ska köpa i ett företag, branch eller liknande.

Aktieanalytikerna följer aktivt mellan 5 och upp till 20 företag.
Nästan alla är arbetsnarkomaner som trivs med att sitta och jobba upp till 14 timmar per dag och inte sällan helger också. De som inte lyckas eller orkar (en hyfsad mängd) slutar eller blir sparkade och jobbar sedan med något annat.
Deras lön är relativt beroende på om PM’s anser att de skapar något värde för dem.

Aktieanalytikerna bygger under sin karriär upp ett nätverk som de kan använda för att få insikt i hur till exempel leveranserna ut från Kina verkar gå just nu. Eller hur lagstiftning i USA kommer påverka vinsten i medicinteknikbolag.
Analytikerna gör inget annat under sina dagar än pratar med experter, företagsledare, samlar data genom att scrapa från nätet osv. Till detta har de understöd från andra avdelningar till exempel programmerare och en budget att köpa in verktyg som skulle kosta en privatperson 100’000+ om året.

De professionella investerarna läser dessa analytikers artiklar, ringer dem och ställer följdfrågor, ber analytikern titta närmare på något speciellt, får hjälp att sätta upp ett möte med en expert eller med företagsledningen för ett företag.
Investeraren nöjer sig inte heller med att bara prata med en analytiker. De pratar oftast med 5 stycken om samma företag och deras konkurrenter

Om en analytiker upptäckt något skickar denne ut en kort kommentar direkt till alla investerarna och sträcker sig sedan efter telefonen och ringer de högst prioriterade investerarna.
Om det skulle vara ett köpläge som är så extremt attraktivt att man verkligen kan tjäna pengar snabbt på det. Så kommer investerarna att börja pumpa in mer pengar i aktien i minuten än vad någon av oss kommer tjäna på en livstid.
Se till exempel på blackrock eller millennium fonderna.
Detta kommer leda till att priser på aktien skjuter i höjden innan någon vanlig människa får del av nyheten och köper.

Jag tror, precis som andra redan skrivit, att din bästa chans är att jobba extra med något eller liknande.
Om du lyckas spara 5000kr mer i månaden skulle det motsvara att du hade investerat 100’000kr och fått 60% avkastning på ett år. Sparar du dessa i en indexfond så blir det även avkastningen också.

21 gillningar

…och ändå underpresterar de som kollektiv gentemot en passiv indexfond…

3 gillningar

Endast efter avgifter, före har de lite alpha.

3 gillningar

Ja, men det är närmast ett sidospår i denna konversationen.
Poängen jag försöker förmedla i mitt inlägg är informationons assymetrin mellan de institutionella investerarna och småspararna.

3 gillningar

Är det verkligen som kollektiv dom överpresterar eller är det “dom bästa”? Genuin fråga, minns inte.

1 gillning

Alla kan inte överprestera mot index.

2 gillningar

Nej precis min känsla. Då är det du sa helt rätt, att som kollektiv underpresterar dom. Enskilda kan eventuellt överprestera innan avgifter (vad det nu hjälper mig som kund)

Alla kanske inte har som regelrätt mål att överträffa index. De kan också ha som mål att följa olika regelverk. Många institutionella aktörer har regler som säger vilka risker man ska ta, vilja typer av aktier man ska köpa osv.

Att jobba med att följa dessa regler kan man ta bra betalt för. Det innebär inte nödvändigtvis att man maximerar chansen att slå index, snarare tvärtom. Sedan begränsar denna modell också nedsidan och det kan ju också vara värt något.

2 gillningar

Om jag inte minns fel, ja de aktiva professionella överpresterar faktiskt lite före avgift. Dock är deras avgift större i snitt än deras överavkastning.

Men hur går det ihop? Då måste ju någon underprestera… javisst det finns ju även aktiva privatsparare som som grupp underpresterar.

Tack @lHenrik för mycket viktigt kommentar!

Jag brukar ju beskriva det här fascinerade som att det finns professionella fotbollslag som har tränare för allt, massörer, chafförer, gräsexperter, idrottspsykologer, analytiker etc - allt för att få en liten edge. Sedan kommer vi småsparare, som mest generöst kan beskriva oss som korpenspelare som gör detta på fritiden och ska spela samma match.

I fotboll har man åtminstone delat upp det i divisioner så division 6 i skåne lär inte möta PSG eller Barcelona, men på aktiemarknaden sker den matchen konstant. Det är till och med mer sannolikt på börsen att vi möter PSG eller Barcelona än att vi inte gör det eftersom småspararnas del av handeln är så liten.

4 gillningar

Fördelen vi småsparare har mot proffsen är dock att vi får handikapp. Handikapp i form av 0 regler på hur och vad vi måste köpa, vi har dessutom mycket mindre kapital och kan köpa och sälja aktier med låg likviditet enklare, agera på ny information snabbare osv. Dessa fördelar gentemot stora fond- och investmentbolagsförvaltare bör man ta i beaktande när man jämför sig med proffsen tycker jag.

2 gillningar

Jag skulle nog kalla det för en potentiell fördel. Hur många tror du utnyttjar den fördelen korrekt? :wink:

Min tro är att 99 av 100 inte utnyttjar den fördelen korrekt, eller gör så många andra fel att man inte får ut något av den fördelen.

1 gillning

Omöjligt att veta, men tycker inte går att negligera bort det faktumet att vi har betydande fördelar gentemot proffsen som vi kan utnyttja om vi har kunskapen om hur en kan göra det på rätt sätt. Något som även @Andre_Granstrom var inne på i det avsnittet han var med.

1 gillning

Absolut. Jag argumenterar inte emot.

Det finns fler fördelar såsom t.ex. att inte ha någon karriärrisk, att inte behöva svara på investerares frågor, att inte behöva sälja, att inte lyda under tillsyn eller behöva rapportera, att inte behöva oroa sig för in och utflöden etc.

Min poäng är att de de fördelarna - för alla utom typ dig, Andre, Kavastu och en handfull personer till - är i princip inte värda någonting i förhållande till fördelarna i andra vågskålen som proffsen har som @lHenrik skriver. Då har vi ju inte ens kommit in på t.ex. en stor skillnad på proffs och småspararen, att min upplevelse är att proffsen sällan gör beteendemisstag på samma sätt tack vare riktlinjer, policies och compliance-avdelningar.

Förstår, men min poäng är att jag tycker fotbollsanalogin faller rätt platt om division 6 skåne skulle möta PSG, om PSG tvingas spela med 4 spelare istället för 11, vilket i princip är fallet på börsen om man jämför tex @Andre_Granstrom och Coeli Global grabbarna.

Så det är så mycket du värderar den fördelen till relativt sett? :thinking:

Intressant. För jag skulle värdera den till typ ”ni får ett extra byte”. Typ det vill säga inte alls.

4 gillningar

Vore intressant att höra med någon professionell fondförvaltare vad dom tror dom skulle kunna generera för förväntad alfa över MSCI ACWI om dom fick en portfölj med låt säga 1MSEK med helt fritt spelrum utan några som helst regler. Tror inte dom skulle värdera det som en extra avbytare på bänken som hoppar in direkt.

1 gillning

Samtidigt skulle jag vilja att samma förvaltare blir av med sin bloomberg terminal, samtliga analysverktyg förutom excel. Ingen supportpersonal. Måste också handla på samma villkor hos Nordnet/Avanza som en vanlig småsparare.

4 gillningar

Tror helt ärligt inte det ger så stora fördelar att ha en bloombergterminal, skulle säga man klarar sig gott med Börsdata, excel och analysera offentlig information som kommer ut via bolagen.

1 gillning