Sitt inte still i båten

Sitt inte still i båten - det är rådet som SVT publicerar riktat till småsparare.

Istället är det nu läge att köpa förlorare och sälja vinnare.

Är det verkligen okej att presentera finansiella spekulationer i public service hur som helst? Dessutom utformade som råd till småspararen. Finns det inga regler/lagar som begränsar det?

5 gillningar

För lekhinken är det väl kanske rimligt.

Men alla som säger att de har glasklara beskrivningar av framtiden är lögnare.

Alla ”finansiella experter” borde hålla sig ifrån klick bete tips, speciellt i SVT.

Pinsamt.

7 gillningar

Gardell håller tyvärr på så där hela tiden. Det är ett återkommande mantra från honom.

6 gillningar

Jo, han tjänar ju inte pengar på indexfonder.

8 gillningar

Tänkte samma sak när jag såg artikeln, helt sjukt att public service publicerar sån här dynga.

Jag uppskattar annars SVT nyheter men detta var ett riktigt bottennapp.

5 gillningar

Tycker han dyker upp lite hela tiden. Förstått att han är “känd finansman” eller liknande men dålig koll på vad han har presterat.
Nu borde väl vara ett relativt bra tillfälle att omplacera/sälja om man vill det, snarare än när det tillfälligt kraschar.
Förutsatt att man vill försöka förutsäga vad som kommer att hända och tror sig vara bättre på det än den stora massan.

Känns som nyhetstorka.
Råden: 1. Köp lågt värderade bra bolag. 2. Sälj övervärderade populära aktier. 3. Leta efter lågt värderade företag som kan komma att köpas upp till överpris.
Jo, gör bara det här så kommer det gå bra. Vill inte håna Gardell men anser de att detta har något nyhetsvärde?

Hans (Cevians) senaste riktigt stora investering var i Ericsson och får väl sägas vara sådär hitills.

3 gillningar

Tänker att en bra eller dålig affär inte säger så mycket om hur bra man egentligen är. Föredrar att titta på vad de presterar över tid och om de gjorde rätt analys eller förutsägelse. Jag har gjort enskilda köp som varit jättebra. I vissa fall har det gått fantastiskt bra av anledningar jag inte har förutsett, men det gick ändå plus en massa procent. Det skulle jag kalla tur och inte skicklighet. Över tid är det mer osannolikt att man har tur eller otur hela tiden.

1 gillning

Gillar man Gardell så kan man väl följa honom. Generellt bra, långsiktiga råd för den som inte vill vara speciellt aktiv på marknaden men detta enminutersklippet i SVT gör nog ingen klokare.

Kortsiktig spekulation ska förstås inte ges utrymme i public service.

1 gillning

Det är ungefär lika objektivt och korrekt som SVT:s övriga bevakning, kan vara värt att påminna sig.

13 gillningar

Precis! En Viktigt detalj detta. Han pratar som jag uppfattar det om enskilda aktier.

Frågan är om man kan anmäla inslaget till Granskningsnämnden för osaklighet?

Det strider ju mot etablerad vetenskaplig kunskap…

2 gillningar

Tyvärr så har SVT inget krav på opartiskhet, saklighet, rättelse eller ens bemötande vad gäller deras artiklar online, det gäller enbart radio och tv.

De kan skriva precis vad de vill där och befrämja precis vad som helst utan att mötas av någon som helst granskning.

Granskningsnämnden FÅR INTE granska det SVT lägger ut där.

Det förändras förhoppningsvis 2026 efter nya beslut.

Edit med länkar från både mediemyndigheten och SVT där du kan läsa att det jag skriver stämmer då Melwa m.fl försöker bestrida påståendet:

6 gillningar

Som sagt, inte första gången…

3 gillningar

Man kan klicka den här länken under artikeln om man vill ge feedback.

Klicka på den och säg att ni tycker det är ett oansvarigt råd till småsparare, så får vi se om de skärper sig i framtiden, eller åtm lägger till en varning i texten under videon, eller kanske information med bättre allmänna råd.

2 gillningar

Verkar inte stämma. Står på sidan nedan att även material på svt.se, deras sociala medier och andra kanaler inkluderas i material som granskas vid klagomål. Men gäller väl också att någon faktiskt klagar.

https://omoss.svt.se/svts-roll/sa-granskas-svts-publiceringar.html

2 gillningar

Hade varit kul om de haft en debatt mellan Gardell och Alexander. Blir platt och missvisande när tre snabba tips rollas ut, utan vettiga förklaringar eller faktabaserad uppbackning.

Sansa dig lite nu

Som jag minns har SVT anmälts många gånger från både höger, vänster och andra. Ibland för samma inslag, då alla sidor ensidigt tolkar utifrån sitt perspektiv. SVT har även fällts några gånger.

2 gillningar

Christer tillhör en rest av en snart utdöd art som med naturlig talang fabulerar och gubbsplainar det mesta med Trumps självsäkerhet, kryddat med plattityder, floskler och en vaghet som skulle fått oraklet i Delphi att nicka uppskattande.

När han inte längre finns bland oss har vi bara pigga 20-somethings som genererar AI-sörja med mindre charm och avsaknaden av en doft från en värld då inomhusrökning var norm och bedrägerier skedde på papper.

Christer finns i varje fall på riktigt. Det ska han ha.

7 gillningar

Det är två olika saker.

Granskningsnämnden för radio och TV granskar att redan sända radio- och TV-program (inkl Internetsändningar) följer de regler som finns.

Text på svt.se kan anmälas till Allmänhetens Medieombudsman (MO) om man som enskild individ har drabbats av en oförsvarlig publicitetsskada av en publicering. Det heter att “anmälaren måste vara personligen berörd och på något sätt utpekad i publiceringen”.

I Granskningsnämnden kan de fällas för sådant som partiskhet och osaklighet, men för att få gehör hos MO ska man alltså visa att man själv drabbats direkt av deras publicering.

3 gillningar