Jag tänker att det beror på tidshorisont och bolag. Ex. Volvo har funnits i många många år och klarat många korrigeringar och börskrascher och svåra tider. Valfritt .com-bolag gick i konkurs i IT-bubblan. Birkshire hathaway är ett av världens största holdingbolag och är större än många fonder. Nokias telecomdel hängde inte med i smartphoneutvecklingen och blev helt omkörd.
Jag har haft Electrolux B i ca 30 år och det har varit en bra affär över tid. Företaget har överlevt krascher och dåliga tider. Så med bara ett eller ett fåtal bolag -om man väljer de stora stadiga- och har en lång tidshorisont kan man klara sig bra. I början kanske man bara har råd med ett par bolag om man vill gå den vägen.
Idag har jag delar i ett 20-tal bolag. Därtill fyra fonder i områden som jag tycker är intressanta och där jag tror på förvaltarna, och en del i Lysa som jag betraktar som en bred global aktieindexfond. (Nu är jag högst amatörmässig så mitt val ska på intet sätt ses som det bästa, bara ett sätt att resonera)
Många menar att småspararen inte har någon chans på marknaden. Det tror jag inte på.
Alla har en edge någonstans. Peter Lynch nämner t.ex. någon som jobbat i en mataffär -den skulle ha märkt mördande konkurrens från pizza hut, dunkin donuts och andra fenomen som ploppat upp i USA. Så istället för att investera i ett biotechföretag som man inte begriper något av (om man inte har en edge där) så ska man investera i något man begriper. Dunkin donuts t.ex. Lynch gjorde 10-20x pengarna i Dunkin donuts. Det behöver inte vara mer komplicerade företag än så.
Nu i Coronas början så stod många i affären och skulle köpa ett headset för att flytta kontoret hem. Men det var slutsålt. Där har man kunnat koppla ihop trådarna och dragit slutsatsen att det såg likadant ut i nästan ALLA teknikaffärer överallt på HELA JORDEN. Vad gör det med aktiekursen för Logitech? Kursraket 
Oj hjärnan spårade iväg. Du har ju inte alls frågat mej. Nåja det får stå kvar. Kanske kan nån få ut något av det.
Ibland roar jag mej med att kolla vad de stora jättarna har i sina portföljer
Nu kanske man inte ska kopiera dem för man vet ju inte vad de har för mål med sina investeringar. Men kul ändå