Börsläge, sälja av, gå in?

Hej!

Mitt första inlägg här på forumet. Jag har alltid varit sparsam och sparat en hel del av lönen varje månad på räntekonto. Jag började med fonder 2018 men började på allvar 2020.

Jag hade rätt liten del placerad första kvartalet 2020 och tryckte sedan in större belopp under resterande kvartal. Detta gjorde att jag ökade min portfölj med drygt 50% och har idag ca: 1,5 miljon. Jag har nu sen 1 mars börjat sälja av varje vecka och tänkte vara ute ur börsen i juni. Jag har haft planer att börja med aktier men börsen känns väldigt övervärderad just nu… Vet att börsen ofta är ath och att det är svårt att ”träffa rätt”.

Tips och idéer? Jag har haft planer att kanske börja lite försiktigt och köpa aktier för 1/10 av portföljen och ligga kvar med 2/10 fonder. Jag ska omfördela portföljen då jag har haft lite för hög risk och stor andel techfonder. Jag behöver inte pengarna på 5-10 års sikt. Är det dumt att ligga lågt ett tag? Ska jag gå in på börsen fullt ut direkt eller under 1 års tid?

Tacksam för idéer och tips!

Med vänlig hälsning, Erik

2 gillningar

Ser ingen anledning att hoppa av.

omx index befinner sig i stigande trend.

1 gillning

Du försöker marknadstima och det är få som lyckas. Genom att vara utanför börsen finns det studier som säger att man förlorar ca 1.5 % i avkastning per år genom att försöka tima börsen.

Antingen är du långsiktig eller så är du inte långsiktig. Innan du väljer något så bestäm dig för hur du ska göra för det blir din strategi, oavsett om du faktiskt har en eller inte. Skriv ner varför du gör, så du lätt kan gå tillbaka och titta när du känner motgång. Nu när du säljer, hur ska du tänka när du köper in igen? När vet du när du ska gå in? Vad händer om börsen bara fortsätter? 2015 sa alla att börsen var sjukt högt värderad och den skulle krascha, det tog ju 5 år innan corona kom, och det var ju inte direkt börsens fel att det gick bakåt. Ska du vänta in nästa börskrasch? Hur lång tid ska du vänta på att den går ner?

Låt oss gissa, du tror på nedgång, annars hade du inte sålt av. Antingen kommer börsen gå upp och du missar uppgång och kanske köper in på fear of missing out på högre nivåer och SEN kommer en större nedgång. Eller så fortsätter den även upp då också. Det kan ju vara så att börsen går ner om en dag eller om flera år, ingen som vet. När ska du gå in igen vid en eventuell krasch?

Tycker du som ny ska ta till dig ALLAS tips, bara sök på google “nybörjarmisstag börsen” och du sitter just nu, enligt mig, att göra ett där du faktiskt tror att du kan förutsäga marknadens rörelser. Blir ditt svar att du inte kan det så ska du vara långsiktig med pengar du har råd se sjunka. Är du orolig över ditt stora kapital så ta ut en del av det och investera en mindre del, kanske ett par hundra tusen? Det behöver inte vara allt eller inget. Gör det som känns bäst men mitt tips är att kunna motivera ditt val för dig själv om det inte blir som du tänkt dig.

9 gillningar

Yikes, jag har just nu börjat få lite pengar över efter en högutgiftsperiod pga flytt och att familjen har blivit större. Hittade Rika Tillsammans efter lite googlande.
Har nu senasta månader efter att bufferten blev ok börjat spara i aktieindexfonder bredvid amorteringen. Så jag har typ gjort raka motsatsen till de som du planerar. :sweat_smile: :grimacing:

1 gillning

Tack för ett utförligt inlägg Mattias! Mycket bra skrivet. Jag ska lägga upp en plan och hålla mig till den. Jag ligger lite lågt ett tag och låter mitt beslut växa fram…

3 gillningar

Det är viktigt i planen beskriva vad du ska använda pengarna till och när.

(Om 1 år behöver jag nya vandringskängor, om 3 år vill jag åka till Budapest, om 8 år har jag tänkt bygga altan, om 15 år vill jag att ungen ska få moped, om 30 år vill jag gå i tidig pension etc)

Först efter du formulerat detta blir det möjligt att göra en plan

3 gillningar

Min uppfattning är att det nästan alltid är en bra dag att gå in på börsen, jag tror att börsen för det mesta är någorlunda korrekt värderad utifrån den information som finns idag. Sannolikheten är ju större att den går upp än den går ner.

Personligen kan jag inte vänta på nästa lön så jag kan köpa lite fler aktier som jag anser är på rea just nu :wink:

5 gillningar

Pengar för budget är redan undanstoppat. Oförutsedda utgifter, resor, prylar osv. 150”. Där för jag över kontinuerligt för att alltid ha samma summa. Handpenning till ev nästa boende har jag redan då jag är lågt belånad på min bostadsrätt. Inget billån. Så i princip kan pengarna vara orörda till min pension om jag inte får för mig att unna mig lite extra lyxkonsumtion i form av sportbil el liknande. Så med tanke på det har jag nog gett mig svaret själv… pension om 35 år. Bara att gå in fullt på börsen igen antar jag.

Det som tar emot lite är att jag fått så bra avkastning första riktiga året på börsen och det är väl en rätt vanlig tanke att vara rädd om vinsten och vilja tänka säkert. Nybörjarmisstag? Jag kommer även fortsätta med att månadsspara 40% av lönen.

Det som känns lite konstigt och skrämmer mig är att jag inte riktigt vet vad jag sparar till längre sen jag kom över miljonen. Jag tycker det är kul och känner mig trygg med ett rejält sparande men har ibland svårt att glädja mig. Jag unnar mig fortfarande saker men tycker det känns roligare att spara/köpa fonder…

2 gillningar

Jag tror på gå in, frågan är i vad!

För min egen del håller jag på och säljer av eftersom jag har en del aktier som har gått väldigt bra och där jag har svårt att se att uppgången ska fortsätta, bl.a. Avanza.

Totalt sett tror jag att även 2021 kommer att bli ett bra år på börsen.

1 gillning

Om du tycker att du ligger med väl hög risk så sänk den, omvandla en del av dina fina vinster till tex räntefonder. Jag tycker att Lysa är väldigt pedagogisk av den anledningen eftersom man hela tiden har synlig koll på balansen i sin portfölj. Ligger man tex 60-40 eller 70-30 med aktiefonder vs räntefonder så kan man tydligt se att kurvan består av mer flacka toppar men också mer flacka dalar än om man haft 100% aktiefonder. Jag tycker personligen att det är skönt att ha lite räntor av det skälet även om det inte är det mest maxade.

Det låter ju som att du har en väldigt bra ekonomi så du behöver inte gasa på max. Tycker överlag att vi borde prata mer om vad vi ska ha pengarna till. Tror att de flesta helt ärligt skulle ha svårt att bränna 5+ miljoner när de går i pension. Man behöver inte hetsa sparandet om det inte finns faktiska behov för det.

4 gillningar

Jag drabbades själv nyligen av oro för börsnedgång (framförallt på USA-marknaden) efter att ha läst om experters domedagsprofetior.

Efter att ha klurat en del, läst på detta eminenta forum samt noggrant läst det uppdaterade avsnittet om 4 hinkar-upplägget, bestämde jag mig för att sänka risken något.

Jag har fram till nyligen inte haft någon mellanhink (förutom boendet), utan hade en väl tilltagen buffert och sedan resten i aktiefonder. Min åtgärd blev därför att påbörja skapandet av en 60/40 mellanhink.
Har viktat om mitt månadssparande så att 40% av summan går till ett sparkonto och 60% går till aktiefonder. Har även sålt lite fonder för att få loss lite kontanter till mellanhinken.

För mig blev detta sättet att hantera osäkerheten. Jag landade i slutsatsen att om jag känner oro, så ligger jag på en risknivå där jag inte är bekväm.

Mitt tips blir därför att fundera på vilken risknivå du är bekväm med. Samt om du vill försöka förutspå vilka branscher/marknader som kommer gå bra eller om du istället vill satsa brett på diversifiering genom att tex följa RTs basportfölj.

Slutligen ett grattis till ditt sparande som uppenbarligen gett dig en bra slant att förvalta.

3 gillningar

Jag känner igen mig i mycket av det du skriver, Erik. Du, precis som jag, har gått in med större delen av ditt kapital under 2020 och tänker (gissar jag) att tajming blir en större fråga då än om du bara långsamt matat in pengar på börsen månad efter månad, år efter år. Det kan man tycka olika om, men det är så det känns för mig. Personligen har jag, som tror att sannolikheten för en större nedgång på börsen någon gång under 2021-2022 är 30-50 procent, valt att ha en lite annan strategi än du. Jag säljer inte av, men jag går in gradvis (ca 5 procent i månaden) med en större summa pengar (istället för att sätta in allt på en gång) som jag fick i samband med en fastighetsförsäljning. Kommer också senare under året få in ytterligare kapital för en annan försäljning senare under året, som jag kommer göra sanna sak med. Det är egentligen ovetenskapligt agerat, rent statistiskt är sannolikheten större att jag kommer klara mig bättre om jag sätter in allt på en gång än om jag portionerar in det lite i taget. MEN. Jag gör det för att kunna agera OM börsen faller. Vet med mig att jag kommer ha oerhört svårt att göra ingenting alls. Men om jag har lite pengar på bankkontot som jag kan lassa in på börsen om den går ned med 30 procent eller mer, då känner jag mig helt plötsligt som att jag agerar, jag har till och med överlistat systemet! Det är naturligtvis inte sant, men tanken är att det ska förhindra mig att göra riktiga dumheter ifall det börjar bli minussiffror på riktigt (som att sälja i panik) och att det troligen skulle skänka mig en bättre nattsömn.

Jag säger inte att min strategi är bra, men jag tror att den är bra för någon som är så nervig som jag är.

/ Arvid

1 gillning

Tack för många bra svar och synpunkter! Jag kommer att fortsätta sälja av under april och maj. Därefter kommer jag omfördela min portfölj och gå in på börsen igen.

Jag känner mig så pass nöjd med avkastningen för 2020 att jag inte känner press eller grämer mig av en ev uppgång kommande månader. Jag kommer dock inte ha lika aggressiv portfölj som jag haft med 100% aktiefonder och när jag går in igen tänker jag ha lite större summa tillgänglig för att kunna köpa vid ev nedgång.

Det är kanske inte optimalt att lägga upp det på detta sätt men jag kommer sova bättre på natten och kommer göra en utvärdering/analys vid årsskiftet.

1 gillning

Jag gjorde någonting liknande. Mådde väldigt dåligt över potentialen för nedgång så jag sålde av allt och omgrupperade mig mentalt och satte upp olika budgetar och så för att försäkra mig om att jag kommer att ha pengar när jag behöver dom, att en börskrasch inte ska sänka mina tillgångar så mycket att det blir jobbigt och mogna lite mer i potentialen för svängningarna. Nu börjat köpa in mig så smått igen. Snöpligt att ha missat en rätt saftig uppgång, menmen, man lär sig väl eller nåt. Bra att kladda runt när man fortfarande inte har så mycket pengar kanske. :slight_smile:

Grattis till avkastningen. Jag väntade själv i 10 år på en börskrasch som aldrig kom och i Januari 2020 tröttnade jag och gick in med allt jag hade och då kom den vilket gjorde att jag paniksålde och förlorade 30%. Jag hade läst att börsnedgångar brukade vara utdragna och pågå i flera månader men nu föll det med 10% på 1 dag vilket inte var i enlighet med dom förväntningarna jag hade. Nu tar det emot att gå in igen när man missat uppgången. Får väl se vad man gör. Kanske bättre att köpa en bostad istället för pengarna som blev kvar då den är inte lika lätt att sälja av panikartat om man nu skulle ha oflyt att feltajma på en marknad som i princip aldrig dippar.

4 gillningar

Haha usch, är det en sann historia? Den bakvände Forrest Gump! Du får väl testa vattnet långsamt eller nåt.

Tyvärr och jag har svårt att skratta åt den. Vet inte hur jag ska förhålla mig till det riktigt att jag endast var två månader ifrån att få utdelning för all tid jag väntat.
Det jag tror jag lärt mig är att FOMO is your worst enemy och att man ska hoppa på tåget väldigt tidigt utan att analysera och läsa på för mycket. Nu pratar ju alla om börsen vilket skrämmer mig lite.

3 gillningar

Du skriver att du inte vet riktigt vad du sparar till sen du kom över miljonen. Här känns det som att du är en viktig fråga på spåret. Kanske kommer trygghetskänslan och ditt konsumtionsmönster inte vara annorlunda med 20 miljoner än några miljoner i sparande? Eller så blir det skillnad och du förändrar din arbetssituation eller liknande.

Hursomhelst låter det som att du kanske är i ett läge där mer pengar kanske inte kommer göra så mycket nytta för dig. Själv insåg jag att att det troligen var så för mig och valde att avsätta en viss procentandel av min inkomst och en viss procentandel av min avkastning för att göra nytta för andra. Det har motiverat mig till att se till att både min lön och mitt sparande ökar - win-win! Jag upplever att vi är ovana att prata om bistånd och att det lätt uppfattas som skryt och pekpinnar men hoppas att det inte tas emot så utan som ett ärligt tips för att skapa mer mening och nöjdhet i tillvaron.

EDIT: Hoppas jag inte dödade diskussionen :sweat_smile: Mer on-topic tycker jag att det låter som att med tanke på hur långsiktigt ditt sparande är borde du gå in på börsen. Kanske gå in utspritt över ett år eller så som du själv är inne på?

4 gillningar

Jag tror detta är otroligt vanligt men det är ingen som pratar om det. Det är starkt av dig att våga dela och jag är definitivt inte ensam med att beklaga mig över att du har mått som du gjort över din ekonomi.

Vi är våra egna värsta fiender.

Till trådskaparen och de som vill sälja av:
Om du är nära din pension och vill börja använda upp pengarna så förstår jag tankarna om att börja sälja av. Har ni många år kvar så kan sälja av vara det absolut värsta och största misstaget ni någonsin kommer att göra i er investerarkarriär. @Toni ger ett ovärdeligt råd med hur det kan gå. Lyssna på honom/henne

3 gillningar

Ja det kan man ju ha förståelse för. Jag befinner mig i en liknande situation men kanske mindre extrem. Jag har tänkt att försöka göra det bästa nu, men med lägre risk så att det känns mentalt lättare. En tydlig uppdelning i olika hinkar kanske kan hjälpa också. En sak som jag också gör är att försöka investera i sånt som kanske inte har gått lika fantastiskt, då känns det mentalt lite lättare kanske.