Börsläge, sälja av, gå in?

Det finns många som tror att vi kommer se sämre avkastning de närmaste åren, men det finns också dom som tror tvärt om.

Jag hittade nyss en artikel där vd:n för USA:s största bank tydligen tror att USA är på väg mot en boom som kommer vara till 2023. Så det kanske är så att vi kan vänta oss ett fortsatt börsrally i ett par år till innan kraschen kommer.

JPMorgan CEO Jamie Dimon Sees ‘Goldilocks Moment’ for U.S. Economy - WSJ

Det är just därför jag själv anser att man bör ha en strategi som fungerar även om vi har en sämre avkastning under de närmaste åren och om vi har ett rally uppåt.

3 gillningar

Man kan tro vad som helst om börsen framöver men så länge som börsen inte följer tron har man ju fel. Vill man dra ner på sin exponering tycker jag inte man ska handla utifrån sin tro utan låta den faktiska utvecklingen få styra. Sätt en fast gräns nedåt vid vilken du säljer. Det kan vara -5% eller -10% eller vad som helst som du är bekväm med. Då tar du en kalkylerad risk och kommer säkert att skydda en stor del av ditt kapital.

Vill du bara vara exponerad till hälften säljer du bara vidare enligt ovan tills du når hälften. Där kan du då ligga kvar eller möjligtvis omfördela.

Gör du så är det marknaden som prisar ut dig ur marknaden, inte din tro. Hur och om du vill köpa in dig på marknaden igen är en annan diskussion.

2 gillningar

@K.et “Vi är våra egna värsta fiender”. Det påståendet stämmer nog bra det. Nu har jag återigen hamnat i tankarna att marknaden är övervärderad och att man i nuläget tar en väldigt hög risk för en liten förväntad avkastning. Risken mäts ju i volatilitet och värderingsdrawdown men kan undvikas genom t.ex mer räntor fast då minskar ju även avkastningen så pass mycket att det nästan är bättre att ha pengarna på sparkonto till någon bra investering visar sig.
Eller så har jag fel nu då våra hjärnor tenderar att värdera allt i fiatvaluta och enligt Ray Dalio är ju cash trash fast vad ska man värdera tillgångar i då i så fall?
Hur tänker du själv kring investeringar framöver?

@Drakflygaren Menar du stockpicking/aktiv fondförvaltning? Man får nog satsa på det man tror psyket klarar. Jag var själv inställd på att jag klarar -30% vilket jag gjorde också men jag trodde inte det skulle ske så snabbt.

Kolla denna länken som radar upp dom vanligaste buy&hold portföljerna och lägger in antagandet om att räntorna var lika låga som idag när man började spara i dessa för att se vilken skillnad det hade gjort på avkastningen.

Jag tycker att goden butterfly portföljen ser intressant ut (bra riskjusterad avkastning) men frågan är om man ska spetsa gulddelen med lite crypto också.

1 gillning

Totalt sett tror jag att börsen kommer att gå bra resten av året men vissa enskilda aktier kan förstås ändå vara bra att sälja av.

När det gäller mina Avanza aktier så ökade värdet med nästan 150% förra året, betydligt mera upp sedan jag köpte merparten, och eftersom jag inte riktigt ser att “den verkliga värdeökningen i företaget” motsvarar ökningen i aktiekurs så kändes det rätt att sälja av en del, knappt 1000 aktier, I början av året och jag var då väldigt nöjd med den vinst jag gjorde. Hittills i år har kursen ökat nästan 30% till så frågan är om det var dumt att sälja lite i januari eller om det ändå var rätt att göra det och om jag borde sälja lika mycket till nu eller kanske hela mitt innehav. Om man bara visste svaret!!!

Vi pratar om helt olika saker.

Jag pratar om en diversifierad portfölj som hanterar svängningar.

Med tanke på hur din värdeökning är långt från vad någon börs presterade förra året så pratar du om väldigt icke-diversifierade portföljer (utifrån vad jag tolkar av vad du just skrev). Icke-diversifierade portföljer är som att köpa en trisslott och där tänker jag inte kommentera något angående portfölj-strategi. Det är hög risk oavsett tid i konjukturcykel helt enkelt :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Jag investerar enbart utifrån min egna ekonomiska situation. Allt handlar om tidshorisont, vad man behöver pengarna till och när man behöver pengarna

EDIT: Och ursäkta, jag menade inte på något sätt att få det där att låta som att jag hade en tråkig attityd :slight_smile: Jag kan givetvis ge dig min bild av min amatörsmässiga filosofi samt filosofera med dig om din situation. Men lova mig isåfall att ta det för vad det är :smiley:

Mitt bästa råd:

1. Ta aldrig investerar råd från främlingar på nätet för man vet aldrig deras intentioner :smiley:
1 gillning

Jag förstår det och håller absolut med och det var därför jag började med att skriva att jag tror att börsen kommer att gå bra resten av året.

Jag menar bara, och tycker också att det var det jag skrev, att trots att man tror på en långsiktig uppgång så kan det ändå vara läge att sälja av. Jag säljer av för att min portfölj just nu inte är tillräckligt diversifierad.

Här skiljer vi oss åt på några punkter i hur vi använder ord.

Vad är “långsiktigt uppgång” för dig? Är du väldiversifierad så är det absolut en uppgång över 10-30 år och det värsta du kan göra är alltid att försöka tajma marknaden. Om din sparhorisont är 1 år så är börsen rent allmänt väldigt farlig och sparkonto är nog bland det bättre alternativen.

Om din definition av “långsiktigt” är “Om jag enbart ska investera i 1 år” så hade jag i nästan alla fall rekomenderat dig att aldrig någonsin investera. Då är det rena lottot

Långsiktigt så menar jag absolut minst 10 år.

Jag tycker INTE att man ska sälja av en bra diversifierad portfölj om man har ett långsiktigt mål med sitt sparande. Enskilda aktier som har gått väldigt bra kan dock vara lämpliga att byta ut även om sparhorisonten är lång.

1 gillning

Tjena Erik, vilka aktier anser du att de är på rea? :slight_smile:

Dessa är ett axplock av de aktier jag tycker har ett bra pris just nu. (Av naturliga orsaker så ska det inte ses som en köprekommentation.)

• AT&T
  • Coca-Cola
  • STORE Capital
  • Axfood
  • Peab
  • Castellum
  • Kinnevik
  • Boliden

För att ta några av de aktier jag själv har direktinvesterat i. (Viktigt att tänka på är att jag är långsiktig i mina investeringar och har ingen aning om hur det kommer gå den närmaste månaden.)

2 gillningar