Hej.
Efter att månaden tagit slut började jag leka lite med Avanzas tidslinje och insåg till min förvåning att en amatör som jag är nära att slå index 4 år på raken via “stock picking” och tänkte därför skriva av mig lite om det. Närmare bestämt verkar jag ha slagit Stockholmsbörsen och Globalindex. Eftersom att det varit lätt att slå globalindex med en globalfond bara genom att SEK försvagats, så tog jag även med Avanza Global som jämförelse. Den har jag slagit med ungefär 15 % på snart 4 år.
Min bakgrundskompetens
Har ingen ekonomisk utbildning, sanningen är att jag inte kan räkna mer än plus, minus, gånger och delat med. Jag var dock snabb på huvudräkning i grundskolan. Tyvärr ledde detta till att jag slutade plugga matte helt i högstadiet och med nöd och näppe fick godkänt i gymnasiet på lägsta nivå. Balansräkningar är rena grekiskan för mig och jag tittar sällan på nyckeltal annat än direktavkastning. Kommer också från en familjebakgrund med mycket knappa (om än älskvärda) förhållanden, så jag har ingen som helst coachning eller inspiration från någon jag känner.
Min första investering på börsen var i SAS och Northland resources runt 2010-2011. Hade inte en aning om vad jag gjorde. Förlorade 10 000 på någon dag och sålde allt och svor att inte röra börsen igen och köpte en fastighet som jag ägde några år och sålde av med vinst.
Den enda kompens jag har är samhällsvetenskaplig och humaniora. Jag köper bolag utifrån min förståelse av världen och megatrender i samhället som jag försöker förstå mig på genom att lyssna på ekonominyheterna på Sveriges radio.
Portfölj
Jag gick “all in” på börsen under 2020 efter att ha fram till dess haft alla sparpengar jag någonsin sparat ihop på räntekonto som knappt gav någon avkastning.
Har haft ungefär15% i Avanza Zero och Avanza Global, vars marknader jag försökt “tajma” när det varit nedgångar eller förmånlig växelkurs.
Resterande cirka 85% har jag haft investerat i 25 aktier som jag valt godtyckligt, efter egna principer.
Topp 15 värdepapper som bidragit till utvecklingen:
Blackstone
Axa
Allianz
LVMH
RTX (Raytheon tech).
Apple
Avanza Global
Alphabet
Microsoft
Avanza Zero
Investor
Wendel
Morgan Stanley
Ackermans van haaren
JP Morgan Chase
De senaste månaderna har jag hyvlat av Euro-aktier till en valutakurs om 11.7-11.9 sek/euro och köpt fonden Xact högutdelande som till stor del består av SEK och NOK.
Svarar gärna på frågor om någon har några!
Mina fråga till er: Hur stor är sannolikheten att slå index på detta sätt via “stock picking”? Är det turen som ligger bakom eller är det något jag gjort rätt som individ? Jag är själv ganska perplex över min portföljs utveckling men delar gärna med mig hur jag tänkt.