Snart slagit index 4 år på raken med "stock picking"

Hej.

Efter att månaden tagit slut började jag leka lite med Avanzas tidslinje och insåg till min förvåning att en amatör som jag är nära att slå index 4 år på raken via “stock picking” och tänkte därför skriva av mig lite om det. Närmare bestämt verkar jag ha slagit Stockholmsbörsen och Globalindex. Eftersom att det varit lätt att slå globalindex med en globalfond bara genom att SEK försvagats, så tog jag även med Avanza Global som jämförelse. Den har jag slagit med ungefär 15 % på snart 4 år.

Min bakgrundskompetens
Har ingen ekonomisk utbildning, sanningen är att jag inte kan räkna mer än plus, minus, gånger och delat med. Jag var dock snabb på huvudräkning i grundskolan. Tyvärr ledde detta till att jag slutade plugga matte helt i högstadiet och med nöd och näppe fick godkänt i gymnasiet på lägsta nivå. Balansräkningar är rena grekiskan för mig och jag tittar sällan på nyckeltal annat än direktavkastning. Kommer också från en familjebakgrund med mycket knappa (om än älskvärda) förhållanden, så jag har ingen som helst coachning eller inspiration från någon jag känner.

Min första investering på börsen var i SAS och Northland resources runt 2010-2011. Hade inte en aning om vad jag gjorde. Förlorade 10 000 på någon dag och sålde allt och svor att inte röra börsen igen och köpte en fastighet som jag ägde några år och sålde av med vinst.

Den enda kompens jag har är samhällsvetenskaplig och humaniora. Jag köper bolag utifrån min förståelse av världen och megatrender i samhället som jag försöker förstå mig på genom att lyssna på ekonominyheterna på Sveriges radio.

Portfölj
Jag gick “all in” på börsen under 2020 efter att ha fram till dess haft alla sparpengar jag någonsin sparat ihop på räntekonto som knappt gav någon avkastning.

Har haft ungefär15% i Avanza Zero och Avanza Global, vars marknader jag försökt “tajma” när det varit nedgångar eller förmånlig växelkurs.

Resterande cirka 85% har jag haft investerat i 25 aktier som jag valt godtyckligt, efter egna principer.

Topp 15 värdepapper som bidragit till utvecklingen:

Blackstone
Axa
Allianz
LVMH
RTX (Raytheon tech).
Apple
Avanza Global
Alphabet
Microsoft
Avanza Zero
Investor
Wendel
Morgan Stanley
Ackermans van haaren
JP Morgan Chase

De senaste månaderna har jag hyvlat av Euro-aktier till en valutakurs om 11.7-11.9 sek/euro och köpt fonden Xact högutdelande som till stor del består av SEK och NOK.

Svarar gärna på frågor om någon har några!

Mina fråga till er: Hur stor är sannolikheten att slå index på detta sätt via “stock picking”? Är det turen som ligger bakom eller är det något jag gjort rätt som individ? Jag är själv ganska perplex över min portföljs utveckling men delar gärna med mig hur jag tänkt.

2 gillningar

Du ligger ju nära en global passiv indexfond i avkastning och presterar alltså som alla andra ungefär och om 10 år är sannolikheten att du presterat bättre än en global passiv indexfond ganska låg.

3 gillningar

Sådär mellan tummen och pekfingret så hade du två bra perioder. Coronadippen och andra halvåret 2021. Nyfiken på hur du gjorde/tänkte där. I övrigt ”standardutveckling” för resten av perioden.
Grattis så långt såklart. Jag skulle inte lita för mycket på att kunna upprepa detta i framtiden.

Sannolikheten är låg får man nog säga.
Ja det är tur/tillfälligheter som ligger bakom, du kan ju inte ens själv riktigt resonera dig fram till vad du gjort för att landa i detta, än mindre presentera en stabil strategi för att upprepa det igen.
Vi kan återuppta frågan om 15-20 år, då blir det mer intressant.

Som anekdotiskt komplement kan jag nämna att jag under min 20+ år långa investeringsresa haft flertalet 3-5-årsperioder med ordentlig överprestation mot index. Nån gång har jag råkat ligga helt rätt i tajming, nån annan gång helt fel. På 10 år blir det inte alls lika tydligt utan bara lite på marginalen.
Numera ligger 70-80% av min portfölj i indexexponerade fonder.

6 gillningar

Tur eller skicklighet?

7 gillningar

Tur

1 gillning

Tack för svar!

Ah jag försökte inte förklara min strategi utan mer fråga om ni trodde min indexslagning kunde bero på strategin eller tur.

Jag tog fram en strategi under åren 2017-2019 och exekverande den under dippen 2020. Några principer fick jag från Morgan Stanley, från ett dokument om framgångsfaktorer vid investeringar, några resonerade jag mig fram till själv.

Några av mina ledande principer var mycket sammanfattat:

• Bolag som inte gjort nyemission vid finanskrisen 2008.
  • Världsledande bolag med flera grenar/dotterbolag, alternativt investmentbolag.
  • Udelnings- eller aktieåterköpsvänliga
  • Att jag själv förstår mig på bolagens verksamheter.
  • Rider på megatrender (olika former av digitalisering; skiftet från unipolär till multipolär global maktfördelning, växande asiatisk medelklass, växande private equity-marknad, pandemi-faktorer, etc. etc. Detta har varit väldigt underrättelsedrivet. Jag vill absolut inte investera i något som går på tvärs med en megatrend.
  • Passsiv strategi, jag gör väldigt få affärer per år.

Plus några till.

:slight_smile:

1 gillning

Bra jobbat! Mina fem ören - fortsätt att aktivt investera om du tycker det är kul, vilket du helt klart verkar göra, men överväg att realisera det mesta av vinsterna och placera det i indexfonder istället. Det är jättekul att tjäna pengar på börsen men det är faktiskt jäkligt mycket tråkigare att förlora :slight_smile:

1 gillning

Sälj en kurs :money_with_wings:

3 gillningar

Givet din punktlista låter det för mig som två saker:

• Du överexponerar riskfaktorer, värde och ev. Momentum
  • Du hade tur att dessa typer av risker betalade sig under just denna tidsperioden.

Alltså under andra tidsperioder hade din strategi resulterat i underprestation och/eller du tar högre risk.

3 gillningar

Det är ju vettiga resonemang, helt klart. Så vettiga att aktiemarknaden prisat in allt det där redan. :sweat_smile:

4 gillningar

Går dessvärre inte att svara på om du har hittat något som fungerar men vad du skriver låter rimligt och en strategi man läst om andra som använder.

Frågan är om du nu har lyckats komma till punkten där du själv tror på din strategi och kommer på den mindre lyckade planen att nu ska du belåna portföljen och gör sen några dåliga investeringar och ser hur mycket försvinner. Självklart var det nu bara otur och inte fel på strategin så du går all in på några få aktier för de har redan gått ner så mycket och bara måste gå upp nu. Men verkligheten visar sig inte hålla med.

I mina egna backtester av mina strategier så visar de att de senaste åren är speciella. Om det håller i sig eller ej får vi se men skulle vara förvånad om vi inte går in i en ny period på börsen snart.

1 gillning

Jag tror inte det här går att svara på. Själv har jag slagit mitt jämförelseindex (OMXS30 GI) snart 5 år på raken genom passivt men selektivt sparande i aktier. Är öppen med att det lika gärna kan vara tur som skicklighet. :man_shrugging:

2019: +22,41 % (OMXS30 GI +11,02 %, räknat från samma startdatum)
2020: +20,75 % (OMXS30 GI +7,44 %)
2021: +39,50 % (OMXS30 GI +32,70 %)
2022: -8,79 % (OMXS30 GI -12,95 %)
2023: +7,66 % (OMXS30 GI +6,65 %)

3 gillningar

Jag känner också en viss hybris när jag kollar på mina aktier. +235%.

Jämförelsen ser inte like imponerande ut om man jämför med NASDAQ… (men fortfarande bättre)

Min strategi har varit: Köp bolag vars namn du känner igen och som verkar göra tuffa grejer.

10 gillningar

Imponerande resultat men kanske mer rättvist att jämnför med en global index fond än i saker som inte är i SEK. Tittar du på Storebrand Global All Countries A SEK så under den perioden är det upp ca 150% ser det ut som. Du slår ändå den med råge som sagt så riktigt bra!

Sen vid sådana resultat funderar man på hur hög risk har du? Lätt att slå index med tur om man väljer 1 aktie (Apple, tesla). Svårare om man väljer 10-20 st för att sprida riskerna bara så du inte råkar illa ut den dagen det vänder.

1 gillning

Tyvärr är det här nästan omöjligt att svara på. För att avgöra om en strategi faktiskt fungerar krävs en betydligt större datamängd i tid och i olika marknader.

Mitt konkreta förslag är att vara glad för att du slagit index (oavsett varför) och fortsätta med försiktighet. DVS anta inte att det här betyder att du har guldfingrar utan fortsätt satsa rationellt.

Som svar på din fråga. Tror du, liksom jag och många andra slagit index via TUR! Vi kan tro oss ha tänkt rätt med helt ärligt handlar det nog mest om tur, att vi har tagit mer risk.

1 gillning

Den här är intressant. Vilken / vilka aktier var det som tog fart 2020?

Jag tror det var “NASDAQ-aktier”: Här är hur det ser ut med det indexet från jan 2020:

Jag vet inte exakt vilka aktier jag hade 2020 men de flesta av de här:

Polarn fick lite hybris när han dubblade pengarna 2 gånger på en enskild aktie. Såg bra ut under kanske 2 år.

Sen kom fallet.

Ligger just nu på 2.8% av ATH och runt 4-5% av nivån där han pytsade in pengar sist.

1 gillning