Snart slagit index 4 år på raken med "stock picking"

Synd att du inte bara köpte Nvidia

3 gillningar

Nu har det typ gått ett år till.

Bättre än Nastdaq om än knappt. Köpt lite fler svenska aktier under året och sålde lite Tesla.

Ganska nöjd med Yubico som jag köpte i slutet av september förra året, strax innan förra inlägget för 117kr. Men som sagt, jag inser att min strategi inte är den mest genomtänkta. T ex Profoto vars namn jag känner igen och som gör tuffa grejer:

EDIT: Inser att det inte ser så dåligt ut på Profotografen men här är det tydligare:

Jag vill bara berätta att mina certifikat går bra. Jag väljer vinnarna och kommer fortsätta med det.

Har jag nämnt att jag har extremt värdefull insidesinformation från krypto- och guldmarknaden?

1 gillning

ISKbets-poäng!

Fint köpläge i Profoto, tack för tipset.

Har du justerat för valutan? Eller jämför du en utveckling i USD med en utveckling i kronor rakt av?

Bra fråga. Jag bara jämför Nasdaq rakt av på Avanza. Det kanske blir falskt?
En stor del av mina aktier är ju Nasdaq. Dollarn syns i diagrammet ovan. Den har sjunkt en del senaste året. Betyder det att mitt resultat är ännu bättre då? Eller sämre :frowning:

Sämre

Du får ju ut färre kronor om du säljer idag och går till butiken och använder pengarna i Sverige. Men fortsätter du att vara investerad så kvittar ju egentligen växlingskursen. Köper du mer i USA för svenska pengar kan man ju tänka tvärtom.

Ja mina aktier blir ju mindre värda i SEK.

Men jag tänkte på grafen. Vad visar Avanzas Nasdaq? USD eller SEK så att säga?

Om den visar i dollar så är ju mitt resultat bättre eftersom jag snattar att min egen linje i diagrammet baseras på SEK?

USD

Tvärtom. Räknar du om Nasdaq till SEK blir den grafen högre.

1 gillning

Nvda, vestas, aapl, adobe