Tips på investeringsstratgier för aktier eller fonder

Hej
Jag har begränsat med tid på att lägga på börsen, men vill ändå förvalta mina pengar aktivt. Så därför undrar jag om det är någon som kan tipsa mig om någon bra tjänst med råd för att köpa och sälja (helst) aktier eller (alternativt) fonder? Jag prenumerar fn på en PPM tjänst som Mats Svensson har. Han har track record på 20 % årlig avkastning på PPM, det är ju bra. Han har också en tjänst för ISK, men där har han lagt 1/3 av kapitalet i ett biotechbolag som tappade 95 5 i värde. Så vad gäller aktier har jag inget förtroende för honom. Har tittat lite på https://samuelssonsrapport.se/, men jag har läst blandade recensioner på twitter…

Man vill ju att jänsten skall ha ett bra track record, minst 3 år. Även utländska strategier funkar, jag är inte låst till svenska börsen…
mvh

Börja här är mitt förslag: Investerar du i aktier? Då är du högst sannolikt en förlorare…

4 gillningar

Jag tror du redan här redan är mer eller mindre satt käppar i ditt eget hjul. Aktivt investerande fungerar i princip inte för småsparare.

Om jag inte minns fel är hans track record sämre än AP7 aktiefond. Inte speciellt bra.
Han hade superhög avkastning ett år i början. Sen har han haft lägre avkastning under lång tid.

Det hjälper tyvärr inte då det saknas korrelation mellan historisk och framtida avkastning hos enskilda investeringar.

5 gillningar

Hej och tack för länken till hans tjänst. Efter att ha kollat igenom det han skriver och den redovisade avkastningen tänker jag mest ”hur kan jag göra samma sak?”. Detta då han drar in pengar på drömmar, utan att visa upp den avkastning hans drömmer gör gällande. Han omsätter runt 10-11 miljoner per år vilket är fantastiskt för den tjänsten.

Han säljer spaden och pekar ut på en karta var guldet kan tänkas ligga nedgrävt. Helt utan garantier. På det drar bolaget in över 10 miljoner per år. Snacka om guldgruva för honom.

3 gillningar

Tur att det finns folk som vill göra någon jätte rik med månadsinbetalningar :joy::joy:

3 gillningar

Här är ett sätt du kan göra det på, utan att betala någon dyra pengar i gengäld.

Men det är ändå det jag söker, då det inte är en enskild investering jag söker, utan en strategi. Och för att kunna uttala sig om hur en strategi levererar så är en del av utvärderingskriterierna historisk avkastning såklart.

Ja, det är nog en av Sveriges största tjänster av det slaget gissar jag. Han rör sig i ett regulatoriskt gränsland, då han inte har någon certifiering som gör att det han säger om sina köp/sälj är råd eller rekommendationer. Dvs han får bara informera om vad han gör typ…

Men ja absolut så tjänar han pengar på folks drömmar om att tjäna pengar, han också…

Skulle jag vara helt förbjuden av o köpa aktiefonder och behövt köpa enskilda aktier enbart så hade jag nog enbart satsat på.värdebolag där en stor procent skulle vara investerat i investmentbolag så som investor etc sen hade jag köpt aktier varje månad för o sedan “glömma” dom i byrålådan.

Tack för tipset! Det tolkar jag som en “indikator” som man kan använda för att balansera sin portfölj mellan aktier/ränta och guld… En sådan indikator kan man absolut ha nytta av. Jag såg att du stälde några intressanta frågor i slutet på det inlägget, är det något du fått svar på/jobbat vidare med?

Ja, jag avser att göra delvis det med en stor del av min aktieportfölj. Tänkte ha en stor del investor och en sedan en handfull bolag till i olika sektorer. Exakt vilka sektorer vet jag dock inte ännu, men skog och läkemedel tänkte jag ha iallafall, kanske även bygg.

När jag skriver enskild investering menar jag även strategier. Alla aktiva fonder implementerar som sådana även strategier. Så det spelar liksom ingen roll.

Det finns spaltmeter med forskning som visar att historisk avkastning är meningslöst som utvärderingsparameterar för såväl strategier som enskilda fonder eller enskilda investerare (per defintion en strategi).

Lite det jag hade gjort också eller jag hade tänkt såhär

1. Hålla mig till tråkiga brancher där det är reala tillgångar som gör.det stora värdet i bolagen ex som du nämner skog/bostäder etc.
  2. Bolag som har funnits en lång tid och har många valgravar som gör att de är svåra att konkurera ut.

Citat

Ja att slänga fram ett sådant auktoritetsargument som spaltmeter av forskning är ju svårt att argumentera mot… Men för att ändå försöka föra en konstruktiv dialog så säger jag att jag skulle inte hoppa på en nystartad strategi utan något track record. Och det skulle krävas mycket för att få mig att hoppa på en strategi som har visat ett dåligt resultat. Men det vore såklart intressant att höra - om du känner till det - vilka utvärderingskritetier för strategier som är bäst?

Jag skulle vilja vända på det, då du har fått bra svar tidigare. Känner du till en riktigt bra strategi som ger bättre avkastning än billig indexfond? Om någon känner till den, varför skulle de i så fall dela den med resten av världen? Om du tänker på det inser du att det hänger ihop med att sälja spaden och peka ut på en karta var guldklimpen ligger.

Har själv försökt hitta sådana här strategier och alla som verkat bra på ytan, kostade allt från 500 till 5000 i månaden att köpa in sig på. Utan garantier om avkastning. Värt att tänka på.
:bulb:

1 gillning

Avgift korrelerar negativt med framtida avkastning t.ex.

Diversifiering kan ta bort risk (koncentrationsrisk) utan att påverka avkastningen negativt.

Okej, om vi vänder på det. Vi tänker att det jag säger är bara bs.

Så istället frågar jag dig, är bra track record något som korrelerar positivt med framtida avkastning?

Historisk track record säger tyvärr i princip ingenting om framtiden tyvärr. Hade det gjort det hade du bara enkelt och lätt kunnat köpa fonder med 5 morningstar stjärnor och slagit börsen varje år, men har visat sig vara en dålig strategi.

1 gillning

Hmm bra svar… När jag kollar på svaren, så ser jag istort sett bara svar om att det inte finns några strategier. Nej, jag känner inte till någon riktigt bra strategi… jag har letat jag med under de år jag hållt på med börsen, precis som du. Visst ligger det något i det du säger såklart. En anledning jag kommer på till att marknadsföra en bra strategi, är personen bakom har så litet eget kapital, att de förväntade abbonemangsintäkterna gör skillnad. För att vilja dela med sig till någon annan och därmed riskera att förlora sin edge, är väl som du skriver väldigt få som gör…

Nu ställde jag frågan om att hitta bra strategier att abbonnera på. Men det är kanske inte den bästa lösningen. Om jag ställer frågan såhär då: Hur kan man bäst disponera 2-3 h i veckan på börsen? Någon som har något tips, allra helst utifrån egen erfarenhet.

Jag säger inte att det bara bs. Men för att svara på din fråga: Jag vet inte, men eftersom vi inte kan se in i framtiden så söker jag sätt att få en bra framtida avkastning. Ta bilden nedan, en screenshot som visar den procentuella utvecklingen hos länsförskringars fastighetsfond sedan start. Hade jag köpt den årsskiftena 2012, 2013 osv fram till 2019, baserat på historisk utveckling så hade det varit ett bra köp (beroende på min placeringshorisont givetvis, den har vi inte berört alls). År 2020 hade det inte varit det och 2022 hade det varit ett katastrofalt köp.

Nu ställde jag frågan om att hitta bra strategier att abbonnera på. Men det är kanske inte den bästa lösningen. Om jag ställer frågan såhär då: Hur kan man bäst disponera 2-3 h i veckan på börsen? Någon som har något tips, allra helst utifrån egen erfarenhet.

OK. Vilken investeringsfilosofi använder du?