Detta kan nog/tyvärr bli ett ganska långt inlägg! Jag ber om ursäkt till detta!
- Men målet med inlägget är att jag vill detta ska fungera lite som en motpol till att fokusera på “index-fonder etc”. Självklart räknar jag med att få en del kritiska röster! Men det får jag ta…
Min tanke är att dela upp inlägget i tre olika delar:
Del 1:
- -20 investeringsråd ifrån Benjamin Graham (som fungerar som grundbult i mitt förhållningssätt till börsen).
Del 2:
- Min personliga VP-strategi.
Del 3:
- Mina investeringsråd till intresserade.
Detta med hopp om att kanske kunna inspirera några av er andra…
Del 1 (20 investeringsråd ifrån Benjamin Graham):
Tjugo tidslösa investeringsråd från Buffetts läromästare.
Om någon skulle föräras epitetet investerarnas anfader så är det amerikanen Benjamin Graham. Han var som mest verksam under första halvan av förra seklet och avled 1976. Här är hans bästa investeringsråd.
”Den bästa bok som skrivits” enligt Buffett
Värdeinvestering, som bär hans signum, var en helt ny strategi på den tiden och har stått modell och skola för många framgångsrika investerare.
1949 utkom Benjamin Graham med boken ”The Intelligent Investor” som enligt Warren Buffett är den bästa boken om investeringar som någonsin skrivits.
Bästa investeringsråd
Bästa boken om investeringar enligt Warren Buffett.
Förlorade aldrig pengar
Graham både föreläste, skrev böcker och förvaltade. Efter börskraschen 1929, då han förlorade nästan alla sina pengar, förfinade han sin investeringsmodell.
Därefter förlorade han aldrig mer pengar under ett enskilt år, trots världskrig, oljeprischocker och hyperinflation.
Twitterprofilen Compounder har, enligt egen utsago, plöjt alla Grahams böcker och sorterat ut hans tjugo bästa investeringsråd.
- Kontrollera dina känslor.
För att bli en framgångsrik investerare behöver man inte ett högt IQ eller insiktsfulla branschkunskaper. Vad som krävs är en bra strategi för att göra intelligenta beslut och hålla känslorna i schack.
- Disciplin och mod.
Hur du avkastar i det korta perspektivet är mindre viktigt jämfört med hur du agerar. Visa disciplin och mod och låt dig inte påverkas av andras nycker.
- Investera motvalls.
Den intelligenta investeraren är en realist som säljer till optimister och köper av pessimister. Köp aktier när det är blod på gatan. Panik skapar bra priser på bra bolag.
- Ha en finansiell plan.
Det är inte betydelsefullt huruvida du överträffar marknaden. Däremot är det viktigt att ha en finansiell plan som tar dig dit du vill.
- Björnmarknader erbjuder möjligheter.
Ju dummare marknaden uppför sig desto större är möjligheterna för investerare.
- Du är delägare.
Som aktieinvesterare äger du en del av ett företag. Agera därefter.
- Den här gången är inte annorlunda.
Extremt goda eller dåliga marknader är inte uthålliga. I det långa perspektivet är aktiemarknaden den bästa platsen att investera dina pengar i.
- Fokusera på fundamenta.
I det långa loppet följer aktiekursen bolagets vinster. Vänd volatiliteten till din fördel.
- Fokusera på din egen avkastning.
Investeringar är inte ett spel där det går ut på att prestera bättre än andra utan istället kontrollera din egen investeringsprocess. Håll alltid fast vid dina mål och investeringsplan.
- Använd marknaden till din fördel.
Marknaden är till för att tjäna dig. Glöm aldrig att priset på aktierna utgör ett erbjudande, antingen för att agera eller att ignorera.
- Undvik hög transaktionsaktivitet.
Bevisen är uppenbara. Ju mer du handlar desto mindre har du kvar. Den bästa investeraren är en död investerare
- Kostnader slår.
Varje skatt eller utgift du betalar påverkar din avkastning. Försök att minimera alla utgifter.
- Säkerställ att argumenten är goda för att köpa eller sälja en aktie.
Köp aldrig en aktie för att den gått upp eller sälj en aktie för att den gått ned. Agera bara när bevekelsegrunderna i analysen har ändrats eller om du hittat ett bättre alternativ.
- Köp alltid en aktie under det fundamentala värdet.
Ju billigare du köper desto större blir din säkerhetsmarginal.
- Betala aldrig för mycket.
Ett bra företag är inte detsamma som en bra investering om du betalar ett överpris. Att jämföra värderingen på aktie med femårssnittet är en bra start.
- Spekulera aldrig.
Individer som investerar skapar pengar åt sig själva. Individer som spekulerar skapar pengar åt mäklare.
- Omfamna prisfluktuationer.
Volatiliteten har bara en betydelse för en riktig investerare. Den skapar möjligheter att köpa klokt när priserna faller och sälja klokt när aktierna har gått upp för mycket.
- Vänd panik i marknaden till din fördel.
Björnmarknader och börskrascher skapar möjligheter.
- Ha tålamod.
Om du har ett långsiktigt perspektiv så kan man bortse från den dagliga volatiliteten. Den bästa investeraren är mycket tålmodig.
- Framgångsrik förvaltning handlar om att kontrollera risk, inte undvika risk.
I den långa loppet är aktier mindre riskfyllda än obligationer.
Del 2:
(Min personliga VP-strategi.):
Nuläge: Jag är nu 62 år gammal, beräknar gå i pension redan om 1 år. Kommer även erhålla en relativt hög pension, så är på inget sätt beroende av min portfölj på börsen.
-
Relativt hög sammanvägd risk i portföljen, för möjligheten till större vinst. Då jag och min fru har andra tillgångar och inte är beroende av pengarna i portföljen.
-
Valt en stor del i stabila/etablerade företag med lång tid med vinst och med stor marknadsandel i sina branscher.
-
Stor del av mina värdepapper finns i de jag anser vara framtidsbranscher och inom områden jag är hyffsat insatt inom. Efter att ha arbetat inom IT i över 30år.
-
Relativt stor del i USA och magnificent 7
-
Diversifierad portfölj;
Investmentbolag (6), fonder (5), enskilda bolag (26) samt krypto/guld (3) -
Ju mer jag tror på bolaget desto större procent, dock alla inom intervallet 1,5-6% av tot. Inköp i enskilda värdepapper
-
Förutbestämd inköpsfördelning rörande olika värdepappers typer.
-
Förutbestämd vinstuttagning per enskilda värdepapper, enligt egen utarbetad modell.
-
Stödköp upp till +20% i enskilda VP vid ev./tillfälliga nedgångar (normalt efter ca. 5% nedgångar i något av mina utvalda värdepapper.
-
Långsiktigt innehav i samtliga VP som utgångspunkt. Såväl vinnarna som merparten av förlorarna ska vara kvar.
-
Rena spekulationer med 4% av depån i kryptovalutor för ökade möjligheter till ev. högre avkastning.
-
Min modell styr i hög grad mina inköp och försäljningar och detta för att minimera andelen dumdristiga förhastade emotionella beslut.
-
Uppföljning minst veckovis för mindre korrigeringar utifrån enskilda värdepappers utveckling. (Jag lägger ca. 3-4 timmar dagligen som har koppling till min portfölj.
-
Max st 40 olika värdepapper.
-
Värdet i ett enskilt VP ska inte överstiga 9% av portföljens totala värde.
-
Dra nytta av börsens, upp och nedgångar!
-
Sist men inte minst, detta är en hobby, m.a.o. gör jag detta för att ha kul, med förhoppning att tjäna extra pengar före och under min pension.
-“Index-kramare” trycker troligtvis följande:
-
För hög sammanhållen risk i portföljen.
-
Matematiskt bättre med betydligt färre antal värdepapper.
-
Bättre att göra det enkelt och bara köpa i index.
-
Köp absolut inte enskilda bolag.
-
Sälj av vinnarna snabbare och en större del av dem.
-
För centraliserad portfölj mot USA.
-
Brist på värdepapper i andra specifika tillgångsslag, för att bättre säkra upp marknadens naturliga svängningar.
-
Att jag och många med mig har en övertro på min förmåga att välja ut enskilda värdepapper, som bara kommer att slå tillbaka på mig själv.
-
Dumdristigt att ens fundera på att spekulera i kryptovalutor.
-
Tänk om, och lär mer av historiska data.
-
Din chans till att lyckas bättre än index under en 10års period är under 30%.
-
En intressant, men dum strategi.
Del 3:
- Mina investeringsråd till intresserade.
Hej,
-
Har du inga pengar sparade, är spara det första steget du bör göra. Se även över dina utgifter i samband med detta vilket markant kan öka ditt sparande både på kort och lång sikt.
-
Har du inte börjat investera på börsen gör det nu (finns möjligheten) är ofta nu bästa valet och börja smått och med minimala avgifter och risker.
-
Sätt bara in pengar på börsen som du kan undvara minst 5 år, resterande tillgångar bör du ha utanför börsen.
-
Bestäm dig för en individuell risknivå för dina tillgångar på börsen. Dina totala tillgångar (inkl. de ni har utanför börsen) och även din riskaptit styr detta.
-
Håll dig helt eller till stora delar de första åren borta ifrån högt spekulativa och volentativa värdepapper typ. krypto.
-
Ta fram en för dig passande investeringsstrategi, och skriv ner den tidigt i din börsresa.
-
Låt din personliga strategi styra och vägleda inför val av värdepapper, när köpa och även när du ska sälja (hela eller delar av enskilda värdepapper).
-
En väl differentierad värdedepå kan minska dina risker betydligt inför nedgångarna som även de på längre eller kortare sikt är ofrånkomliga.
-
Håll dig till din strategi och gör bara korrigeringar/kompletteringar i den när du ser klara fördelar med just detta.
-
Lyssna inte på allt brus och alla, så kallade experter. Lyssna på andra med var mycket källkritisk. Saker som låter för bra är oftast FÖR BRA!
-
Oftast går börsen långsiktigt (på flera års sikt) i helhet plus. Men samtidigt går enskilda år även minus. Var beredd på såväl med som motgångar och framförallt var långsiktig i ditt sparande.
-
Välj dina värdepapper med största omsorg. Höga inköpspriser på värdepapper rättfärdigas inte alltid, oberoende hur bra utsikter det enskilda värdepappret aktien än har. Detta då marknaden förändras och oförutsägbara saker händer.
-
Viktigt att du förstår att när du köper fonder och aktier köper du fragment av en eller flera bolag. Och detta bör vara styrande i dina val av värdepapper.
-
Lär av dina, men även av andras misstag/förluster.
-
Outcome på en investering bestämmer inte om den var ett bra investering från början, utan är bara resultatet (ibland är tur/otur och tillfälligheter en stor del av resultatet).
-
Var inte för snabb att sälja av vinnarna och/eller förlorarna.
-
Se börsen som en handlingsplats, när någon går plus i en transaktion så går samtidigt någon annan mer minus (p.g.a. avgifter som både säljare och köpare har). Och den som besitter den mest relevanta/bästa informationen blir oftast den som går ut som segrare i respektive transaktion.
-
Har du inte intresse, tid och/eller kunskap om marknaden/trender/bolag etc. så bör du i de allra flesta fall inte köpa enskilda bolag utan istället satsa på att köpa en global indexfond eller motsvarande.
-
Men sist men inte minst, innan du tar några som helst finansiella beslut se till att du känner dig trygg i dessa beslut. Förhastade beslut är sällan bra!
-
Väljer du att gå emot strömmen, genom att bl.a. köpa in dig i enskilda bolag välj då dessa inom branscher som du är relativt väl insatt inom. Men köp aldrig mer än 8% (av ditt totala börsinköp) i ett enskild bolag.
//Nuläge efter 3,9 år på börsen är totalt ca 62% i vinst. M.a.o. ca 16%/år i ett genomsnitt.//
Jag vill via detta inlägg stimulera fler att våga ta sin egen väg in i börsens fantastiska värld!
- sköt om er! (ni fåtal som orkat igenom hela texten…)