Min aktiestrategi har klått index 5 år på raken.
En princip räcker för att sammanfatta den:
- köp globala världsledare.
Min aktiestrategi har klått index 5 år på raken.
En princip räcker för att sammanfatta den:
Japp, förstår att du och andra tar andra vägar! Själv skulle jag inte kunna tänka mig att enbart fokusera på AP7 SÅFA (gällande min premiepension). Men att vi är olika är skitbra… ![]()
Vilka är globala världsledare nu? Vad köper du?
Som nämnt är din beräkning inte korrekt. Om din portfölj gått upp 62% på 3.9 år (3 år och ungefär 11 månader) så har den gått upp med 13.17% per år (1.1317 ^ 3.9 = 1.62), inte 15.9%.
Microsoft, Blackstone, JP Morgan Chase, LVMH, Alphabet, Amazon, Apple etc
![]()
Jag har nyligen lagt in en länk över mina VP på Avanza, se inlägg…
MvhP
Absolut, många av råden i listan är ju dessutom helt oberoende av vad man placerar i för något, det kan vara aktier, indexfonder eller något annat.
T.ex. nedan håller jag helt med om och gör så själv även om jag inte längre placerar direkt i enskilda aktier.
Kontrollera dina känslor.
Disciplin och mod.
Ha en finansiell plan.
Den här gången är inte annorlunda.
Fokusera på din egen avkastning.
Undvik hög transaktionsaktivitet.
Kostnader slår.
Spekulera aldrig.
Ha tålamod.
Framgångsrik förvaltning handlar om att kontrollera risk, inte undvika risk.
Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT-inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet
Problemet med inlägg som detta är att man går emot det som är säkert. Eller vad forskningen säger.
Därför kommer folk se det som man har tur och ingen skicklighet.
Att slå index, kan inte tur uteslutas. Men det är fel och hävda att det bara är tur.
Tex fram till 3 år sedan. Fick jag index att se ut som ett skämt. Lite tur ja.
Men jag såg när det var dags att sälja mina investeringar i fastigheter
Jag såg att när netflix kom. Att detta kommer bli det största i tv sedan man uppfan tv. Och sålde i tid.
Jag sålde investeringar i bilbatteri när de sa att det inte gick som planerar och hur elen blev osv. Över 100% på 2 år.
Jag hade tur att det gick så bra så länge som respektive investeringar gjorde. Men det var skicklighet att jag såg vad de eventuellt kunde ge mig.
Att slå index kräver att man kan se helheten i vad ens investeringar går till, och hur den är efterfrågad i omvärlden.
Likadant att man har öga för när något nytt verkligen är en revolution. Vilket inte alltid är uppenbart.
Netflix gick som tåget i flera år. Men bilbatteri fick en krash innan den ens nått sin storhetstid.
Det är lätt och tro att bilbatteri är ett safe bet. Men skillnaden var att netflix var överkomligt för alla.
Elbilar är nästan bara för de med höga löner och villa med garage. Folk i lägenhet lockas inte lika mycket av Elbilar.
De som slår index gör det, för de har förmågan att se något som de som inte slår index inte ser.
Som du säger så är det inte nödvändigtvis en bra strategi för alla, men på vilket sätt tycker du att det är en bra strategi för dig? Jag tycker det är tydligt att det inte varit någon effektiv strategi över den nämnda perioden åtminstone.
Till exempel, 3-4 timmar per dag (borträknat helger) i 3,9 år blir över 3500 timmar. Och du har fått 62% avkastning för det jobbet.
Jag lägger ca 10 minuter i veckan på att kolla mina fonder och uppdatera mina spreadsheets, men pillar inget i övrigt. Så kanske 35 timmars “jobb” över samma tidsperiod. LF Global index hade väl gjort 101% över samma tidsperiod, men jag har lite räntefonder också så jag har nog inte haft riktigt så bra avkastning. Men bättre än 62% iaf.
Men å andra sidan, tycker man det är väldigt kul och stimulerande att hålla på med aktiehandel på det här sättet kanske det varit väl spenderade 3500 timmar. Och egentligen man bör väl ge strategin några decennier till för att få en bra jämförelse, index har väl gått ovanligt bra på sistone.
“Framgångsrik förvaltning handlar om att kontrollera risk, inte undvika risk.”
För mig personligen betyder ovanstående formulering att jag markant kan minimera min risk exempelvis via att enbart fokusera på Globala index-fonder, men samtidigt är det för mig även att “undvika risk”. Jag har inom min portfölj “so far” en betydligt högre total avkastning på samtliga enskilda bolag, jämfört med de 30% jag har i fonder och investmentbolag (mindre risk). Hur det ser ut framöver, kan jag självklart bara spekulera i, Detta väger självklart in i min “positiva” bild över att placera i enskilda bolag. Kanske jag om det svänger, väljer att köra 50% “Högrisk” och 50% “lågrisk” (fonder/investmentbolag) framöver. Mvh P. Men oavsett så kommer jag nog aldrig bli en Global-index-kramare!
Då intresset har ökat, från en låg nivå 2021-2023, så har det ökat markant 2024. Så vi pratar nog snarare om 1000-1500 timmar. Och dessa kan delvis men inte till fullo kopplas till börsen. Mina 2 första år på börsen, var mycket testa och lära…Det är först år 2023-2024 som gått riktigt bra 30% vinst respektive 45% vinst. En del tur, självklart! Men även ett fåtal misslyckanden.
Min uppskattade vinst/år ligger på 16-17%, vilket är bättre än de flesta index-fonder presterar under längre perioder. Målet är att dubblera det insatta kapitalet på max 6 år.
Mvh P
Avanza Global är upp 100% på 4 år och du är upp 60%.
Alltså har du grovt underpresterat indexrekommendationen här på forumet?
Eller har jag läst fel?
Nej, det vill inte säga! Dock är min tidshorisont betydligt längre än 4 år!
Tänk hur mycket tid det är du lagt på det här som hade kunnat gå till tid med vänner / hobby /lära sig något, samtidigt som du hade fått avkastning som är bättre.
En eller flera globala indexfonder. Lätt och rätt. Behöver inte följa hur det går. Bara låta det vara.
Han har rätt i detta. Det är lätt och säga idag att tex lf glob har gått bättre än tex länsförsäkringar fastighetsfond de sista 5 åren
Men om det skulle vända för fastighetsfond om tex 2 år. Och gå lika bra. Kan vi se resultat som på 10 år ger fastighetsfond 900%
Och global 4-500%
Nerlagd tid, betyder inte att mina andra hobbys, vänner eller något annat fått stå tillbaka…Nerlagd tid ser jag både som hobby och lärdomar inför framtida investeringar. Och den avkastning jag fått är troligtvis bara en bråkdel av framtida avkastning. Och om min avkastning historisk samt framöver är högre eller lägre än globala indexfonder kan vi återkomma till någon gång 2026-2028. Då detta är ett 8års projekt. Men du och jag kommer aldrig vara helt på samma sida om index-träsket.
Du har nog den dyraste hobbyn jag hört talas om.
40% lägre avkastning än den passiva rekommendationen här på forumet.
Släng in 10 miljoner i din strategi och förlora 4 miljoner mot index på 4 år…
Det blir många båtar och bilar det.
Jag säger inte detta för att vara elak utan för att få dig att fundera på om din strategi är det bästa för dig.
![]()
Det var väl ändå närmare 13% när man räknade rätt? Och din strategi har bara presterat detta under en kort tidsperiod när börsen gått bra i allmänhet. Är det tillräckligt för att förutspå att att den kommer gå lika bra, eller bättre, än index i framtiden? Men vi får väl se helt enkelt. Bra att du inte tycker du slösat bort din tid iaf.