Skulle vara intressant att få lite kommentarer kring nedanstående funderingar
Placeringsstrategi för 2021-
Av tidigare placeringsstrategi som mest varit mot enskilda aktier inom området nystartade svenska fastighetsbolag, tror jag det bästa nu är uttömt. Därför behöver vi byta strategi mot nya områden.
Dessa har jag begränsad kunskap att hantera själv så hjälpmedlet blir fonder inklusive ETF:er. ETF:er är börshandlade fonder med låga avgifter. Ofta passivt förvaltade och indexnära.
Grundläggande placeringsfakta: Hög avkastning kräver risktagande. Det absolut grundläggande är att balansera dessa mot varandra och att minimera risken. Detta är svårt. För 8 av 10 placerare hade det bästa varit att placera mot aktiemarknaden i stort med hjälp av en fond med lägsta möjliga avgift.
Andra fakta är att småbolag och tillväxtområden avkastat bättre än helheten. Fondens avgift ska vara låg (<0,5%) särskilt om man sparar på lång sikt. Placerings horisonten är också viktig. Om hela sparkapitalet behövs inom 3 år måste risktagandet minimeras. Det gäller inte för oss. Vi kommer att
prioritera god avkastning med ett genomtänkt och kontrollerat risktagande. Jag vill dessutom spänna mina krafter över genomsnittets. Förra 3-årsperioden dubblades kapitalet.
Avkastningsmål: 30% tillväxt totalt över 3 år
Fokusområden: Hållbar energi, Klimatomställning, Hälsovård, Ny Teknik och Tillväxtmarknader. Där val kan göras ska små och medelstora bolag prioriteras. De tre första områdena har varit i ropet några år och skulle kunna ses som uttömda. Det tror inte jag. Covid och Biden eldar på dem och ger dem nytt bränsle. Restart av ekonomi efter covid ska ske med grön prägel och Biden kan få USA med
på tåget, som kan leda till en positiv dominoeffekt. Ny teknik, små bolag och tillväxtmarknader haröver tid (>5 år) alltid avkastat bättre, men kortsiktigt ökar risken.
Begränsning av risktagandet: Nummer ett kommer vara att ha en ansenlig summa i kontanter så att vi i princip är oberoende av kapitalet som utsätts för risk. Nästa princip blir att välja stabila förvaltare med gott trackrecord 5 år tillbaka, duktiga medarbetare och helst låga avgifter. Sedan gäller att
sprida risken över alla områdena, också geografiskt och gärna med flera förvaltare inom samma område. Säkert också några alternativ med en bredare inriktning, även utanför våra fokusområden.
Exempel på Fondval:
Handelsb Hållb Energi, Nordea Klimatfond, Schroder Gl Clmt Chg
Handelsb Hälsovård, Nordea Em Stars, Schroder Gl Energy Tr
iShares Gl Clean Energy, Lyxor ETF New Energy, Cworldwide Healthc
JPM Gl Healthcare, Didner&G Small Cap, Enter Småbolag
Carnegie Micro Cap, AMF Småbolag, Swedbank Ny Teknik
TIN Ny Teknik, Länsförsäkr Tillväxt, Spiltan Investmentb

. Du gillar inte märkliga frågor?
. Idag gick min portfölj upp med 43000kr i global indexfonden.
. Du ser att man kan bli rik även på indexfonder Kurt.