Varför jag, och kanske även du, inte ska eller bör sälla dig till övriga indexkramare!

Mina första 2 år på börsen gick otroligt bra, sedan sprak IT bubblan… Två är är ingenting i ett börsperspektiv. Jag förstår hur du tänker för att jag har gjort likadant. Det ända jag kan säga är att om jag visste då vad jag vet nu, hade jag haft ganska mycket mer pengar.

1500 timmar är ingenting i jämförelse med vad banker och andra professionella investerare lägger på det och forskning visar att de ändå inte slår index över tid. Visst finns det undantagsfall (eller tur), men hur stor är chansen att dina analyser skulle vara bättre?

Det betyder ju ingenting för det är bara din uppskattning baserad på dina analyser och du har med stor sannolikhet fel. Dessutom en orimlig avkastning på många års sikt.

4 gillningar

Anledningen att min uppskattade vinst/år på 16-17%, är beräknad utifrån:

1. Det är vad jag ligger på totalt sett sedan start…
  2. 2021-2022 var inte så bra år för min portfölj eller börsen som helhet
  3. 2023 var ett bra år, men jag gjorde ett antal dåliga val
  4. 2024 gick USA-börsen bra och jag hade jag 48% i vinstprocent
  5. 2025 räknar jag med en nedgång till mer normala nivåer, blir nöjd med 24% eller däromkring.
  • Så helt ogrundade är inte min uppskattning! Tycker jag…räknar med att flera kan tycka jag är för optimistisk…
1 gillning

Det mesta som skrivs på forum av detta slag “betyder inte speciellt mycket” och kan för vissa vara bortkastad tid, för andra källa till information.
Och gäller i hög grad framtida uppskattade vinster…

Och du får självklart tycka att 16-17% är en orimlig avkastning över 8 år. Men detta betyder inte att det är osannolikt. Sköt om dig!

1 gillning

Jag uppskattar att du försöka tänka annorlunda och kommer med andra idéer. Men att tro att du vet mer om börsen efter 4 år på börsen än många här på forumet som håller på i 10-20 år och har varit med om flera kraschar tycker jag är lite magstarkt…

Och ja, 16-17% över 8 år i avkastning är osannolikt, det klarar du ju inte ens nu, när börsen ändå har gott ganska bra.
Redan nu ligger du back på de som har sparat i index fonder och det är pengar du måste komma i kapp innan du kan börja slå indexet

5 gillningar

Jag ligger redan på 16-17% efter 3,9 år av 8.
Jag ligger inte efter…
Jag har vissa fördelar, då jag har 30 års erfarenhet av en het och framtidsbransch, IT.
Jag tror inte jag vet mer om börsen än många här! En del av er index-kramare har svårt att förstå att globala index-fonder är inte svaret på allt och definitivt inte för alla. Ber om ursäkt om jag trampat på dina “fötter”, koppling till citat “magstarkt”.

1 gillning

Fast du har ju inte 16-17 % du verkar ju inte förstå hur man räknar ut det.

17 gillningar

Detta är ju det stora problemet. Jag lägger ca 1h per år.

5 gillningar

Du trampar mig inte mig på tåarna. Jag påverkas ju inte av dina val och jag har själv gjort likadant i många år. Men det är dåliga rekommendationer till andra.
För forskningen är tydligt, globala indexfonder är bästa valet för alla. Sedan säger det inte att just du behöver följa denna forskningen.

Och som andra redan har påpekad stämmer inte din beräkning gällande din avkastning.

1 gillning

@Palin Vad är ditt CAGR per år hittils?

Det är inte jätteovanligt att personer lägger 3-4 timmar/dag kopplat till sina hobbys (speciellt inte om man räknar in resor till och från, för beredelser mm.
Detta skriver du “är det stora problemet” inte för mig i alla fall!

• Du som inte vill lägga mer än 1h per år, ska definitivt sälla dig till övriga index-kramare!

Här kommer ett mer exakt CAGR-värde.

Intressant nog uppfanns indexfonder just 1976 när Graham avled.

9 gillningar

Man ser aldrig seriösa investerare hävda sådant. 24% är vad du blir nöjd med, vilket jag tolkar att du egentligen förväntar dig något mycket högre men om det går dåligt så är det ok med 24%.

Skrämmande :scream:

10 gillningar

Jag uppskattar du skriver om dina strategier och idéer, men det är ganska trist att du hela tiden slänger dig med skällsordet “index-kramare”.

Det är otrevligt men också lite underhållande då vi “index-kramare” har:

1. Fått högre avkastning
  2. Har påpekat att du räknar fel
  3. Får 3–4 timmar mer om dagen till att göra vad som helst
  4. Du har en missuppfattning om varför folk investerar i indexfonder
16 gillningar

Feltolkning:
2024 var ett otroligt bra år för mina VP, och 24% eller däromkring är lite mer realistiskt, med tanke på 2025. Dessa är mina förhoppningar. Nöjd är jag med allt över 17%. Skrämmande eller inte…det får stå för dig.

2 gillningar

@Palin Hej, jag blir lite nyfiken på var och hur du spenderar dina 3 timmar per dag på din börshobby? Källor till information och böcker etc där du lär dig osv. Vilken börsmäklare anser du vara bäst etc? :rocket: :us:

Mvh / Stefan

• du underpresterar en globalfond med 40% på fyra år,

• globalfonder ska snitta runt 10% per år över långa tidsperioder.

Slutsats: över långa tidsperioder finns risken att du får lägre avkastning än 10% per år med din strategi.

2 gillningar

Missförstå mig inte … om du lyckas få 17-24% med din portfölj så lär det antagligen även innebära att min portfölj gått bra. Så jag hoppas du lyckas med det du skriver.

Dock är det ett högt mål eller förväntan sett till historiska siffror. Då menar jag inte de senaste 12-15 åren utan senaste 70-125 åren.

2 gillningar

Dessa trådar ger mig vibes från 2021 och känslan av att en björn håller på att väckas. Hoppas det dalar hela -25 så man får nåt för sin magra lön.

2 gillningar

Du har rätt i ett av 4 påståenden nr2 (där jag räknat fel ja).
Nej, du/ni får inte 3-4 timmar mer om dagen (alla har 24h/dygn). Och jag kan när jag själv vill skära ner dessa 3-4 timmar till 25% eller mindre…Men jag tycker det är så roligt, så det är inget jag prioriterar speciellt mycket. I slutet av året går jag i pension, så tid är något som jag har gott om! Det räcker gott till familj/barn/barnbarn, vänner, bordtennis, Backgammon och utlandsresor.

2 gillningar