Varför jag, och kanske även du, inte ska eller bör sälla dig till övriga indexkramare!

Ja om man har det som jobb eller hobby är en annan sak. Jag tycker börsen är jättetrist, jag vill bara ha mer pengar utan att göra något. :smiley:

Och 3-4h per vecka? Med småbarn är jag glad till 1h fritid i veckan. :joy:

11 gillningar

Du gick in med hela beloppet dag 1 och har inte fyllt på något?

Edit: Det verkar som om din kalkylator endast tar hänsyn till hela år? Hade du haft 17% i 3.88 år så borde du ha mer pengar nu.

Jag tror att du lurar dig själv med dålig matte om och om igen.

• Först hade du beräknat CAGR på 100% avkastning över 5 år. Nu har du ändrat ditt inlägg där du räknat med 62% på 3 år. Du har inte fyllt i kalkylatorn rätt för att få de 3,9 år jag antar du vill räkna på.

• Korrekt CAGR för dig hittills är ca 13% per år om du fått 62% över 3,9 år. Inte 16-17%.

• Din utveckling är påtagligt sämre än index, alltså ligger du efter. 62 < 101.

• Du säger att målet är att dubbla kapitalet på 6 år. Och att du är nöjd med allt över 17% (per år antar jag). Varför är målet satt lägre än vad du är nöjd med? Med 17% per år borde du dubbla pengarna på strax över 4 år.

Du får göra vad du vill med din tid och dina pengar, men jag spår fördärv.

18 gillningar
  1. Genom att hålla mig uppdaterad på mina olika innehav samt mina bevakningar av andra VP (läser mycket, kollar rapporter, även en hel del på YouTube).
  2. Jag har dessvärre inte erfarenhet av andra börsmäklare än Avanza. Funderar dock på att kanske byta framöver. Med andra ord lite tid att kolla alternativ.
  3. Jag läser och bevakar några större kända investerare relativt frekvent.
  4. Jag köper och säljer i mina innehav vid större marknadsförändringar.
  5. Det viktigaste är att jag håller mig till min VP-strategi, som i detalj bestämmer när jag köper och säljer.
  6. Jag försöker hitta relevant info, och försöker sortera bort brus.

Vill du ha ett tips?

CAGR bygger på ett jämt värde över hela perioden, därav har resultat blivit som jag visat. M.a.o. så har jag haft en lite ojämn fördelning.

2 gillningar

ok, vi säger så.

1 gillning

Nej, det är inte viktigt för mig! Men vill du dela med dig, gör så… Men målet är att följa min valda VP-strategi, och endast marginellt ändra något i den.

1 gillning

Utforska denna börsida :santa:

Jag tycker du kan unna dig att starta ett nytt ISK där du lägger en hundring i typ LF Global Index vid sidan av din vanliga portfölj. Då har du något att jämföra utveckling emot, och du får en tydlig kvittens på om din strategi funkar jämfört med “indexkramarna” eller ej. Kan vara skönt med en objektiv benchmark-siffra som du lätt kan stämma av när du loggar in på Avanza.

9 gillningar

Efter att lagt in mina världen i CAGR-räknare så visade den tydligt 17.0%. Lagt in en skärmdump i denna tråd. :grinning:

1 gillning

Tack för förslaget, men inte aktuellt för min del.
mvh
P

1 gillning

Vilket värde tror du att den visar om 0.12 år om du har samma summa pengar? Du har inte haft 17% i årlig avkastning med de värdena som du har presenterat.

1 gillning

Den räknaren har nog räknat med 3,0 år vilket ger 17,4%

4,0 år (som är betydligt närmare 3,88) ger 12,8%.

7 gillningar

Tack för tipset!

• Jag ska lägga några timmar på borsdata.se !
    Alltid bra att kolla nya saker…lätt att fortsätta med samma kanaler som man gjort en längre tid.
    mvh
    P
3 gillningar

Det kan du rätt i!
Mig personligen är CAGR-värdet inte speciellt intressant…
Min plan är från start att dubbla mitt insatta kapital på högst 6år. Och ligger nu efter 3,88 år betydligt över min plan…budgeterar dock med en börsjustering ner på mellan 10-15% under 2025.

1 gillning

Jag kan tycka att du har ett rätt så ambitiöst mål för 2025 om du siktar på att gå +24% om börsen går ner 10-15%.

1 gillning

Ok låt oss reda ut detta.
Han har det mesta i usa.

Usa har gått 53-60% de sista 3 åren. Lågt räknat blir det 17% per år.

Under denna tid har tex lf global gått sämre.

Så alla ni som säger han har gått sämre än index eller global har överlag fel i ert påstående

1 gillning

Ja, kan hålla om nedgången sker Q1-Q2 och sedan en sedvanlig rekyl upp hinner komma senast Q4.
Men jag tror på ambitiösa mål! Får mig att vilja bli bättre…

På 4 år som han säger så är LF USA 129 % +

8 gillningar