Tips på investeringsstratgier för aktier eller fonder

OK intressant. Har du någon källa som du kan rekommendera där man kan läsa mer om vilka utvärderingskriterier som är bäst?

Att få högre avkastning än marknadsviktat index till samma risk är mycket mycket svårt.

Att få högre avkastning med något högre risk är relativt enkelt men kvoten mellan avkastning och risk kommer i de allra flesta fall gå ner.

Någon strategi att slå globalt index avkastning med en insats om ca 2-3h per vecka existerar i det närmaste inte. Aktivt investerande för en småsparare fungerar i princip inte. Du konkurrerar om att göra bättre affärer än din motpart som i genomsnitt har hela team av personal kring sig. Du kommer över tid gå ut som förlorare relativt index.

Du kan ta högre risk med hävstång eller faktorinvesteringar. Men du kommer inte behöva lägga 2-3h per vecka. Mycket mindre. Snarare 2-3h per år.

Helt enkelt lönar det sig inte att lägga tid på investeringar om du försöker slå index med publikt listade värdepapper.

2 gillningar

Kolla bloggen/avsnitten som forumägaren driver under samma namn.

Uteslutande globala indexfonder, med en mycket stark tilt mot små värdebolag i pensionssparandet.

2 gillningar

Vad har du för tjp och hur tiltar du så där? Jag har zprv i tjp på Avsnza, men har kanske missat möjlighet att tilta i de andra tjp:arna?

Har TJP och företagsägd KF hos Avanza där jag använder ZPRV/X, men även en liten slatt ITP1 hos Storebrand, men där finns inga bra alternativ så kör Öhmans småbolagsfond där.
Privat pensionsspar har jag hos Handelsbanken för att få tillgång till några av Dimensionals fonder, kör 100% WEF där.

1 gillning

Är du bekant med strategin som Arne Talving, eller Kavastu som han heter på twitter använder? Han beskriver den själv som att han köper bolag i positiv trend, säljer av dem när trenden inte är positiv längre. Så har han ett filter som ger honom vägledning till om han skall vara inne i aktier eller ej, i princip en långsam trendindikator. Nu lägger hn kanske något mer än 2-3 h/vecka, men en sådan strategi verkar inte gå ut som förlorare relativt index, snarare tvärtom.

Ja, jag tänker att jag får vara beredd att ta högre risk för att slå index…

OK, det skulle vara intressant att höra din syn på vad det enklaste sättet att få högre avkastning till “något” högre risk är. Du nämnde förut låg avgift, men jag är inte intresserad av fonder i första hand. Det vore ändå lite intressant också att höra vad du tycker om någon som köpte länförsäkringars fastighetsfond 2013 i exemplet ovan, för att den hade gått så bra de senaste fem åren och när de 5 år senare såg tillbaka på sin investering som de gjorde på beslut av historisk avkastning…

Ja, mycket väl.

Jag menar att den typen av strategier verkligen inte kräver några enstaka timmar i veckan.

Arne har under orimligt många år lagt ofantliga mängder tid.

Sen är såklart även hans strategier ett utfall av tur. Hans resultat är även det bara en datapunkt med lyckat resultat, för att separera tur från skicklighet krävs att man inkluderar alla som försökt tillämpa den mängden tid och kompetens för att ta fram en fungerande strategi.

Akademisk forskning har funnit att marknaden till absolut största del är effektiv eller så effektiv att i princip alla småsparare tjänar på att betrakta den som effektiv.

Gå inte på finanstramset och spela bort dina pengar. Acceptera index. En förkrossande majoritet av alla småsparare som försöker slå index misslyckas.

Hävstång eller överexponera riskfaktorer. Lämpligtvis till så låg kostnad som möjligt.

Stock pickning kan du i princip glömma som lämplig metod för småsparare. Du bettar mot fullblodsproffs i majoriteten av dina aktieaffärer. Håll index eller faktortilltade fonder.

Ointressant resultat av slump.

3 gillningar

Vi tycker olika där, jag har haft bra framgång med stockpicking tidigare, exv när jag köpte aktier i ett bolag som heter enorama 2017, det blev en fantastisk affär

Jag anade att du skulle säga så. Du ser det som ointressant, men för den enskilda investeraren, beroende på när han köpte och sålde och hur stor investeringen var, kan det betyda väldigt mycket

Jag har handlat mycket med hävstång, dock mest index. Det kan vara ett bra verktyg. Mest intresserad är jag efter att hitta bolag som outperformar Index. Eller strategier

1 gillning

Du kan inte utvärdera en investeringsstragi baserat på resultatet.

Du kan göra ett dåligt investeringsbeslut och få hög avkastning.

Resultatet behöver inte nödvändigtvis vara kopplat till om investeringsbeslutet var bra eller dåligt.

Resultatet för en enskild investerare är ointressant när man försöker utvärdera om imvesteringsbeslutet var bra eller dåligt.

Statistiskt kommer du inte göra det. Det är skrämmande nära att köpa lotter.

2 gillningar

Jag har gjort det ett antal gånger, oavsett vilka slutsatser du drar statistik. Men som så många andra, så letar jag efter sätt att förbättra successraten.

Det har blivit off-topic nu, det är ingen mening att fortsätta diskussionen. Jag frågade om tips på bra investeringsstrategier och du har gett din syn på saken.

Jag vill ha en enhörning som husdjur. Har du några tips hur jag hittar en tam enhörning?

1 gillning

Men gud, snacka om att ha en cynisk inställning till investeringsstrategier.

Det är verkligen inte en relevant jämförelse. Det är märkligt vilken ton det kan bli i sådana här forum. Jag har handlat med aktier i drygt 15 år, och söker efter sätt att förbättra min handel, och möts av ett sådant svar. Riktigt pissig attityd från ditt håll. Jag har redan skrivit att det inte är någon mening att föra den här diskussionen vidare, och ditt svar visar verkligen att det är så.

Jag tycker din attityd är kass den med.

Jag har spenderat mängder med tid på att läsa akademisk forskning på investeringar.

Du frågar på ett öppet forum, där folk svarar efter vad de anser är rimligt, korrekt efter sina egna värderingar och vad den som svarar gör det av intresse och helt gratis.

Vill du ha svar som passar dig, gå till en rådgivare som tar betalt. Det är en helt omvänd situation där du som frågar är kund.

Du har deklarerat flera gånger att du inte tror att det finns några investeringsstrategier som går bättre än slumpen. Du grundar det på din erfarenhet av att läsa akademisk forskning, så din åsikt är säkerligen cementerad. Eftersom det var det min fråga gällde så kommer vi inte längre. När jag säger att jag har hittat några bra case men vill förbättra min edge, och du svarar att du vill ha en enhörning som husdjur så blir det bara larvigt….

Här kanske du kan få lite tips för en strategi:

1 gillning