Tips på investeringsstratgier för aktier eller fonder

Det finns ingen strategi som säkert slår index. Däremot finns det ju många strategier som folk följer för att de ändå går rätt bra, har potensialen att slå index och är kul att hålla på med. En del flyttar runt pengarna i de stora Svenska investmentbolagen. Andra kör på högutdelare eller buy and hold och ytterligare andra på momentumstrategier.

Själv kör jag på en latvariant av Kavastus strategi. Hans platform för bolagsanalys är nedlagd ja. Men den var inte en bolagstipsarsida utan en utbildning i analys och tankesätt. Och tänket finns kvar om man hängt där, gått hans kurser eller läst böckerna. Platformen har i princip kopierats av både Neuroqant och börsdata. Så man kan fortfarande göra samma grej.
För mig har det gått över förväntan, har slagit OMXGI varje år sedan jag började 2019 men ligger under hittills i år. Så det kan ju va vändningen som slumpförespråkarna förutspår. Hur som helst är det kul att hålla på med. Och så länge jag fortfarande leder i totalen så lär jag fortsätta. Det är ju över tid som räknas.

Det är inget jag rekommenderar alla dock. Man ska tycka det är kul att skrolla igenom alla börsens bolag ett par gånger i månaden och ha koll på dem därimellan. Så det är inget passivt. Intresset varierar så lägger nog mellan 5 och 15 timmar i månaden på bolagsanalyserna och några till på handeln.
Och man ska kunna hålla sig till sina regler. Det är när jag fått feeleng och frångått strategin med inpulsköp eller inte sålt för det vänder nu som jag tappat.

1 gillning

Tack för dina råd, det fanns en del mattnyttigt där. Den passiva hinken som du har då, den största delen av ditt kapital, det ligger alltid i marknaden eller?

1 gillning

Ok intressant, tack för ditt svar. Vad har du haft för avkastning varje år med den strategin som du använt då?

Ja, det är ett problem, att jag vill ha mycket avkastning men inte har så mycket tid att lägga på att få det. Tänkvärt, så klart. Sätter du av tid då när du skall hålla på med med börsen, eller gör du det spontant när du får tid? Vad har du haft för avkastning på den aktiva hinken?

1 gillning

Om du fortfarande samlar in förslag så tycker jag att allvädersportföljen som är framtagen av en användare här på forumet sett intressant ut. Ger en stabil avkastning för låg risk. Bara att söka efter i forumet om du är intresserad.

1 gillning

Haha ja jag är alltid intresserad, tack

Ja, men eftersom vi ska leva på kapitalet om inte så lång tid är det en vettigt andel räntor. Cirka 50/50 aktier/räntor på totalen men skiljer mellan konton på kortare och längre sikt.

1 gillning
  1. 43,60% = omxgi + 9,51
  2. 26,99% = omxgi + 12,43
  3. 57,45% = omxgi + 18,02
  4. -17,06%= omxgi + 5,33
  5. -1,84%= omxgi - 10,49

Bytte konto för strategin hösten 2021 och kör investmentbolag på gamla kontot sen dess. Totalen på de kontona är sedan start 132,05% = omxsgi + 51,45.

Obegripligt bra även för mig själv. Som synes funkar min strategi bättre i bulltrend än i beartrend. Försprånget 2022 kommer helt från att jag stod utanför marknaden delar av året. Och om jag följer den. Vilket jag varit dålig på i år. Men även om jag följt den hade den inte slagit omxsgi. Det kan såklart va ren tur, om man tror på det. Eller så har Kavastu faktiskt hittat nåt man kan använda. Vilket jag tror. Vi får väl se.

En enkel TAA-portfölj baserad på breda tillgångsklasser för ditt långsiktiga sparande kan vara något att googla vidare på.

Alla system för dock med sig kostnader, inte endast i drawdowns utan att olika system är olika djävliga att hålla,på olika vis. Det kan t ex vara seglivade perioder av underprestation m fl som kan vara svårt att se på naktesrer där man ser 30-50 år komprimerat imett diagram som tar 2 sekunder att avläsa.

Ta det mesta du haft i likvider, multiplicera med två och se hur mycket du förlorar vid:
-10%
-15%
-20%
-30%
-50%

För index som OMX ligger de bredare nedgångarna kring -50%, dvs runt -500 000 kr vid 1 miljon investerat (enkelt räknat och utan dollar cost averaging).

Oavsett – ta det du nu haft och se vidmvilket procenttal minus det börjar bli plågamt. När du hittat det talat, säg t ex -30%, dra av 5% till då,vi människor har en tendens att överskatta vår riskaptit.

Att konsekvent göra mer vinst än förlust genom trading av aktier tar de flesta 5-8 år till en liggande åtta av år (de blir aldrig konsekvent lönsamma). Att ha det som grund i en portfölj blir därför något svårt att rekommendera.

Förutom på internet då, där är det istället legio med extremer av olika slag.