Innehav ISK, KF, TJP

Mitt totalt innehav är nu värt, enligt avanzas siffror, > 10 MSEK fördelat på olika konton där vissa är mina personliga och andra är via fullmakt…

Överblicken är

Sagax D 43,02%

Nordea Bank Abp 9,03%

iShares NASDAQ 100 UCITS ETF USD (Acc) 8,38%

Betsson B 8,26%

iShares STOXX Europe 600 Banks UCITS ETF (DE) 6,74%

Xtrackers NASDAQ 100 UCITS ETF 1C 3,81%

Amundi Nasdaq-100 II UCITS ETF Acc 3,24%

iShares NASDAQ 100 UCITS ETF EUR Hedged (Acc) 3,07%

Valour Ethereum (ETH) Zero SEK 2,83%

Amundi Nasdaq-100 UCITS ETF - Daily Hedged EUR 1,97%

Valour Bitcoin (BTC) Zero SEK 1,70%

iShares S&P 500 Information Technology Sector UCITS ETF USD (Acc) 1,34%

Main Street Capital 1,25%

IonQ 0,90%

Invesco EQQQ Nasdaq-100 UCITS ETF Dist 0,86%

Novo Nordisk B 0,77%

Valour Uniswap (UNI) SEK 0,73%

Global X Uranium UCITS ETF - USD Accumulating 0,73%

Invesco EURO STOXX Optimised Banks UCITS ETF Acc 0,61%

Advanced Micro Devices 0,49%

Arm Holdings ADR 0,16%

Det vore intressant att få veta vad ni tycker. Vinsten har blivit ganska bra senaste åren, och jag tänkte antagligen behålla ungefär innehaven i listan ovan.

det är fördelat på ISK där de flesta innehaven är, och ca 20% är i KF och i TJP.

Måste bara fråga sitter du med fullmakt att investera andras pengar i ovanstående ?

Vad är det vi ska tycka kring? Vad är det du söker?

1 gillning

Känner mig förvirrad, så du ber om tankar kring ditt innehav, som du troligen kommer behålla? Kommer du ändra i portföljen beroende på vad vi säger? :thinking:

Ännu en trivial idé är att titta om det finns någon annan portfölj som har lägre risk och högre avkastning. Men det verkar inte som att personerna som svarar har något innehåll

Ja en liten del är via fullmakt för KF som delvis ägs av en partner i ett AB, mest för att slippa logga ut och in på olika avanza-logins

t.ex. så ser jag inte hur jag lätt och snabbt får fram en analys för hela innehavet, t.ex. vad är utdelningen i % för hela portföljen. avanza är inte så bra, men de andra kanske är ännu sämre.

jag skulle gärna ha mera analys-funktioner. det är därför jag försökte skriva här, för en diskussion och mera en analys, men inte för att be er om hjälp att bestämma ett visst specifikt värde, som om det vore en frågelåda. jag är mera ute efter en analys och en diskussion än ett svar på en specifik fråga om ett värde.

Hade även förväntat mig kanske något besserwisser oneliner typ

“Sälj innehaven som är mindre än 1% av totalen för de gör ändå ingen skillnad”

Men era kommentarer hade precis noll analys

Hade du varit mer kompetent hade du skrivit mer om vad du vill prata om. :roll_eyes:

Jag tycker det här är konstigt;

Det kan du få förklara.

Det här tycker jag är närmast vansinnigt, om du åtminstone inte sitter med god insyn. Nästan halva värdet i en enda aktie är sjukt riskabelt.

Köjn gillar jag personligen alls, men posten är liten iaf.

Titta, en fråga för debatt! :wink:

Jag hade nog gjort som idag. Indexfonder med home bias och en skvätt investmentbolag. Jag jagar inte enskilda raketer.

Nu tjatar du om kompetens igen. Det är tämligen inkompetent att använda löjliga härskartekniker på ett forum med många synnerligen kompetenta medlemmar.

Skärp dig!

4 gillningar

Det är nog portföljerna som saknar innehåll isf. Din attityd tyder på att du saknar personlighet som gör att du är värd att lyssna på.

Kanske läge att lägga in en annan växel om du vill har diskussion?

Okej, alla dina inlägg visar på att du är en självgod internetkrigare som älskar att tjafsa. Du har fått lite kommentarer på innehållet nu. Det återstår att se vilka förolämpningar du levererar som svar på det. :thinking:

Fixa en lång semester, sen tar du dina 10 MSEK och bygger en bättre och trevligare personlighet.

Informationen utifrån ditt första inlägg var minst sagt bristfällig. Håller annars med @angaudlinn .

4 gillningar

Hälsar nån som kallar sig Svensson1. :rofl:

7 gillningar

“va varför säger du det här” är inte en bra respons.

jag skrev för att ha en diskussion och en analys hur man optimerar en portfölj som liknar min

Nej, det skrev du aldrig.

1 gillning

Min inkompetenta åsikt är att din portfölj ser katastrofal ut. Men så gillar jag också indexfonder som majoriteten gör på den här sidan. Varför? Jo, för man behöver inte direkt någon kompetens, så ditt argument faller ganska platt.

Men om du vill diskutera dina innehav, så kan du börja med att motivera varför du valt dessa innehav. Hur har du analyserat dom? Varför har du valt just dom? Vid vilken kurs planerar du att sälja? Varför står dina innehav ut jämfört med konkurrenter? Vilken kurs köpte du respektive bolag på?

2 gillningar

Varför?
Som sagt, om du förväntar dig konstruktiv diskussion om din portfölj, så borde du ju iaf inleda med någon slags motivering om varför den ser ut som den gör.

2 gillningar

Hej Svensson1,

Kul att du är så sugen på att diskutera ditt innehav! Jag tror tveksamheten du mött här kommer från att folk inte riktigt vet var de ska börja.

Du har en riktig högriskportfölj som antagligen gått ganska dåligt i år på grund av detta.

Från din trådstart skrev du tex att du har 43% i Sagax, dvs ca 4.3m. Så här har Sagax gått i år:

Dvs dina 4.3m i Sagax har bara avkastat 3.6% i år! Samtidigt har globala indexfonder gått upp nästan 20% hittills i år. Det innebär att du med ditt koncentrerade innehav förlorat ca 0.15 * 4.2m = 600 000kr jmf med att investera enl den vetenskapligt beprövade metodik (huvudsakligen globala indexfonder) som förespåkas av de flesta här. Detta är alltså din förlust bara i Sagax och bara de sista 6 månaderna. Detta motsvarar två årslöner efter skatt för medelsvensson, så det är inte en försumbar förlust du gjort, även om du kanske tycker att det gått bra.

Jag rekommenderar att du börjar med att se de grundläggande avsnitten på rikarillsammans.se/kom-igang och sedan gör ändringar i enlighet med riktlinjerna i avsnitt #99 Börja spara rätt och lätt.

Lycka till och hör gärna av dig om hur det går!

Med vänlig hälsning,

F

15 gillningar

Tror halva ditt svar var till mig, inte var ett svar till mig?

Men fattar det som att du vill kunna följa avkastningen över tid? För att den funktionen saknas idag.

Har själv dålig koll på de stora investeringsplattformarna, men ett tips är annars att köra ett excel-ark eller dylikt. För in värdet manuellt veckovis eller månadsvis.

Sen är svaret på hur jag skulle investerat 10 miljoner?
Jag hade troligen lagt 50 - 75% i en bra global indexfond och resten på flera konton med ok ränta.

På den nivån hade jag kunnat leva på räntan, så hade sänkt min risknivå.

2 gillningar

Exampelvis är IonQ ett utmärkt exempel på ett innehav som kan diskuteras. Kommer det nånsin bli något, är kvantdatorn bara en myt, kommer kvantdatorn inte att vara ekonomiskt gångbar även om den funkar, kommer IonQ att gå i konkurs, eller är kvantdatorn nästa grej som kommer att bli succé och jag har bara satsat för tidigt, på samma sätt som jag satsade på Tesla år 2015-2016 men ingenting hände.

När jag skrev till svenskarna om aktier i Tesla år 2016 så var svaren ungefär som jag får här idag. “Öh va huh varför skriver du om aktier I Tesla till mig mig mig vad är det vem bryr sig om det vad exakt är frågan…”

2 gillningar