Innehav ISK, KF, TJP

Kul bet på kvantdatorn som framtida möjlighet, absolut. :+1:

Men att gnälla på alla andra och dra till med “svennekortet” leder ju ingenstans.

Höll du i dina Tesla du köpte? Isf är jag den första att gratulera! :partying_face:

Gjorde du det inte och istället sålde? Varför blev det så?

1 gillning

Ökat +72143 SEK idag, står det i Avanza för mina kombinerade konton. Jag tycker inte att jag ska behöva svara på en lång lista med vaga motfrågor eller ännu värre “Jag känner mig förvirrad av din text”.

Hur gör ni om ni tillämpar metoder från finansiell matematik? Om ni inte har kunskap i metoder från finansiell matematik, vad är det ni frågar tillbaka till mig om?

4 gillningar

Jag är fortfarande förvirrad! :wink:

Men en sista fråga, vad vill du få ut av tråden?

Feedback?
Förslag?
Kritik?
Hejarklack?
Kunskap?
Gemenskap?
En pokal?

3 gillningar

Jag sålde Tesla under våren 2016 då den låg still på 99 USD och 100 USD fram och tillbaka. Hade inget tålamod. Jag trodde att den skulle bli en succé. Jag skickade e-post om aktier i Tesla till alla möjliga. Fick bara dåliga kommentarer tillbaka, eller i bästa fall en frågelista tillbaka. Sen rekommenderade jag att köpa aktier i Nvidia under maj-juni år 2020, och jag köpte själv. Fick bara skit tillbaka för det, från svenskarna.

3 gillningar

Det här var bland det roligaste jag läst i forumet! Så du skickade aktietips till slumpvist utvalda människor av diverse nationaliteter - med resultatet att endast svenskarna återkom - med skit. Typiskt svenskar.

8 gillningar

4 gillningar

Trist. Men alltså trodde du inte på den. Hur går då tankarna kring din miljonsatsning i ett enda fastighetsbolag?

Och… vari ligger din irritation över dumma svenskar herr Svensson?

Var är dessa nu då? Sålda i juli 2020?

1 gillning

Två kommentarer

• 6 olika Nasdaq 100 innehav med totalt runt 21% verkar lite onödigt annat än du har 6 olika konton och tvunget vill ha en på vardera konto. Känns som du kan förenkla där.

• 43% i en aktie är tokigt nästan oavsett vilken aktie det är. Enormt känslig om något händer i det bolaget. Kanske speciellt ett bolag som Sagax som gått +8% på senaste cirka 8 åren. Annat än du har gjort en väldigt djup analys och är helt övertygad om att bolaget är väldigt undervärderat.

2 gillningar

Tack! Ja precis. Det behövs en förklaring. De är i olika konton, köpta vid olika tillfällen, delvis pga okunskap och bristfällig information, men jag vet fortfarande inte vilken man skulle köpt om man hade haft perfekt information. Det är den frågan om skillnaden på ETF Hedge och ETF icke-hedge men de har samma namn i övrigt. Jag ringde avanza och frågade vad är skillnaden men de visste inte.

Jag tänkte kanske konsolidera innehavet och sälja en eller två av typerna, men jag vet inte vilken jag vill. Ska undersöka närmare.

43% i en aktie jamen den ger mig 100 000 SEK i utdelning var tredje månad. Det är för bra för att sälja. Den har låg volatilitet och utdelningen är extremt stabil och jag vet att den var köpvärd på 25 SEK när jag köpte mycket i den. Jag vet inte vad jag ska byta till

MEN:

Det kanske är en idé att byta på ISK till mera svenska innehav på ISK och ha de utländska innehaven på KF (och TJP). Jag har inte hunnit så långt än. Det var oreda i min portfölj förut, men jag har fixat det värsta tror jag.

Jag är ju ganska nöjd med senaste 1 år

Utveckling 1 år
+2 314 813 krkronor

Bäst 1 år

Sagax D +1 171 340 kr

Valour Bitcoin (BTC) Zero SEK +234 969 kr

iShares NASDAQ 100 UCITS ETF USD (Acc) +188 734 kr

Sämst 1 år

IonQ −82 661 kr

Valour Uniswap (UNI) SEK −48 669 kr

FortnoxSåld −36 414 kr

1 gillning

Ja. Jag köpte på 25-26 SEK. D-aktien ger utdelning. jag vet att utdelningen är extremt fixerad och stabil. Titta på utdelningen. Det finns ingen annan aktie (i världen?) som gett lika stabil utdelning.

Den utdelningen är mycket låg risk och ger mig 100 000 SEK var tredje månad. Aktien kommer inte att krascha ned under 26 SEK eller sluta ge utdelning inom närmsta 12 månaderna, eller om den gör det så kan vi slå vad och jag förlorar.

Nästa utdelning vill jag ju ha

27 sep.
Sagax D
103 132,00 kr

Svårt att ge upp en utdelning som kommer som garanterat i många år.

1 gillning

Vad jag kan se bland dina innehav så är vissa hedgad mellan USD och EUR. Men det är ju inte så meningsfyllt. Vill man undvika valutarisk så ska det ju vara mot ens egen valuta dvs SEK.

De EUR hedgad skyddar dig om USD skulle förlora mot EUR, men du är oskyddad mellan EUR och SEK. Dessutom kostar valuta hedgning så jag hade skippat de valuta hedgade till att börja med

Ta det nu på rätt sätt från en som också har en utdelningsportfölj. Det är ett livsfarlig resonemang. Oavsett vilken utdelning man får så bör en aktie aldrig vara över 10% av portföljen.

Jag håller mina största innehav under 3-5%. Diversifiering är en av de få gratisluncherna på börsen.

Alla aktier, även bolag som delat ut i hundra år, har en bolagsrisk att något går fel, fel av bolaget eller externa risker.

Ta Castellum tex som var påväg att bli Sverige enda Dividend Aristocrat (höjda utdelningar i 25 år) och så gick det åt pipan för dem så de ställde in dem.

Jag gillar verkligen utdelningar och är helt med på att utdelningarna är stabilare än börskurserna - generellt sett. MEN man måste diversifiera bort den specifika bolagsrisken. Du gör inte det med över 40% portföljen i ett enda bolag.

Lycka till :+1:

4 gillningar

Sagax D inkl utdelning har gjort 15,6 % i år om jag ser rätt. I övrigt håller jag med dig och hoppas också på en uppföljning från @Svensson1!

Jag trodde på Sagax D när den kostade 25 SEK. jag förväntar mig att den stiger till 37 SEK igen. Den är inte sämre än för fem år sen, och den var inte en bubbla då.

Men jag fattar att den är överviktad i min portfölj. Jag tänkte kanske, men jag undrar varför ni andra inte nämnt det, köpa mera i den ETF som ger 4 % utdelning, den som heter
“iShares STOXX Europe 600 Banks UCITS ETF (DE)”

Det kanske låter långsökt men om jag har mycket i ett fastighetsbolag så kanske aktier i banker skulle kunna väga upp det, men jag har inte undersökt om de är negativt korrelerade.

Jag vet att jag bryter mot regeln om max 10% i en och samma, men jag har varit helt 100% på att Sagax D var köpvärd under 30 SEK, men har inte riktigt fått medhåll förrän senaste månaderna då jag sett att analytiker rekommenderat Sagax här och där. Jag vill nog inte sälja till något som ger lägre utdelning om det inte är något annat som övertygar mig.

Jag tycker ju att det var rätt att köpa galet mycket i Sagax D fram till nu. Den är ju min största vinst eller.

Jag kan tyvärr för lite om Sagax för att kunna ge några råd. Kloka kommentarer här ovan, en global indexfond hade gett dig bättre avkastning till en ofantligt mkt lägre risk än Sagax, värt att tänka på kanske. Sen brukar rekommendationen allmänt här bli att köpa produkter i SEK för att slippa växlingsavgifter, att “valuta-hedga” är sällan meningsfullt som jag har förstått det, men jag är en amatör på detta.

detta påstående är en överförenkling. ni som påstår vet inte ens när jag köpte Sagax. risken i utdelningen i Sagax D är mycket lägre än i en indexfond, eller vad är det som påstås? jag köpte Sagax D för att utdelningen var väldigt låg risk, samtidigt som mycket annat kraschade under årsskiftet 2022/2023

1 gillning

Jag förstår vad du menar och det var säkert ett bra köp i Sagax, men då var då och nu är nu. Faktum är att du nu sitter på väldigt mkt aktier i ett och samma bolag vilket är förenat med hög risk. Om aktien går ned 50 % och du förlorar 2 miljoner kommer det ändå inte kännas lika kul att få en utdelning på 100 000.

1 gillning

Det verkar inte gå ihop.

jag hade behövt köpa indexfond för 6 eller 7 miljoner för 1 år sedan för att erhålla samma avkastning som jag fått genom Sagax D på samma tid.

Utdelningen var ca 8,5 % när jag köpte Sagax D.

Risken i en indexfond är ju också högre än utdelningen i Sagax D om man tittar så ger Sagax D alltid samma utdelning var tredje månad.

Jag kan kolla noggrannare, men det vanliga “Du kunde lika gärna köpa indexfonder” verkar inte vara sant.

1 gillning

Ja precis. Det var en av anledningarna till att jag letade efter lite oberoende tyckande om min fördelning. Det brukar vara fel att ha 40% av portföljen i en och samma aktie. Men Sagax D har ju typ mindre än 1 i beta-värde och lägre volatilitet än index. Jag ska kolla igen. Har den till och med kovarians med index som är lägre än 1 då ska jag vara försiktig med att tillämpa generella “Man kan lika gärna köpa indexfonder”

1 gillning

Detta blir cherry picking. Tar vi istället två år hade en indexfond varit bättre än sagax d.

Nu kanske du köpte sagax för just ett år sen isf grattis men hade det varit för två år sen hade det varit en sämre affär. Vid tre år sen hade det varit en usel affär.

Ska något vara relevant måste man utgå från hela perioden man ägt och jämföra mot index annars blir det meningslöst.

3 gillningar

Ja. Jag skriver om senaste 18 månaderna och om min portfölj. Jag skriver inte om det allmäna fallet hur aktier har varit sedan 1920

1 gillning