Att välja aktier

Hejsan!

Har kommit igång med mitt investerande. Huvudsakligen har jag en utdelningsportfölj och en kompletterande tillväxtportfölj. Har haft ett kapital jag investerat, och har lite kontanter kvar av dessa att placera. Ska fortsättningsvis placera månadsvis tänkte jag med nya fräscha pengar jag tillför och från utdelningarna. Jag har nu ca 18 utdelningsaktier och tre tillväxtaktier.

Jag har läst in mig på vad som avgör vad som är ett bra utdelningsbolag, där tycker jag mig förstå att det är fördelaktigt med en svit av utdelningshöjningar, skaplig direktavkastning osv. Om något bolag sänker utdelningen får jag överväga att sälja och köpa något nytt.

Något jag skulle behöva bli lite klokare kring är hur jag bedömer vilket bolag jag ska placera i när nästa månad kommer? Till viss del tänkte jag hålla ett öga på branchspridning och att innehaven är hyfsat lika från bolag till bolag. Men om jag ska titta på mer kvalitativa mått, hur avgör jag vilket som är lämpligt att köpa in sig mer på? Är vikande aktiekurs vettigt om jag har ett antal intressanta bolag på bevakning? Hur hittar jag liksom uppslag och inspirationen här? Både bland de bolag jag äger, men även för nyköp?

1 gillning

www.borsdata.se

1 gillning

Kan ge ett exempel på ett utdelningsbolag som är dåligt att köpa; Havsfrun Investment. Många lär ha köpt det enbart baserat på deras utdelning de haft varje år (bra direktavkastning). Problemet är att de inte har lyckats öka deras substansvärde, utan tvärtom minskat i takt med att de delat ut. Det kan visserligen pågå länge, men till slut inser marknaden att bolaget inte är värt så mycket, eller så finns det inga pengar kvar och då tar utdelningen slut.

Så jag skulle säga att det viktigaste är att bolaget går med vinst, annars gröper utdelningen bara ut kassan. Och att det kan fortsätta gå med det i framtiden.

Om du nu skall hålla på med enskilda aktier (indexfonder osv, bla bla) så bör du ha en hel bukett av sådana.

Jag stegar in mig i tio steg eller tills dess jag har uppnått mitt maxbelopp i den aktuella aktien.

Jag köper bara på minusdagar och då aktuell aktie ändå är blå.

För att detta skall funka så får man ha en hel del olika bolag att välja mellan samt tillräckligt med kapital för stegbeloppet inte skall bli orimligt lågt.

1 gillning

Det här kan du behöva fila lite på, när ett bolag sänker sin utdelning är det redan försent och aktiekursen kommer ta ordentligt med stryk - egentligen oavsett anledning. Även om de sänker för att de vill satsa mer på att utveckla verksamheten (dvs tjäna ännu mer pengar i framtiden förhoppningsvis) så påverkar det kursen negativt när det borde vara tvärtom.

Det första du bör kolla är hur mycket vinst de egentligen har och hur hållbar den är. Om ett bolag har 8% direktavkastning men delar ut 70% av vinsten är det sämre än ett bolag som delar ut 6% men bara delar ut 50% tex. Även hur de sköter belåningen och varför den uppkommit är viktigt, om de tex har stora lån men det beror på ett förvärv som de tjänar grova stålar på samtidigt som de har ett kassaflöde som med enkelhet kan täcka alla räntor och amorteringar är det positivt, om de däremot lånar för att kunna öka utdelningen ex är det en stor varningsklocka.

Sedan måste man såklart kolla igenom årsrapporter, ett par presentationer med tillhörande frågor från analytiker etc så man ser hur de presterar utifrån tidigare satta mål, vilka risker det finns osv.

Hittade nyligen ett bolag inom konfektion som hade helt otrolig vinst, utdelning, historik etc - såg ut som ett självklart köp. Men sedan framkom det i årsrapporten att största kunden stod för 80% av försäljningen, dvs om de tappar den kunden skulle det kunna innebära en kris. Jag hade ändå köpt om jag haft utrymme eftersom jag bedömde att uppsidan vida övervägde risken, men det finns ofta en anledning till varför något är billigt.

Tack för kloka inspel! Det var väldigt matnyttigt att källa till för mig nu när jag ska börja ägna mig åt att analysera de bolag jag valt ut i min portfölj.

Funderar dock fortfarande på hur jag bör tänka när jag varje månad ska fylla på med nya förvärv, eller fylla på befintliga. Hur skiljer det sig mellan utdelningsaktier och tillväxtaktier där? Kan det vara klokt att vänta in några veckor för att pricka rätt läge? Eller kan jag gott gå in och fylla på ungefär samma datum varje månad? Är det viktigt att kolla in nyckeltal mellan de olika innehaven jag har för att bestämma mig om var jag eventuellt fyller på?

Ingen som vet när rätt läge är. De som påstår att de vet ljuger.
Rätt läge kan ha passerat eller kommer i augusti nästa år - ingen som vet.

Ta fram en strategi där du är bekväm oavsett hur börsen går.

Du behöver skapa dig en uppfattning om varje bolag och vilken kurs som är hög resp låg. Det är bra att ha en tabell för det.

Skulle det inte finnas något givet att köpa en viss månad är det bra att ha någon modell för hur det ska hanteras. Antingen kan du spara i väntan på ett bättre tillfälle eller lägga pengarna i någon fond istället.

När man håller på med aktier är det alltid en fråga om det egentligen är vettigt. Då är det bra att ha någon indexfond som benchmark. Om den fonden presterar 10% avkastning och dina egna försök betydligt sämre kan det ju vara klokare att lägga ner de egna försöken. Jag har gjort denna erfarenhet själv tidigare.

Tack Jens, det låter väldigt klokt!

Man skulle exempelvis kunna tänka sig att jag köper tillbaka lite globala passiva indexfonder. Då kan jag använda en liten ströpost som benchmark, och dessutom fylla på den om det inte finns något givet att köpa.

Klokt att ta fram en tabell. Då kanske man skulle pilla ihop en tabell i excel över hur kursen går från månad till månad?

Hur aktien går kan du se i grafer.
Tror syftet med en tabell är att du har kollat upp vad du anser är max-pris du vill köpa en viss aktie för och sedan vad som kan anses vara ett pris där man bör sälja aktien för.

1 gillning

Hur man än väljer aktier tycker jag att man bör stämma av mot kurstrenden innan man köper. Det blir som en bekräftelse på att man är på rätt (eller fel) spår.

Marcus Hernhag (www.hernhag.se) är ingen teknisk analytiker men tittar ändå på kurstrenden. Det finns en hel del vettigt att läsa på hans sidor. Uppenbarligen har det gått hyffsat bra för honom. Om det beror på placeringarna eller sund livsföring i övrigt kan jag inte svara på. Kanske båda.

1 gillning

Okej, då förstår jag! Men hur bedömer man vad som är maxirpis i första läget liksom?

Lite för komplext för att jag ska klara av att förklara i ett inlägg.
Men i grunden handlar det om att man ska bedöma företagets finansiella situation, marknadssituationen, framtida försäljning/vinst, risker och möjligheter etc. Sen hur allmänna situationen påverkar bolaget eller dess produkter/tjänster.
Med det sagt så sälj och köps de flesta aktier kontinuerligt i uppgång och i fall. Dvs. folk har olika uppfattning kring vad som är ett bra pris att köpa på.

Mitt tips är att göra som Erik Selin och bara läsa kvartalsrapporter. Det kan dessutom vara trevligt köpa upp en rasande aktie i samband med rapport om man tror på bolaget på lite sikt. Negativa överreaktioner står som spön i backen. :umbrella: Rea liksom. Men i princip gör du ju helt rätt som köper varje månad. Då vinner :1st_place_medal: du i längden.

Mina 5 senaste köp:

Corem Property Pref :sweden:
Sagax D :sweden:
SBB B :sweden:
Balder :sweden:
Yara International :norway:

1 gillning

Vad är det som gör att just du tror att du är en så god analytiker,att du lyckas bättre än en indexfond?

Tack för omtanken. Det har jag inte sagt att jag är.

Jag är medveten om att det finns ganska stor chans att en passiv indexfond presterar bättre, men jag vill ge det ett försökt.

1 gillning

Det bästa och enklaste är att ta rygg på någon/några bloggare eller andra som kan mer än du. Du kan då titta på:

1. Vilka aktier äger X?
  2. Vilka aktier köper X nu?
  3. Vilka priser anser X är bra?

Det viktigaste här är att ha en egen strategi och disciplin att följa den. Om du hittar en bloggare med en strategi som du gillar kan du ta inspiration där. Du måste bara förstå strategin fullt ut så att du ser logiken i att agera på olika sätt.

Petrusko, Utdelningsjägaren och Marcus Hernhag är tre bloggare som jag följer själv. De har alla liknande strategi men med vissa nyanser. Marcus Hernhag har också skrivit böcker som är bra. Det finns många böcker om aktier men just hans är läsvärda. Tidigare var de konstant utlånade på biblioteket men nu när börsen gått ner (och det är köpläge) har intresset för dem sjunkit mycket.

Man får vara lite försiktig här … ser ibland vissa bloggare lägga upp inlägg med titlar lik “Fyllt på i bolag X och Y” vilket visar sig att de köpt för 100-300kr per bolag. De är endast ute efter besökare och deras köp går inte att ta seriöst.

Man bör göra som du föreslår här:

I någon mening håller jag med men oftast är ju de där köpen i samma bolag som de redan äger. Skulle bolagen vara uppenbart övervärderade skulle de knappast köpa dem. Det ska förstås inte uppfattas som att det självklart skulle vara smart att investera mycket i dem “där och då” men handlar det om månadens överskott på lönekontot så är det nog inget uppenbart dåligt alternativ.

1 gillning

Bra inställning, tycker jag.