Denna blogg kanske passar som läsning, han sparar främst i utdelande aktier.
Utveckling för honom senaste 5 åren har varit identisk med en global indexfond men till mycket mer arbete.
Denna blogg kanske passar som läsning, han sparar främst i utdelande aktier.
Utveckling för honom senaste 5 åren har varit identisk med en global indexfond men till mycket mer arbete.
Jag kombinerar Lysa, globala index med aktier.
Jag har ett kärninnehav bestående av fem aktier som jag fyller på varje månad. De är, ur mitt perspektiv, stabila aktier som jag har som grund.
Sedan för ungefär samma summa som jag lagt på de fem kärninnehaven investerar jag i andra aktier. Jag har plockat ut aktier från olika områden, som jag försökt bilda mig så god uppfattning som möjligt om. Det är allt från utdelningsaktier till tillväxtaktier, och jag investerar i den aktien som ser bäst ut just då. Totalt ingår ca 30 aktier i min portfölj, däribland Storskogen och SBB 
Lycka till, jag tänker att det viktigaste är att spara kontinuerligt och långsiktigt i ”bra” bolag.
Låter klokt att investera i vart fall utdelningsaktier på minusdagar.
Ett scenario då jag har säg 50.000 kr att investera. Börsen är uppåt generellt. Då kanske man avvaktar till en viss minusprocent?
Om man inte hunnit göra någon tabell, hur vet man då vad som är tillräckligt lågt?
Risken är att du förlorar mycket potentiell uppgång om du sitter vid sidan av och bara väntar.
Då köper man en indexfond.
Och man håller sig till indexfonder tills man har koll på hur aktier fungerar och vilka som är köpvärda. Därefter kan man börja bygga på med en aktie i taget.
Man kan också kolla vad indexfonderna innehåller och sen välja bland dem som har gått bäst i någorlunda närtid.
De enklaste aktierna att investera i är investmentbolag. De är i sig lite “fondliknande” och du kan lätt hitta information om dem via sajten ibindex.se. Det är dock viktigt att förstå vad det är för investmentbolag du köper aktier i. Det går alltså inte bara att ta det “med högst rabatt”. Däremot kan det gå bra att ta det med högst rabatt inom samma/liknande kategori. Det varierar lite hur stora rabatterna är. Ibland finns det någon logik bakom rabatterna men ofta är det mer av fluktuationer, som allt annat på börsen.
En poäng med investmentbolag är att du får ett konglomerat av olika bolag som i sig innebär en riskspridning. Det finns också en ledning som normalt brukar vara kompetent och främst satsar på bolag som har goda utsikter. Att ett visst bolag har ett välkänt investmentbolag som större ägare är alltså ett tydligt kvalitetstecken. Det händer förstås att dessa erfarna personer också gör felbedömningar och dåliga affärer men de gör det mer sällan än t.ex. du själv.
Investmentbolag går normalt bättre än börsen när börsen går bra och sämre än börsen när det går dåligt. Det kan därför finnas en viss poäng i att köpa dem när marknaden ser ut som nu.