Bör man köpa in sig nu på Evolution gaming?

Hej
Är relativ ny inom aktie branschen. Har varit lite sugen på Evolution Gaming ett tag nu. Ser att det är 4 dagar till rapport. En ganska hög utdelning väntar i slutet av maj och x dagen är den 5 maj. Bör man köpa in sig nu tills utdelningen eller är det för sent? Och bör man isåfall köpa in sig nu och sälja på x dagen eller behålla över tid, vad säger experten här?:blush:

Det lär vara för sent och redan inprisat, om du nu inte sitter på nån information andra saknar förstås.

Man ska ju alltid köpa in sig i ett företag när man tror på det och räknar med framtida vinster. Om det är vettigt med just Evolution får du avgöra själv. Detta gör du bäst genom att läsa årsberättelser etc.

Jag tillhör den delen av forumet som varmt förespråkar breda indexfonder framför enskilda bolags aktier då det för de allra flesta är en mer vinstgivande väg att gå.

(Nu ett svar på det här nedanför. :slight_smile: )

Nej är grön och sk noob inom detta så har ej någon mer info. Efter x dagen eller utdelningsdagen är det då rådet att köpa in sig generellt på en aktie som tex evo gaming då för då brukar det väl sjunka en del?

Vad är det som gör dig intresserad av att köpa aktier i just Evolution Gaming?

Tänker att det ligger mycket i det du säger. Sparar månadsvis i avanza global samt spiltans investment fond, nu hade jag en liten summa över ifrån skatten och tänkte ”gambla”lite så att säga så därav frågor om Evo gaming😊

Högrisk,bra utdelning kortsiktigt osv

Vad det gäller utdelning så brukar aktien sjunka lika mycket i värde som ges i utdelning, efter att utdelningen betalats ut.

3 gillningar

Ja okej då bör man ju se hur aktien ligger just på utdelningsdagen om jag förstått det rätt, har de sjunkit rejält kan man ju överväga att köpa in sig, tack för förtydligandet!

Alltså om det sjunker finns det nog en anledning till det. Betyder inte att det är bra tillfälle att köpa.

1 gillning

Nu blev det svårare igen🤣

Ett förtydligande bara:

Det finns något som kallas ”sink-dag”, “x-dag” och Avstämningsdag. På x-dagen handlas aktierna utan att ge köparen rätt till utdelning. Men själva utbetalningen av utdelningen kommer göras efter x-dagen. Så om du vill observera prisjusteringen av aktien pga utdelningen, så är det alltså på x-dagen du ska titta.

Något jag inte riktigt får ihop är dock vad som händer om man äger aktien på sink-dagen, men säljer den på x-dagen. Man har rätt till utdelning eftersom man äger aktien på sink-dagen. Men står man fortfarande som registrerad ägare av aktien på Avstämningsdagen om man säljer aktien på x-dagen, vilket också krävs för att man ska ha rätt till utdelning? Någon som vet säkert? :thinking:

Sink-dag: Detta är sista dagen då du kan köpa aktien och ha rätt till utdelning. Du behöver behålla aktierna på ditt konto över natten till nästkommande dag för att ha rätt till utdelningen.

X-dag: Denna dag handlas aktien utan att ge köparen rätt till utdelning. Du kan däremot sälja aktien på ex-dagen men fortfarande ha rätt till utdelningen.

Avstämningsdag : Den dag då du behöver vara registrerad som aktieägare för att ha rätt till utdelning. Den infaller två bankdagar efter sink-dagen för europeiska, amerikanska och kanadensiska aktier.

bild

Tänk såhär:
Aktier handlas på en öppen marknad där varje avslut är en säljare och en köpare som båda vill göra en bra affär.

Majoriteten av alla affärer görs av professionella förvaltare som får betalt och har team med folk som jobbar åt dem.

När du köper för något pris på den marknaden finns det en säljare som vill sälja till det priset. Sannolikheten att det är en professionell förvaltare är högre än inte.

För att göra en bra affär måste du veta att säljaren säljer till underpris. Låg sannolikhet för det…

1 gillning

Dina svar visar att du inte kan så mycket om aktier. Bästa sättet att lära sig mer är såklart att köpa några och prova på hur det är att äga en enskild aktie. Förvänta dog dock inte några snabba pengar. Den kommande tiden är redan inprisad utifrån vad marknaden vet och tror. (Och då pratar vi om personer som ägnar hela sin tid åt att göra analyser och har oändligt mycket mer information än du)

Personligen har jag stor del av mitt sparande i enskilda aktier. Evolution utgör en rätt stor del av mitt sparande. Det är inte pga att jag tror mer på Evo utan för att aktien gått bra under de 7-8 år jag ägt den. Det har varit mycket upp och ner men jag har fortfarande stor tro på dem. Det finns mycket marknadsandelar kvar att ta och skalbarheten är enorm. Jag köpte faktiskt fler aktier hörom veckan.

Så köp lite aktier och följ de nyheter du hittar. Köp inte bara Evo utan dela på lite fler företag du tror på långsiktigt. Ha is i magen och få inte panik om det svänger 10% hit eller dit. (Eller 30% i ett volatilt bolag som Evo)

Men hur ska då någon kunna tajma ett köp man kan ju tex gå in och kolla vart när dom varit lägst osv och se om läget är att köpa om det tex för en vecka sen var skyhögt och nu faller?

Tack för detta det börjar ljusna en aning😄

Det går inte tajma om du inte sitter på någon information som andra aktieägare inte har.

När du säger att ”jag vill köpa på 1280 kr, det är ett lågt pris” så är det nån annan som säger ”jag vill sälja på 1280 kr, det är ett högt pris”.

Men tror du på aktien, köp några, men satsa inte enbart på en enda häst.

1 gillning

Låter klokt

Tack, ja jag får testa mig fram de är en djungel hehe.

Det går inte att göra konsekvent om man är småsparare på ett sätt så man tjänar riskjusterat på det.

Jag avråder kraftigt från att försöka tajma sånt.

1 gillning