Ni i forumet som har majoriteten av ert sparande i enskilda aktier. Hur motiverar ni det?
Envisas personligen med det och har över 50% i enskilda aktier, resterande i globalindex likt globala barnportföljen men utan guld.
Jag har givetvis en tro på samtliga aktier och har räknat på framtida avkastning. Dock tvivlar jag starkt på min egna förmåga att investera i rätt bolag. Ironisk då man jobbar med investeringsrådgivning (ej till privatpersoner, främst riskkapitalfonder).
Ni som gått från aktier till att investera mer likt globala barnportföljen eller Lysa. Hur har ni gjort?
Detta är svårt, investering är väldigt mycket psykologi. Det handlar om att identifiera riktigt bra bolag och sedan behålla dem, inte sälja av förrän man tappar tron på bolaget, vilket i det optimala läget aldrig händer.
När jag var ung trodde jag att fonder var för nybörjare och att det naturliga var att gå över till aktier när man blir mer erfaren. Så jag började med aktier. Efter att ha gått några utbildningar kring aktiesparande insåg jag att aktievärlden är full av skojare som ger dåligt underbyggda köp&sälj-råd. Samtidigt insåg jag att det finns gott om väldigt erfarna personer som investerar i fonder istället för enskilda aktier.
Jag sålde av alla mina aktier för många år sedan när jag insåg att det finns mer givande aktiviteter att lägga min tid på. Kör enbart fonder numera. Har inte ens en lekhink. Det beror ju mycket på ens personlighet. Inget fel i att ha aktier om man roas av det.
Jag började med fonder och sedan aktier. Jag tycker det går betydligt snabbare att tjäna pengar på enskilda aktier än just fonder. Sedan jag började med aktier har mitt sparande ökat betydligt.
Det mest märkliga är att jag gjort nästan tvärtom jämfört med alla råd om hur och när jag ska köpa aktier. Bara gått på magkänsla. Har förmodligen haft stor tur antar jag, men har haft tur i så fall i nästan ett år.
Jag är fullt medveten om att det kan gå snabbare vid rätt investeringar i enskilda aktier att bygga kapital. Håller även med om tillfredsställelsen med utdelningar.
Om man följt rikatillsammans eller följt forskning på området finns det ju dock få (Inga?) belägg för att privatinvesterare kan slå index riskjusterat på längre sikt.
I min värld är börsen enormt mycket kasta tärning. Men det jag gjort är nog förmodligen inte det man ska göra. Men jag har gjort rätt lika som jag gjorde med fonder. När jag hade fonder så kikade jag på topp 5 fonderna, ganska direkt när dom börjat placera sig i toppen antog jag att dom kommer ligga och tugga på bra under en period, så jag bytte och höll mig alltid till dom. Det funkade klockrent i fondernas fall.
Med aktier har jag gjort följande och det har varit 3 parametrar som skall stämma samtidigt i mitt fall:
Kollat på Aktier som har mycket köpråd, dvs från många olika firmor samtidigt
Tagit hänsyn till hur många som köpt dom senaste månaden
Hur dom gått historiskt, dvs egentligen som med fonderna. Har dom börjat tugga på har jag köpt in mig.
Vet att man bör köpa i dippar och min utveckling har förmodligen kunnat varit bättre men jag har ändå haft grym avkastning med detta, har bara gått plus faktiskt. Därmed inte sagt att jag åker på en jävla smäll snart!
Har den forskningen kollat på att aktivt förvaltade fonder har svårt att slå index, eller har den, som du skriver, fokuserat på problemet för privatinvesterare att slå index, och har den i så fall tittat på privatinvesterare med diversifierade portföljer, dvs över ett visst antal aktier etc.
Min aktieportfölj presterade ungefär hälften av min fondportfölj. Så succesivt såldes aktierna av.
När jag trillade in RT insåg jag att min diversifiering samt totala portfölj var skev. Så har sålt av successivt av fonderna jag hade från början. (Bl a nischad inom fastighet samt skyhög homebias.)
Startade 90/10 BRED på LYSA och dumpar in det där. Sen kan det få jäsa på. Månadssparandet går dit också.
Behåller dock ett par Spiltan fonder som jag ändå tror på (dvs ser som en lott) och en aktie för att få lite spänning (Skistar som jag köpte 2012 tror jag.)
Det absoluta bästa med min 90/10 är att jag inte längre behöver tänka på markanden, om jag valt rätt eller vad man ska satsa på. Investeringarna bli som så mycket enklare. När lönen kommer, in med skiten på LYSA. Sen är det klart. Övriga investeringar som jag nämnt får bara stå och jäsa i vått och torrt.
Om du vill djupdyka i indexinvestering så rekommenderar jag J Boogle videos på YouTube. Han är fadern till indexsparande och ger enkla och konkreta råd om investeringar och marknaden. Allt blir så logiskt och enkelt.
Min aktieportfölj är ca 7x bättre än min fondportfölj senaste 5 åren samtidigt som min fondportfölj har presterat aningens bättre än index. Det är nog mest tur men jag har ändå en medveten process och försöker konstant lära mig av alla misstag.
Gillar man aktiva investeringar och lyckas bra så är det väl bara att fortsätta. Men jag skulle aldrig våga rekommendera någon annan att investera i aktier. Rika tillsammans, indexfonder och Lysa är det enda jag rekommenderar om någon frågar.
Istället för en fond som tar 1% så kan man köpa och sälja samma “krona” massor med gånger utan att komma upp i ett courtage som motsvarar fondavgiften.
Dock förespråkar jag buy and hold, så då tjänar man ännu mer på att inte ha fonder.
Jag har haft djurisk tur med enskilda aktier jag inte begrep ett jota av så att jag ska ha samma tur igen är osannolikt och nu är indexfonder det enda som intresserar mig.
Jag har typ 60% av mitt kapital i enskilda aktier.
Men jag väljer typ aldrig enskilda företag utan snarare bransch. Tror jag ex på Svensk bankindustri så köper jag aktier i alla svenska banker då min insikt är att jag aldrig kan hitta vilken av bankerna som kommer gå bäst (samt vilken bank som är näst kommer vara misstänkt för pengatvätt). Däremot brukar jag kunna gissa branscher som kommer gå bra relativt bra.
Jag är även relativt synisk och brukar köpa aktier i bolagen när de har någon kris i media då börsen ofta överagerar.
Utöver detta säljer jag i princip aldrig aktier.
Totalt medför detta att jag har aktier i 100+ bolag .
(Fyller på med småbolagsfonder då jag inte kan hitta denna typ av bolag själv).