Hej, har under en längre period strävat efter att följa lysas upplägg med stor procentuell fördelning i globala fonder vilket har varit väldigt lönsamt det senaste i och med dollarns uppgång.
Funderar nu om de vore lönsamt att sälja en andel, låt säga hälften av dessa innehav för att investera i Plus alla bolag Sverige där nedsidan har varit större under året vilket får mig att tro att uppsidan skulle kunna vara större?
Jag tycker att du tänker rätt. Ingen har facit förstås men som jag ser det tar du en chans med väldigt liten nedsida. Om det inte går som tänkt händer egentligen inget dramatiskt.
Ändrade själv min fördelning från 75% Global & 25% Sverige till 50-50 förra månaden just pga anledningar som du själv nämnt, sedan så tror jag på våra svenska företag med global verksamhet.
Hittills har det iallafall varit ett bra beslut om man kollar till avkastningen
2 ) och 3) (samt 4) som är någon sorts emotionell home bias eftersom jag är svensk i Finland) är största anledningarna att jag har en vikt mot Sverige i mina portföljer.
Men, kan det ändå inte finnas något att ta av valutapoängen från 1) även om ens “hemvaluta” är €?
Historiskt sett har SEK varit en ganska bra hedge mot USD
En bra poäng, Esko! Med månadsparandet i svenska bolag i EUR kan man få lite extra skjuts när kronans värde mot euro varierar. Mina bästa investeringar kommer troligen alltid vara svenska småbolagfonderna som jag köpte under finanskrisen.
Det finns inget som garanterar att USD/SEK kommer tillbaka till historiska nivåer. Det är till stor del upp till hur Fed Funds rate står mot vår styrränta. Vilka i nuläget bestäms av inflation. Återgår räntorna till samma nivå när inflationen stävjts eller kan Feds ränta då vara fortsatt högre?
Marknaden ser en större risk med investeringar i Europa och Sverige bland annat på grund av energiproblemen. Att ta den risken vill dom ha betalt för därav värderas Sverige billigt. Kommer dessa grejer lösas?
Ännu billigare är Emerging Markets så man kan argumentera för investering där istället.
Kanske lite OT…
Är själv lite inne på större exponering mot Sverige, men har valt ut Avanza Sverige. Har observerat att många väljer bort Avanza Sverige, till förmån mot t.ex. Plus allabolag. Varför är det så?
Jag har aldrig förstått grejen med fonder. Någon annan som du inte känner väljer åt dig, oftast sämre eller lika med index, och för detta ska du betala dyra avgifter. Varför inte köpa enskilda aktier direkt istället i bolag du själv gillar och tror på? Lycka till
Ser ut som man inte kan skilja på indexfonder och dyra aktivafonder ? Det går ej få dialog med @Gnagis då han bara kör sitt race utan att svara på någon mot fråga .
Ja det känns och ser ut så . . En annan kan bli arg ,irriterad, men nej i @Gnagis fall jätte lugn kommer från ingenstans haha. Kommer in skriver lite om rena aktier och blir borta ljudlös .
Knappast ”bot” när det är bild och namn och råden är ju i sak riktigt bra. Kollade upp några av hans tips och de stämmer ju rent faktamässigt. Lite väl mycket gnäll här från vissa som jag noterat inte har bild och namn…
Du skojjar lite du med. Aktieråd kan vara bra ? Hur kan man säga att indexfond 0,20% i avg är dyr? . Ingen gnäll men han har inte koll på fonder och avgifter. Vet inte om han pratar om index eller aktiva fonder.