Idag Sker Det! Fondbytet som jag länge funderat på. Jag har bestämt mig för att byta ut 50% av mitt innehav i Plus Alla Bolag mot fonden som katten släpat in…den Sverigefond som gett mest avkastning av alla Sverigefonder….nämligen Avanza Zero. Jag tänker köra 50/50 i varje ett tag. Tanken med Plus ab är ju bra med den breda exponeringen. Nackdelen är att det även ingår en hel del bolag som inte presterar något annat än minus. Då jag är mest intresserad av en god avkastning verkar AZ mest intressant. Hellre dom 30 mest omsatta bolagen än dom 100 minst omsatta. Sån är jag. Money Talks. Ha en bra dag
Du vet att omsättningen i bolagens aktie inte har särskilt mycket att göra med hur bra bolaget är va?
Hög avkastning = Bra bolag
Jag tror inte alls på den här idén, åtminstone inte på grundval av det som redovisats i tråden.
Om vi tittar på två exempelfonder AMF Sverige och AMF Småbolag så har båda gått ner i år. När jag kollade nyligen hade AMF Småbolag gått ner ungefär dubbelt så mycket. Det uppfattar jag som ett större ”potentiellt köpläge” i småbolagen (i relativ mening).
Avanza Zero är som en ”smalare” variant av AMF Sverige. Den har bara de allra största bolagen. Dessa bolag är oftare dubbelnoterade och mindre beroende av utvecklingen i Sverige. Det är inget fel med de bolagen men den utveckling som varit ger inget ”specifikt köpläge” just i de bolagen.
Det låter som en jättedålig ide baserat på den motivationen.
Ja, och så bara köpa billigt och sälja dyrt så är man hemma sen.
Jag har gjort samma skifte senaste veckan. Resonerar som så att det är stora trygga bolag med utdelningar som återinvesteras i fonden. Och en gratis exponering mot SEK utan att äga enskilda bolag.
Ja precis!
Ja! Eller sitta lugnt och njuta av den högre avkastningen med blå lysande lampor blinkandes i portföljen istället för ilsket rött från den breda fonden med alldeles för många loserbolag.
AZ är den Sverigefond som avkastat bäst av alla Sverigefonder. Det räcker för mig. Jag investerar för att jag vill ha så stor avkastning som möjligt. Om det är brett eller smalt saknar någon större betydelse för mig. Sån är jag
Låter som att du är alldeles för skicklig investerare för att köpa en gratis indexfond. Välj ut de topp 3-5 raketerna istället vetja.
Var inte längesedan livet med Avanza Zero var desto dystrare.
- Gratisätarna. Kors i taket. För första gången på elva år var det lönsammare att skugga OMXS30-indexet, med de mest handlade aktierna, än att köpa hela Stockholmsbörsen. Avanzas gratisfond Zero har gjort det sedan 2006. Skillnaden på 10 procentenheter var också den största sedan OMXS30-starten 1986.
De senaste tio åren har storbolagsindexet OMXS30 bara gått bättre än den breda börsen under ett enda år – 2011. De senaste 20 åren har den breda börsen slagit OMXS30 under 17 av 20 år.
Nu stämmer det ju inte, och även om det varit korrekt så säger det väldigt lite om framtiden.
Ja nej en glad amatör är jag. Skickliga investerare tar jag gärna rygg på om dom är trovärdiga. Jag investerar i annat än enbart indexfonder. Men jag gillar AZ som är en gratisfond med dom 30 mest omsatta bolagen. Kan det bli bättre egentligen?
Jag har störst innehav i LF Global plus mindre innehav i 5 andra fonder och 10 Aktier med 4 investmentbolag. Jag är mycket nöjd med min portfölj förutom med Plus AB som aldrig lyfter. Nu byter jag ut 50% till AZ. Gratis och bättre avkastng = .Sunt förnuft helt enkelt
Klart du ska göra det du tror är bäst är ju dina pengar och ditt beslut. Lycka till
Ja, Plus alla bolag är en mycket lämpligare fond då den inte koncentrar till ett smalt index som dessutom tittar på omsättningen handeln för att välja ut bolagen.
Nej den har inte bättre avkastning. Den hade bättre avkastning under en specifik historik du tittat på.
Nu är det ju så att så är det vad du än säger
Nu är det ju så det är även om man inte gillar det.
https://www.affarsvarlden.se/artikel/avanza-zero-bast-bland-de-stora-sverigefonderna-sa-gar-det-for-jattarna
Kör hårt! Kom tillbaka och rapportera tillbaka hur det gått om några år.