Du läste inte vad jag skrev eller har du en tidsmaskin att titta i framtiden med?
Då två trådar om olämpligheten i Avanza Zero inte avskräckt tror jag inte du kan skriva något med avskräckande effekt
.
Jag skriver inte för TS skull. Det handlar om hur tråden ser ut för de som bara läser både nu och i framtiden.
Självklart kan man välja att sitta med en bred fond som tyngs ner av en massa bolag som går på minus och som knappt är omsatta. Eller satsa på dom 30 mest omsatta och få lite klirr i kassan ![]()
Utveckligen som du ser har dock redan skett. Om AZ laggar efter och du byter fond igen om ett eller två år så är det bästa du kan göra att ligga kvar i indexfonden. Du skriver att det blinkar rött men Plus Allabolag är +6.5% i år. Alla längre perioder för Stockholmsbörsen blinkar blått. Om det är så att du ofta hoppar mellan fonder baserat på korta historiska tidshorisonter så gör du ett klassiskt småspararmisstag och går miste om avkastning istället.
Det kan ju vara lämpligt att titta på en bredare tidsperiod än ett drygt halvår…
Att plocka en indexfond baserat på så kortsiktig utveckling är lite som att säga att Usain Bolt är bäst på maraton, för han kan ju springa 100 eller 200 av maratonmetrarna snabbast av alla…
Låt oss se vilka innehav Avanza Zero har i top 25 just nu som gått minus för året.
| Bolag | Vikt | Avkastning i år |
|---|---|---|
| Handelsbanken A | 4,09% | -12,29% |
| Nibe Industrier B | 3,65% | -15,35% |
| EQT | 3,38% | -1,99% |
| Hexagon B | 3,27% | -13,09% |
| Telia Company | 2,43% | -17,49% |
| Castellum | 2,14% | -10,14% |
| Kinnevik B | 1,63% | -12,78% |
| Axfood | 1,54% | -7,42% |
| Lundbergföretagen B | 1,48% | -0,29% |
| Embracer Group B | 1,46% | -46,88% |
| Electrolux B | 1,44% | -15,36% |
Sicken tur att Avanza Zero bara innehåller aktieraketer och undviker bolag som har dålig utveckling på börsen. Eller. Nej. Så är det ju inte … ![]()
Det skedde en sektorrotation från tillväxt till värde under 2021 och sedan spådde marknaden 2022 och 2023 att storbolag har större chans att klara sig bättre i en ekonomisk kris så som höga räntor och lågkonjuktur.
Det är därför inte inte konstigt alls att Avanza Zero med enbart large cap gått bättre än breda index som innehåller allt som inte är i trend just nu.
Men att large cap skulle gå bättre när det ekonomiska läget ändras är ju kanske inte så troligt.
Det intressanta är att du varit med i nedgången på det breda indexet, kommer på att byta till large cap 2 år försent, och sedan antagligen missar uppgången i mid och small cap när det vänder, och då förlorar igen.
![]()
Vore intessant om du även kan kolla upp alla loserbolag som ingår i Plus AB samt andra Sverigefonder. Jag gillar ju objektivitet ![]()
![]()
Hoppas du uppnår Alfa ![]()
Kan du förklara varför du väljer Avanza Zero över Plus Allabolag på grund av att den har haft högre historisk avkastning den senaste tiden, men inte istället väljer ett flertal aktier ur indexet som gått bättre än alla andra?
Vilken tidsperiod vill du cherry picka denna gång?
Sant! Men Plus AB är inget större innehav i min portfölj så att byta ut den mot AZ kan bara ge boost i portföljen. OBS! Jag byter endast 50% av innehavet i Plus AB mot AZ till att börja med. Utfallet av det får avgöra om jag byter helt,kör 50/50 eller går tillbaka till Plus igen. Att låsa fast sig vid tveksamma övertygelser är inte min grej ![]()
![]()
Cherrypicka på ba ![]()
![]()
Jag tänker att det är tydligt att du inte riktigt förstått hur din ”strategi” höjer risken samtidigt som den minskar sannolikheten för avkastning.
På toppen av det verkar du inte vilja eller kunna ta till dig av tips och råd av de som är mer erfarna än du. Du verkar helt enkelt ganska grön på börsen.
Vad vad det du ville när du skapade den här tråden, om man får fråga?
Det är ju ganska uppenbart att ju fler bolag i fonden desto fler plus och minus blir det samtidigt som fonden får svårt att lyfta. 30 bästa och mest omsatta bolagen i en fond. Större chans att lyfta. Varför inte ha både Plus AB och AZ 50/50 undrar ju jag då. Eller bara AZ som gett mest avkastning av alla Sverigefonder. Självklart har man större innehavet i LF Global och några IB som går som tåget.
Du förstår inte hur aktiehandel och indexkomposition fungerar eller?
Det finns absolut ingenting som talar för att OMXS30 bolagen ska vara bättre att äga eller ge högre avkastning från nu och framåt relativt hela Stockholmsbörsens bolag.
Mycket käbbel här nu.
Vad tänker du dig för horisont @RonZ ?
Jag tänker att det kan vara intressant att följa upp det här halvårsvis.
Det här är inkorrekt. Snarare är det så att du i ditt skifte minskar den riskjusterade avkastningen, oavsett vilken tidsperiod du nu tänkt dig.