Man kan (mycket) förenklat säga att 2013 års Nobelpris i ekonomi gick till 3 personer som visat att det inte går att timea marknaden.
Vidare kan man (mycket) förenklat beskriva utdelningens påverkan på ett företags aktiekurs som ett gammeldags fabrikstak. Tvärt fall med lilla många procent som utdelningen på dagen då aktien handlas utan rätt till utdelning. Därefter (i teorin) en linjär utveckling upp tills kursen når samma nivå igen, lagom till nästa utdelning. I en rationell värld går det alltså inte att, baserat på planerad utdelning, tjäna extra pengar på att köpa aktier inför, efter eller mittemellan utdelning.
Köp inga aktier satsa hellre på global indexfond är mitt råd. Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.
Känns som att överlag med den lilla kunskap jag besitter är det inte lönt att gå in i aktie marknaden för tillfället. Blir mer att satsa på fonder då, tack alla för svar!
Testa istället, så ser du själv vilken insikt du kommer till.
Jag har testat aktier för ca 10 år sedan, men landat i att det bara blir en lek med pengar då jag inte besitter någon kunskap som gör att jag överträffar index.