Hjälp med utdelningsportfölj

Hej! Jag vill sätta ihop en utdelningsportfölj för kommande 10+ åren på mitt ISK konto. Tänker 5-10 bolag. Är inte särskilt insatt i utdelningsaktier så jag tar gärna emot alla tips ni har hur man kan tänka samt innehav.

De bolag jag har i tankarna just nu är:

1. Nordea bank abp
  2. SSAB B
  3. Investor
  4. Games workshop

Tack på förhand!

2 gillningar

Tjena!
Stort fan av utdelningsportfölj.
Nu har jag inte uppdaterat på några månader men då låg många av dessa på över 4% direktavkastning:
SEB
HANDELSBANKEN
STORA ENSO
HOLMEN
NORDIC PAPER
TRATON
PEAB
NCC
Cibus Nordic Real Estate
INWIDO
Atrium Ljungberg
Resurs bank

Som bonus är många av dessa med låga P/E tal och högt eget kapital i förhållande till aktiekursen.
Spridning mellan branscher.
Min strategi är också 10+ år, gärna aldrig sälja utan bara öka och tack vae just utdelning får man loss kassaflöde utan att sälja tillgången dvs passiv inkomst.
Lycka till

1 gillning

Brukar tänka så här för att underlätta investeringsbeslut:

Utdelningar är inte avkastning

Utdelningar är inte gratispengar

Utdelningar ger inget magiskt skydd mot nedgångar

Utdelningar är som att flytta pengar från vänstra fickan till den högra

4 gillningar

Absolut men för mig finns det skillnader i kassaflödet personligen och det psykologiska i att inte behöva sälja för att få kassa.

Lite som skillnaden på en bostad du bor i som stiger i värde jämfört med en bostad du hyr ut med löpande intäkt. Båda kanske är exakt lika bra investering på 10år. Lättare att sälja en andel aktier än andel hus för att frigöra kassa men tror det finns poäng i båda tankarna.

Håller ju helt med att utdelning bara är en flytt av pengar. Har företaget möjlighet att skapa bra avkastning på kapitalet i bolaget istället för att dela ut är det dessutom bättre ekonomiskt att de inte delar ut.

5 gillningar

Förstår att det kan finnas en psykologisk effekt att det kan kännas bra att få utdelningar utbetalda, men tycker inte det räcker som argument för att bygga en egen suboptimal utdelningsportfölj med ett fåtal aktier.

Vill man väldigt gärna få kassa utbetald så kan man ju välja utdelande indexfonder, tex:
Vanguard FTSE All-World UCITS ETF - (USD) Dist
eller om man vill ha svensk variant:
SEB Sverige Indexnära B utd

2 gillningar

Jag skulle aldrig rekommendera att välja aktier bara pga sin utdelning eller bara ha tex 4st. Men i min strategi är det en positiv parameter med ett kassaflöde. Jag skrev lite på skoj till TS att som bonus har de bra PE och eget kapital mot börsvärde men ska jag vara allvarlig så hade de inte kommit in i portföljen alls annars. Så det ska inte vara en portfölj med sämre företag utan företag där min analys hade lett mig till köpbeslut + att de har en direktavkastning.

Bra tips om man inte har nåt annat i portföljen så kan ju indexfond med utdelning vara the way to go. Särskilt om man ska börja från 0 och så kan man ju komplettera med att bygga sin egen portfölj med stockpickade aktier.

Förstår inte ens varför man vill bygga en egen portfölj med stockpickade aktier framför mitt förslag.
Men låt säga att jag vill bygga en portfölj med 20-30 utdelningsaktier med syfte att slå denna utdelande portfölj riskjusterat och/eller i absolut avkastning:
70% Vanguard FTSE All-World UCITS ETF - (USD) Dist
30% SEB Sverige Indexnära B utd

Vilka aktier ska jag välja och hur går jag till väga för att välja dom? Räcker det verkligen att välja ett ett “bra” P/E tal och eget kapital/börsvärde? Ska man köra “buy and hold”, eller ska man rotera aktierna när dom inte längre har “bra” P/E och eget kapital?

Återinvesterar inte en utdelningsfond utdelningarna automatiskt?

En del gör det, en del gör det inte - dvs du får det i cash.

Okej det visste jag inte! Hur ser man det?

Själv äger jag en stor del aktier jag känner mig bekväm att äga under lång tid jag kallar dom för mina byråaktier de flesta har utdelning inget jag letar efter men blir ofta ett resultat när man köper stora mogna bolag :slight_smile:

Lite aktier i min portfölj just nu

• Blackrock
  • axfood
  • cloetta
  • Lmvh
  • coca cola
  • pepsi
  • microsoft
  • Philip morris
  • Carlsberg
  • kindred group
  • amazon (ingen utdelning)

Jag gillar bolag som äger flera märken/produkter samt har under lång tid visat att de tjänar pengar :slight_smile:

1 gillning

Du kan se det på Avanza om du väljer filtret för utdelning. Det brukar även stå i infobladet om fonden. Kruxet är att en del banker i alla fall återinvesterar utdelningen så vill man vara 100% får man fråga dem.
Klassisk utdelningsfond är väl “Aktiespararna Direktavkastning B”.

Tack så mycket!

Petrusko har en bra blogg om utdelningsaktier och fonder

Jag har haft en utdelningsportfölj ett par-tre år men tycker att det är lite i svajigaste laget. Är på väg mer över till billiga, breda indexfonder.

Dessa utdelningsaktier har jag just nu:

SSAB B (år)
Nordea Bank Abp (år)
Oxford Lane Capital (månad)
Tele2 B (kvartal)
Boston Pizza Royalties Income Fund Unit (månad)
EPR Properties (månad)
Altria Group (kvartal)

Jag har samma (förutom Altria) + några andra. Fick utdelat ett par hundratusen förra året, men insåg att jag skulle “tjänat” på att ligga i indexfond istället.

Precis dom du, så har jag börjat byta till indexfond.

Aah okej men då är egentligen frågan mer varför stockpicka överhuvud taget och inte bara köra fonder för att få hela höstacken och slippa jobb.
Anledningar finns flera men bara i mitt tycke. En är att jag gillar processen att jämföra och analysera olika bolag. En annan är att vid köp av höstacken får man med stor andel bolag med mycket högre P/E och lägre eget kapital mot aktiekurs mfl faktorer som jag aldrig hade köpt på annars. Ta tex Coca cola med P/E 23 dvs e/p på ca 4%. Ganska blekt mot 15% e/p.
Att ombalansera eller förkasta enstaka bolag för att dom får försämrat P/E tex är inte konstigare eller mer psykologiskt än att vid innehav utan utdelning bestämma när man ska sälja för att ta hem kassaflöde. Personligen skulle jag dock inte sälja ett sånt bolag utan bara sluta öka i det. Förhoppningsvis har P/E försämrats för att aktiekursen stigit med bibehållen vinst och då är man en vinnare iaf.
Min utdportfölj har ofta slått index. Då har man både uppgången plus kassaflödet.

Där har du mina varför men dom behöver ju inte vara någon annans :blush: Mycket roligare och då ökar sannolikheten att jag trycker in 5K extra ibland än lägger det på annat. Ska heller inte underskattas.

Precis, om man inte har väldigt mycket tid att lägga på analyser och har goda kunskaper i företagsvärdering så ser jag få anledningar att stockpicka framför att välja fonder med exponering mot systematisk risk.

Jag är med på själva grejen med utdelningar, att det inte är gratispengar. Jag vet också att det finns påståenden om att utdelningsaktier generellt är mindre volatila, och påståenden (undersökningar?) som visar motsatsen. Anhyow har jag ändå en utdelningsportfölj för ca 15% av mitt totala innehav.
Över tid har jag börjat gå över från enskilda bolag, pga bolagsrisk till ETFer.

Nedan är min lista. Direktavkastningen varierar från ca 2%-5.5%, snittet har jag ingen aning om.

ETFens namn följt av (ticker) Målvikt
XACT Högutdelande (XACTHDIV) SWE 17%
XACT Sverige (XACT Sverige) SWE 12%
Aktiespararna Direktavkastning B SWE 2%
SPDR S&P U.S. Dividend Aristocrats UCITS ETF Dist (SPYD) USA 15%
Invesco S&P 500 High Dividend Low Volatility UCITS ETF DIST (HDLV) USA 10%
Vanguard FTSE Dvlp Asia Pac ex Jpn ETF USD Dis NY (VGEJ) 5%
iShares Core FTSE 100 ETF GBP (IUSZ) 4%
iShares MSCI World Quality Dividend UCITS ETF (QDVW) World 2%
Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield Ucits ETF Dist (VGWD) World 4%
ZPRG SPDR S&P Global Dividend Aristocrats UCITS ETF (ZPRG) World 5%
iShares MSCI Europe Quality Dividend UCITS ETF (QDVX) EU 3%
Vanguard FTSE Developed Europe ETF (VGEU) EU 4%
Franklin European Quality Dividend UCITS ETF (FLXD) EU 5%
WisdomTree Europe Equity Income ETF (WTEE) EU 5%
iShares US Property Yield UCITS ETF USD (IQQ7) Fastighet USA 3%
iShares Developed Markets Property Yield UCITS ETF USD (IQQ6) Fastighet World 3%
Invesco FTSE Emerging Markets High Dividend Low Volatility UCITS ETF Dist (EHDL) 1%

Jag har även killgissat mig till fördelningen globalt genom att kolla varenda innehavs geografiska spridning. Ovan ger alltså fördelning “ungefär” enligt nedan. Man kan undra om jag inte borde öka fördelningen mot USA, för det är ju där dividend king o aristrocrats finns.

2024-01 Sverige USA Europa Asien Övrigt world
Enligt mål 30% 36% 27% 5% 2%
1 gillning

Man hör väldigt få som har en portfölj med bolag som gör aktieåterköp, varför inte vikta mot det istället? Minskar man ju courtage också och slipper återigen återinvestera utdelningar själv. :thinking: